• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken kamera app fotar ni era klockor med ? , eller foto med mobil överlag

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tjo!
Finns en hel del appar som man kan använda för fotografering till dagens mobiler. Mobilkamerorna blir allt bättre och apparna allt mer avancerade.
Originalappen som är standard för foto är ju förmodligen den som majoriteten använder. Men man kan ju som sagt få bättre bilder om man nördar ner sig lite.
Hur tar ni era bilder , vilka appar använder ni? Nöjer ni er med standard eller kör ni raw format och går all in på manual fotografering.
Tips och tricks är alltid välkomna för roligare fotografering :cigar:
Här är en länk till lite tips , själv kör jag Camera+ för iPhone. Men tänkte testa några från länken.
http://www.imore.com/i-prefer-my-photos-raw-best-raw-camera-apps-shooting-iphone
 

Florre

Omega
2-Faktor
VSCO tycker jag är överlägset bäst. Kameraläget är galet bra, sjukt förvånad att det finns möjlighet att ställa slutartid, fokus, bländare osv. Bra filter också för redigering.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
VSCO tycker jag är överlägset bäst. Kameraläget är galet bra, sjukt förvånad att det finns möjlighet att ställa slutartid, fokus, bländare osv. Bra filter också för redigering.
Vet inte om man kan kalla det slutartid eftersom mobilkameror inte har någon slutare. Det som styrs är hur länge CMOS-sensorn ska vara aktiv.

VSOC är nog samma typ av app som Snapseed men man kan editera innan kortet tas. Personligen tycker jag det är enklare att pyssla med behandling av bilden i efterhand.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har Inte ens tänkt på att efterbehandla bilder man tar. Men ska man skriva ut en bild eller det är något väldigt speciellt är de klart att man vill få ut de bästa av de ! Tack för tipset
Du kan göra otroligt mycket i efterhand med Snapseed och andra appar. Det är som Photoshop fast i miniformat. Höjer kvalitén på det mesta, oavsett om man ska lägga ut det på Insta eller skriva ut bilden (gör folk sånt fortfarande?).
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du kan göra otroligt mycket i efterhand med Snapseed och andra appar. Det är som Photoshop fast i miniformat. Höjer kvalitén på det mesta, oavsett om man ska lägga ut det på Insta eller skriva ut bilden (gör folk sånt fortfarande?).

Njae skriva ut hör inte till vanligheten , men på något sätt om man visar bilder i grupp eller flera personer är det oftast smidigare med ett fotoalbum.
Även om man kan spegla sin telefon till tv etc, är de inte säkert att alla i den äldre generationen har en tv som är kompatibel med AirPlay/ chromecast etc etc
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Njae skriva ut hör inte till vanligheten , men på något sätt om man visar bilder i grupp eller flera personer är det oftast smidigare med ett fotoalbum. Även om man kan spegla sin telefon till tv etc, är de inte säkert att alla i den äldre generationen har en tv som är kompatibel med AirPlay/ chromecast etc etc
Visa bilder i grupp? Det är det vi har sociala medier till: Slippa träffas! ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Egentligen slår en systemkamera med normalobjektiv eller macro en mobil alla dagar i veckan. Det är vidvinkel på mobiltelefonerna så alla närbilder blir förvrängda. Enda sättet att få en klockbild att bli någorlunda normal med en mobiltelefon är att hålla den en bit ifrån. Kanske den verkligheten kommit till en lösning för jag har för mig att iPhone 7 även är utrustad med normaloptik? Detaljer, färger, djup, kontrast, tydlighet i skuggor etc. Allt slår en systemkamera i jämförelse med en mobil.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kul. Har aldrig fixat till bilderna tidigare. Laddade ner Snapseed nu och det enda jag gjorde var att dra upp kontrasten och lägga till en ram. Subtil med ändock en liten skillnad.

IMG_20170316_131620.jpg
IMG_20170316_131644-01.jpeg
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
VSCO tycker jag är överlägset bäst. Kameraläget är galet bra, sjukt förvånad att det finns möjlighet att ställa slutartid, fokus, bländare osv. Bra filter också för redigering.
Är det verkligen riktig inställning av bländare? På min Honor 8 uppfattar jag det som en fuskbländare, den blurrar bara runt fokuspunkten olika mkt beroende på hur du höjer/sänker bländaren
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Egentligen slår en systemkamera med normalobjektiv eller macro en mobil alla dagar i veckan. Det är vidvinkel på mobiltelefonerna så alla närbilder blir förvrängda. Enda sättet att få en klockbild att bli någorlunda normal med en mobiltelefon är att hålla den en bit ifrån. Kanske den verkligheten kommit till en lösning för jag har för mig att iPhone 7 även är utrustad med normaloptik? Detaljer, färger, djup, kontrast, tydlighet i skuggor etc. Allt slår en systemkamera i jämförelse med en mobil.
Vilket inte är så konstigt. Optiken och sensorn på en mobil är ju pyttesmå jämfört med vilken vanlig kamera som helst.
Det fina med mobilen är att man alltid har den med sig och med lite efterbehandling duger det fint för att publicera på nätet, tycker jag :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilket inte är så konstigt. Optiken och sensorn på en mobil är ju pyttesmå jämfört med vilken vanlig kamera som helst.
Det fina med mobilen är att man alltid har den med sig och med lite efterbehandling duger det fint för att publicera på nätet, tycker jag :)
Självklart, jag menade enbart med fokus på kvalité. Små saker, vad det än må vara, är oftast enkelt att bära men sämre när de ska brukas.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu diskuterade vi mobilkameror i denna tråden, även den mest ointresserad persons förstår nog att man inte kan jämföra en mobil med en riktig systemkamera ?..... eller :rolleyes:
 

Psykel

Patek
Jag tankade också ner Snapseed efter att läst denna tråd. Här är ett original och ett redigerat foto på dagens. Fixat vitbalans och lite grejer för att fixa till färgerna lite. Nu ser den ut mer som det jag ser med ögonen. Fotot blev rätt blekt och trist.
Före:
IMG_4765.JPG

Efter:
Snapseed.jpg

Edit: Tyvärr slaktar ju KS bildkvalitén ändå. Loggorna är knivskarpa om man kollar originalfotona i mobilen. Men färgerna blev ju bra! :D
 
Senast ändrad:

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Absolut viktigaste för att få till bra bilder med mobil är att fota utomhus (och i dagsljus). Det är möjligt att dagens mobiler är betydligt bättre, jag kör med en fem år gammal Sony Ericsson.
Sen använder jag Photoshop (en riktig gammal version, men den funkar) för att dels beskära bilden (vilket gör väldigt mycket för helhetsintrycket), dels för enklare efterbehandling. (Har ibland kört Snapseed till detta när jag inte har tillgång till datorn).
Efter att ha tagit en bild beskär jag den och använder åtminstone "Autonivåer" i Photoshop. Blir stor skillnad bara med en knapptryckning (övre delen av bilden är efterbehandlad med "Autonivåer")
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000056565422-987000.jpg


Andra enkla knep är att justera ljus och färg. Här har jag på övre delen av bilden "Mörkare mellantoner", "Mera mättnad" och "Autonivåer". Tog inte många sekunder att fixa i Photoshop.
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000056565422-997000.jpg
 
Senast ändrad:

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Någon som använder ProCam 4?
Verkar va en grym foto app , ganska avancerad dock får nog hitta någon slags manual :)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
För dom som gillar ta Macrobilder , utan någon extern Macrolens. Är camera+ ett ok alternativ eftersom dom har ett "macro" läge i sin app.
Den är inte lika bra som en macrolens , men betydligt bättre än originalfotoappen om man vill få en hyfsad närbild
 
Senast ändrad:
Topp