• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken KeeCo har du ?

Tärnan

Cartier
Det är lördag och har jobbat hårt i veckan. Halvligger i sängen o är bakis dessutom. Har kanske lite för lite att göra och då brukar hjärnan ta tag i alla världsproblem som måste lösas där ute.
Tycker mig läsa i var och varannan paketöppningstråd följande ord som ex. "keeper" eller "kommer aldrig att sälja" eller liknande.
Ändå säljs klockan kort därefter, ibland bara några dagar efter. Fine.

Vore det inte snyggt om det fanns en koefficient på klockor därute som ger svaret på hur länge en klocka verkligen är en keeper eller ej. En sorts stämpel på hur attraktivt ett ur är över tid.

Försöker av denna anledning ta fram keeperkoefficienten KeeKo eller KeeCo som det får bli med internationellt stuk.

Svenska män har en genomsnittsålder på 80,1 år = 29237 dagar.

Räkneexempel 1 (om du sålt klockjäveln redan)
Ponera att du är 35 år, 3 månader och 10 dagar gammal när du införskaffar uret = (35x365) + (3x30) + 10 = 12875 dagar.

Räkna bort 12875 ifrån 29237 = 16362 potentiella dagar att ha kvar uret.

Sedan säljer du uret efter enbart 150 dagar och den summan sätter du i relation till dina kvarvarande potentiella dagar.
150/16362 = 0,92 KeeCo.

Räkneexempel 2 (om du har kvar klockfan fortfarande)
Har du o andra sidan inhandlat uret när du enbart var 25 år jämnt och du är 50 år, 8 månader gammal och fortfarande innehar uret så har du en KeeCo på;
Innehavstid = (25x365) + (8x30) = 9125+240=9365. Din återstående tid på jorden är 29 år + 4 mån + 37 dagar (0,1 år) = (29x365) + (4x30) + 37 = 10742 dagar. Sätt 9365 i relation till 10742 = 0,87 KeeCo

Jag tror dock att huvudvärken gör att jag inte får ihop ekvationerna korrekt? så jag ber er övriga komma med synpunkter på hur ekvationerna ska se ut...måste ta en ipren nu.
 

frest73

Cartier
2-Faktor
Kan vara bra idé! - men första KeeCo fick fel värde:
"Sedan säljer du uret efter enbart 150 dagar och den summan sätter du i relation till dina kvarvarande potentiella dagar. 150/16362 = 0,92 KeeCo."
Du glömde några nollor!
Rätt KeeCo är 0,0092

Så undrar jag hur man ska räkna om någon är äldre än 80,1 år - får varje klocka man skaffar automatiskt KeeCo 1?
Så kanske man ska ändra termen lite - KeeCo låter som ett företag. KeeQ i enlighet med IQ?
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
164.gif
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Vart vill du komma?
Att om man kommer över Keeco > 0,9 kan man lägga oförsvarbara summor på den?
Men det går ju aldrig att avgöra på förhand. Skulle dock kunna vara en intressant siffra på medlemmar. Om en medlem har sjukt lågt Keeco så är det en ordbajsare som inte kan hålla sig till sitt ord. Säger "detta är en keeper för alltid" och säljer den några veckor senare. Keeco nära 1 = har en äkta keeper.
 

Tärnan

Cartier
Kan vara bra idé! - men första KeeCo fick fel värde:
"Sedan säljer du uret efter enbart 150 dagar och den summan sätter du i relation till dina kvarvarande potentiella dagar. 150/16362 = 0,92 KeeCo."
Du glömde några nollor!
Rätt KeeCo är 0,0092

Så undrar jag hur man ska räkna om någon är äldre än 80,1 år - får varje klocka man skaffar automatiskt KeeCo 1?
Så kanske man ska ändra termen lite - KeeCo låter som ett företag. KeeQ i enlighet med IQ?
grymt. jo jag såg att det var en massa nollor men KeeCo systemet räknar bort nollor om det är fler än 2 och mindre än 3. Ergo 0,92 KeeCo
 

jandan

Panerai
AAhhh, nu fattar jag. Jag skall alltså ta en rejäl bläcka ikväll, gå in i tråden i morgon när jag är fett bakis,
och se om jag fattar. Just nu är jag nykter och orkar inte tänka...;)
 

Tärnan

Cartier
AAhhh, nu fattar jag. Jag skall alltså ta en rejäl bläcka ikväll, gå in i tråden i morgon när jag är fett bakis,
och se om jag fattar. Just nu är jag nykter och orkar inte tänka...;)
Ja, ordinationen lyder m.a.o. kraftigt alkoholintag och i bakrusets töcken läser du en gång till. Det blir liksom glasklart då :)
 

Tärnan

Cartier
I jämställdhetssyfte måste jag ju också nämna att KeeCo fungerar lika bra på kvinnor. Medelsnittsålder på en svensk kvinna är 83,7 år eller 30551 dagar.
 

jandan

Panerai
Näähhh, funkade inte att fatta när man var bakis heller.... Ger upp och ägnar mig åt knyppling istället!
 

Tärnan

Cartier
Kallt som faaaan, bra för ölen, men trögt i skallen, verkar det som. -14 nu. Blir nog kallare.
Skulle det hjälpa eller stjälpa tankarna menar du?
Försöker bara hitta ursäkter och helst externa sådana eftersom det inte gärna kan vara fel på vare sig dig eller mig. Inte ens jag förstår nu.
 
Topp