• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka anser ni mest prisvärd att köpa? Gillar båda jätte mycket!

Några korta tankar. Jag letade själv med ljus och lykta efter en rimligt prissatt skeleton och det är inget lätt uppdrag direkt.

Huvudproblemet är nog helt enkelt att det är en relativt nischad produkt och ovanpå det kommer det faktum att det är svårt att få till finish och själva skeletteringen utan att prislappen drar iväg rejält.

Mitt råd blir därför att titta just på nivån på finish innan du slår till. Den trista verkligheten är att många av de billigare klockorna med open heart eller skeleton inte har speciellt bra finish och då tror jag att risken finns att man tröttnar på klockan på sikt.

Mitt sökande slutade i att jag hittade två klockor som faktiskt var ordentligt skeletterade (dvs där urverket verkligen skurits ut och öppnats upp) och hade bra finish utan att kosta astronomiskt mycket – Baume & Mercier Classima Executives Skeleton samt Chronoswiss Opus. Mitt val föll på B&M då jag föredrar den utskurna urtavlan och egentligen inte var på jakt efter en kronograf för denna typ av klocka. Gillar den fortfarande även om den inte används så ofta (var väl egentligen aldrig planen heller) - det är något visst med skeleton, men lite av en acquired taste tror jag... Hoppas du hittar något du gillar.

5110696829_020fa34feb_b.jpg



5111299678_c915171872_b.jpg


5963208611_8ebed6c3a2_b.jpg

Tack för ditt svar! Den översta klockan ser väldigt lovande ut men jag undrar ifall det är baksidan på någon av dem under den? Du får gärna ge mig länkarna till klockorna. :)
 
Hej och välkommen.

Kolla upp hur det fungerar med service av invictan innan du slår till på en sån. tourbillon är oftast något man hittar på extremt dyra klockor så det kan vara så att prislappen på service är satt där efter.

Jag var också fascinerad av klockor med synligt urverk i början av min klockkarriär men har helt släppt det nu. om det skall vara så får det vara på baksidan och endast på dressklockor. Men smaken är ju olika.

Invictan måste väl vara mest prisvärd då man får en extremt billig tourbillon, men stor som en snusdosa vet jag inte om jag skulle klassa den som ett bra köp pga att den iaf i mina ögon är helt obärbar. här är en annan 52mms klocka. Ingen aning om hans armstorlek men ser enligt mig löjligt ut
PICT0076.jpg
 
Hej och välkommen.

Kolla upp hur det fungerar med service av invictan innan du slår till på en sån. tourbillon är oftast något man hittar på extremt dyra klockor så det kan vara så att prislappen på service är satt där efter.

Jag var också fascinerad av klockor med synligt urverk i början av min klockkarriär men har helt släppt det nu. om det skall vara så får det vara på baksidan och endast på dressklockor. Men smaken är ju olika.

Invictan måste väl vara mest prisvärd då man får en extremt billig tourbillon, men stor som en snusdosa vet jag inte om jag skulle klassa den som ett bra köp pga att den iaf i mina ögon är helt obärbar. här är en annan 52mms klocka. Ingen aning om hans armstorlek men ser enligt mig löjligt ut
PICT0076.jpg

Ja, den är möjligtvis något för stor. Det är även sagt att Invictas service inte är den bästa vilket har fått mig att backa väldigt mycket av att köpa klockan. Bugar och bockar för ditt svar!
 
Är det att se urverket osv du vill göra, men fortfarande ha en riktigt sweet klocka så skulle jag nog kört på en Seagull 1963 med display caseback! Mer bang for the buck blir det fan inte! Dock är texten på glaset ganska ful, men det kan man säkert putsa bort! http://www.watchunique.com/seagull-1963.html

Den verkar prisvärd, dock inte klockan jag söker och tror faktiskt inte det är särskilt lätt att få bort texten på klockans baksida som förstörde rätt mycket för klockan. Tackar för ditt svar! :)
 
Tack för ditt svar! Den översta klockan ser väldigt lovande ut men jag undrar ifall det är baksidan på någon av dem under den? Du får gärna ge mig länkarna till klockorna. :)


Alla bilder jag la in är på min klocka, alltså Baume & Mercier Classima Skeleton (tror refnr är 8786), dock kanske lite svår att få tag i (tror den gjordes i ganska begränsad serie).
Min andra rekommendation var Chronoswiss Opus, dock har jag ingen sådan själv. Lånad bild nedan

Picture182.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En fråga bara: Är Invictan verkligen en "riktig" tourbillon?

Och om det är så, vad är det som gör att schweizarnas tourbillioner kostar i alla fall 30 gånger så mycket? Är de så fantastiskt mycket bättre i kvalitet, eller är Invictan en klocka med många framtida problem? Och om det finns tourbilloner för under 10k, varför kryper inte komplikationen ner i pris även hos scheizarna? De kan väl låta Tissot få släppa en för oss som inte har ett par hundra k på klockköpskontot.

Finns det inte någon mekanisk sub-10k klocka med minutrepeterare?

Oj vad många frågor. Jag får nog packa ihop och åka hem från jobbet. ;)
 
En fråga bara: Är Invictan verkligen en "riktig" tourbillon?

Och om det är så, vad är det som gör att schweizarnas tourbillioner kostar i alla fall 30 gånger så mycket? Är de så fantastiskt mycket bättre i kvalitet, eller är Invictan en klocka med många framtida problem? Och om det finns tourbilloner för under 10k, varför kryper inte komplikationen ner i pris även hos scheizarna? De kan väl låta Tissot få släppa en för oss som inte har ett par hundra k på klockköpskontot.

Finns det inte någon mekanisk sub-10k klocka med minutrepeterare?

Oj vad många frågor. Jag får nog packa ihop och åka hem från jobbet. ;)

Tyvärr är invictan ingen äkta tourbillon och deras märke är från kina alltså är deras tillverkning billigare pga lägre kvalité i sina delar. :/
 

oggemon

Omega
Tyvärr är invictan ingen äkta tourbillon och deras märke är från kina alltså är deras tillverkning billigare pga lägre kvalité i sina delar. :/


En fake tourbillion är det nog inte i den bemärkelsen att den inte står still. Är ingen expert på tourbillioner men den ser ju ut att röra på sig som andra tourbillioner. Vet inte om den just denna tourbillion har en mindre påverkan på klockans precision än andra dyrare tourbillioner.

Men angående priset. Schweizarna har ju in-house verk som de har arbetat på i år för att ta fram. Otroligt många arbetstimmar bakom de tourbillionerna. Medan invicta har säkert köpt in riktigt stora mängder med de urverken från seagull och sen har de mindre dyr personal som bygger ihop dem efter liknande ikea guideböcker.

Folk får gärna rätta mig om jag har fel, men det är så jag föreställer mig att det går till.
 
En fake tourbillion är det nog inte i den bemärkelsen att den inte står still. Är ingen expert på tourbillioner men den ser ju ut att röra på sig som andra tourbillioner. Vet inte om den just denna tourbillion har en mindre påverkan på klockans precision än andra dyrare tourbillioner.

Men angående priset. Schweizarna har ju in-house verk som de har arbetat på i år för att ta fram. Otroligt många arbetstimmar bakom de tourbillionerna. Medan invicta har säkert köpt in riktigt stora mängder med de urverken från seagull och sen har de mindre dyr personal som bygger ihop dem efter liknande ikea guideböcker.

Folk får gärna rätta mig om jag har fel, men det är så jag föreställer mig att det går till.

Något i den stilen är det kanske. Den rör ju på sig och håller tiden enligt reviews jag läst och hört om den. Antingen går den jätte bra eller så funkar den inte alls i princip. Det är vad folk lagt för kommentarer om den. Dock var 85% Otroligt nöjda av 32 personer som skrev hur den var efter dem köpt den :)
 
C

China

Guest
En fråga bara: Är Invictan verkligen en "riktig" tourbillon?

Och om det är så, vad är det som gör att schweizarnas tourbillioner kostar i alla fall 30 gånger så mycket? Är de så fantastiskt mycket bättre i kvalitet, eller är Invictan en klocka med många framtida problem? Och om det finns tourbilloner för under 10k, varför kryper inte komplikationen ner i pris även hos scheizarna? De kan väl låta Tissot få släppa en för oss som inte har ett par hundra k på klockköpskontot.

Finns det inte någon mekanisk sub-10k klocka med minutrepeterare?

Oj vad många frågor. Jag får nog packa ihop och åka hem från jobbet. ;)

Du hittar en del information på länken nedan.:)

Kinesiska klockor
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Du hittar en del information på länken nedan.:)

Kinesiska klockor
Ja just det, bra tråd. Det är en av dom informativa som jag faktiskt skrev ut och läste i sängen när den kom. Tack för den.

Så i princip handlar det om arbetsinsatsen och att den är billigare i Kina (föga förvånande). Men att sälja en tourbillon för 7k är ju bara löjligt. Det borde gå att skruva ihop en i Europa för under 100k. Men det kanske är så att de "finare" märkena vill hålla priset och tillgången uppe för att kunna visa vad de kan åstakomma i form av exklusivitet...

(Lite OT) Finns det även minutrepeterare som är relativt billiga från Kina? Eller är det en komplikation som inte är lika eftertraktad?
 

Ale

Cartier

Ett råd i all välmening bara - du behöver inte svara direkt på alla inlägg i den här tråden. 40 inlägg av dig så långt i tråden, det kan räcka att "gilla" ett inlägg om det som här tex bara är en som skrivit "Tissot'" som svar.

Sen håller jag med samtliga övriga om att du kan få betydligt bättre kvalitet för pengarna på andra klockor. Det här med billiga tourbilloner...det är ju fråga om utföranden man normalt betalar 100 ggr mer för. Att du köper för en hundradel av vad tourbillon-ur brukar kosta innebär att du får bottenskrapet och om jag ska vara ärlig riskerar du att köpa rent skräp.

Jag tror det är bättre att leta vidare och hitta andra klockor som attraherar dig lika mycket men inte försöker vara något de inte är...

Med det sagt så har du förvisso fått en del intressanta förslag helt klart. Tipset iallafall att du lägger mer vikt på kvalitet vid sidan om utseende :)
 
Ett råd i all välmening bara - du behöver inte svara direkt på alla inlägg i den här tråden. 40 inlägg av dig så långt i tråden, det kan räcka att "gilla" ett inlägg om det som här tex bara är en som skrivit "Tissot'" som svar.

Sen håller jag med samtliga övriga om att du kan få betydligt bättre kvalitet för pengarna på andra klockor. Det här med billiga tourbilloner...det är ju fråga om utföranden man normalt betalar 100 ggr mer för. Att du köper för en hundradel av vad tourbillon-ur brukar kosta innebär att du får bottenskrapet och om jag ska vara ärlig riskerar du att köpa rent skräp.

Jag tror det är bättre att leta vidare och hitta andra klockor som attraherar dig lika mycket men inte försöker vara något de inte är...

Med det sagt så har du förvisso fått en del intressanta förslag helt klart. Tipset iallafall att du lägger mer vikt på kvalitet vid sidan om utseende :)

Jag anser som så om folket är vänliga att svara min tråd så skriver jag mer än gärna ett tack tillbaka.

Jag håller med det, det låter väldigt logiskt det du sa med billiga tourbilloner...

Skulle du kunna ge mig något tips på kvalité klockor av skeleton eller tourbillon som helst inte översrider 16 500 kr. Killen som visade mig klockan "Standard Finish Anthracite" blev jag en aning såld på och antar att den bör va av hög kvalté pga märket och priset?
 

F-L-P

Panerai
Jag anser som så om folket är vänliga att svara min tråd så skriver jag mer än gärna ett tack tillbaka.

Jag håller med det, det låter väldigt logiskt det du sa med billiga tourbilloner...

Skulle du kunna ge mig något tips på kvalité klockor av skeleton eller tourbillon som helst inte översrider 16 500 kr. Killen som visade mig klockan "Standard Finish Anthracite" blev jag en aning såld på och antar att den bör va av hög kvalté pga märket och priset?


måste bara kolla: Du menar inte open heart? som på denna zenit
zenith-el-primero-chronomaster-1969-chronograph-front.jpg


typ samma klocka med tourbillon:
zenith-el-primero-tourbillon-65.2051.403569.c713-face-view.jpg


Den med open heart kostar ca 75 000:-, tourbillon varianten 640 000:-...
 

F-L-P

Panerai
Då är det tyvärr över min prisklass, dock var dem fina! :)


Jo de är fina, men min poäng var att visa prisskillnaden mellan en tourbillon och en open hart. i detta fallet strax över en halv mille.

Tourbillon är en cool och ganska onödig komplikation som företag gör för att visa sitt hantverks kunnande. Open hart är ett hål i tavlan som man gör för att visa någon detalj i sitt urverk.
 
Topp