• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka för ca 40k?

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hej alla!
Hoppas ni kan hjälpa mig i min svåra och besvärliga stund ;)
Ska snart kränga en motorcykel som förhoppningsvis inbringar ca 40k.
Klocknörd som jag är så tänkte jag köpa en klocka för dessa pengar. Jag kan stretcha budgeten upp till ca 50k, så det finns ju lite att välja på ;)

Jag är sugen på en Rolex Sub årsklocka (1970) men har inte riktigt kunskapen att hitta rätt klocka. Kanske räcker inte pengarna riktigt heller till detta då jag vill ha ett fint ex, helst opolerat och med papper?
Men frågan är då vad jag ska ha istället? Det behöver inte vara Rolex, men jag vill ha en "på riktigtklocka" om ni förstår vad jag menar.

Hjälp mig att tänka nu! Det behöver inte vara en årsklocka och det behöver inte ens vara en(1) klocka.
Kanske ska man köpa en beggad Tudor Sub och en Sinn U1? Eller varför inte vänta på den blå Pelagosen? Finns en fin IWC Ingenieur här på köp och sälj osv osv...

Vojne vojne... What to do, what to do? :confused:

Mina favoriter just nu(i morgon kan det se helt annorlunda ut) är utan inbördes ordning:
Sinn (U1, 356, 357, 556 osv...)
Seiko (GS, Tuna)
Rolex (Sea dweller, submariner utan datum, GMT-master)
Tudor (Pelagos, BB, BBB, Heritage chrono, Big block, äldre sub)
IWC (Ingenieur har så snygg länk!)
Fortis
Stowa
Vill inte ha:
Breitling
Omega (kan iofs tänka mig en tidig Speedmaster)
Hublot

Just nu har jag en Seiko MM300 som jag aldrig tänker sälja men som jag kan tänka mig att ha som beater i framtiden. Har en Magrette Moana Pacific som jag gillar förvånansvärt mycket och några Casio också.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Kanske ett väntat svar…men gå på en Rolex Sub, gmt eller Dweeller on du kan hitta en till rätt pris.
Mycket mer prisvärt hittar du inte för 40 000 enligt mig.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Sub för 50 kan du nog få både med o utan datum. GMT 16710 bör du kunna få också. Tudor BBB då har du ju plats för en klocka till.
I juni kommer nya Pelagosen med Tudors inhouse verk, den blå varianten listar ca 33 tkr tror jag...den ser lovande ut på bilder.
 

wotan

Rolex
Jag skulle antingen välja 2 klockor eller enbart en som andas lyx. Bland dom märkena du nämner så är det bara rolex och iwc som andas lyx för mig.

GS är sjukt fin men seiko gör för mycket lågpris för att andas riktig lyx.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Eh, inte för att vara dryg men du har ju listat vad du är sugen på. Ska vi bestämma åt dig eller vad är tanken? Lite skillnad på en Sinn 556 och en rolex sd..

Mitt tips är att klämma på de du är intresserade av, jag brukar känna ganska snabbt om det är något jag faktiskt vill ha eller som bara är ballt på papper.

Ska du behålla klockan länge och det är din första "riktiga" borde du välja själv.
 

Wemb

Cartier
Jag köpte nyligen en 14060 och den har inte lämnat handleden en enda dag.

I mitt tycke en underbar klocka som passar till allt och du kommer garanterat att bli nöjd!

Gissningsvis hittar du en i bra skick för 35-40k, men de som är mer kunniga kan säkert svara bättre på rimligt pris.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
GS är sjukt fin men seiko gör för mycket lågpris för att andas riktig lyx.
Hmm... Jag får nog hålla med där.

Eh, inte för att vara dryg du har ju listat vad du är sugen på. Ska vi bestämma åt dig eller vad är tanken?
Mitt tips är att klämma på de du är intresserade av, jag brukar känna ganska snabbt om det är något jag faktiskt vill ha eller som bara är ballt på papper.
Ska du behålla klockan länge och det är din första "riktiga" borde du välja själv.

För att komma närmre det val som man naturligtvis gör själv, så är det alltid bra att få lite tips och råd från andra som kan mer och har varit med längre än en själv.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Sen kommer ju Omega med nåt riktigt bra oxå..
Omega-Globemaster-baselworld-2015-3.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
För att komma närmre det val som man naturligtvis gör själv, så är det alltid bra att få lite tips och råd från andra som kan mer och har varit med längre än en själv.
Jo men det är ju vad hela forumet handlar om. Snack om klockor. Skulle alla göra trådar om vad de skulle köpa skulle det inte finnas något annat, kika i tudor-/sinn-/GS osv. trådarna och fråga om modellerna där istället. Lite det som är grejen mer än att ha en individuell tråd med fokus på vad just >du< ska ha.

Det är ju ingen som går in i en klädbutik och säger "jag har 5tusen, vad ska jag köpa?"
 

Moorflax

Patek
2-Faktor

sir alex

Panerai
Hej alla!
Hoppas ni kan hjälpa mig i min svåra och besvärliga stund ;)
Ska snart kränga en motorcykel som förhoppningsvis inbringar ca 40k.
Klocknörd som jag är så tänkte jag köpa en klocka för dessa pengar. Jag kan stretcha budgeten upp till ca 50k, så det finns ju lite att välja på ;)

Jag är sugen på en Rolex Sub årsklocka (1970) men har inte riktigt kunskapen att hitta rätt klocka. Kanske räcker inte pengarna riktigt heller till detta då jag vill ha ett fint ex, helst opolerat och med papper?
Men frågan är då vad jag ska ha istället? Det behöver inte vara Rolex, men jag vill ha en "på riktigtklocka" om ni förstår vad jag menar.

Hjälp mig att tänka nu! Det behöver inte vara en årsklocka och det behöver inte ens vara en(1) klocka.
Kanske ska man köpa en beggad Tudor Sub och en Sinn U1? Eller varför inte vänta på den blå Pelagosen? Finns en fin IWC Ingenieur här på köp och sälj osv osv...

Vojne vojne... What to do, what to do? :confused:

Mina favoriter just nu(i morgon kan det se helt annorlunda ut) är utan inbördes ordning:
Sinn (U1, 356, 357, 556 osv...)
Seiko (GS, Tuna)
Rolex (Sea dweller, submariner utan datum, GMT-master)
Tudor (Pelagos, BB, BBB, Heritage chrono, Big block, äldre sub)
IWC (Ingenieur har så snygg länk!)
Fortis
Stowa
Vill inte ha:
Breitling
Omega (kan iofs tänka mig en tidig Speedmaster)
Hublot

Just nu har jag en Seiko MM300 som jag aldrig tänker sälja men som jag kan tänka mig att ha som beater i framtiden. Har en Magrette Moana Pacific som jag gillar förvånansvärt mycket och några Casio också.
Köp en IWC Pilot Mark XVII ny och behåll den.
En beggad Rolex kan säkert funka om du är lagd åt det hållet.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ja du herr Hedlin vafan ska man säga?! Ta ett par djupa och lugna lite. Att hitta rätt klockor är nåt som får ta tid, är kul och kräver att du blickar in i det djupaste av din själ...

Här får du lite vintagetips från djupet av min själ. För 40 kan du glömma Rolex Sub från 70. Men Tudor 7016 från 1970 kan du hitta. En sån har jag och är sjukt nöjd med. Provtryckt och badbar. Vill du promt ha Rolex så finns ju Datejust från tiden. Eller en klassisk Seiko?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

wotan

Rolex
jag förstår mig inte på tudor, det är lite som en fakerolex för mig :)

Edit
Fake är kanske fel ord, mer som en billig rolex :)
 

JohnDoe

Rolex
Tja, många val är det men en GMT eller sub från 80-90 tal går ju att få för runt 40 i hyfsat skick. Köpte själv en blå 16613 från tidigt 90 tal för drygt 40. Finns billigare och dyrare. Just 16613 med blå tavla är väl lite "hata/älska" modell med TT länken och blå tavla. Men den sticker iaf ut :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ja du herr Hedlin vafan ska man säga?! Ta ett par djupa och lugna lite. Att hitta rätt klockor är nåt som får ta tid, är kul och kräver att du blickar in i det djupaste av din själ...
Här får du lite vintagetips från djupet av min själ. För 40 kan du glömma Rolex Sub från 70. Men Tudor 7016 från 1970 kan du hitta. En sån har jag och är sjukt nöjd med. Provtryckt och badbar. Vill du promt ha Rolex så finns ju Datejust från tiden. Eller en klassisk Seiko?

Jodå, jag både andas och tar det ganska lugnt på samma gång.
Det är ju jakten som är det roliga. :)
En Tudor sub är HELT OK och absolut ingen "fakerolex" i min bok. Har de sedan fått lite patina så är det ju bara trevligt.

Kolla in denna 7016 från 1972 Länk till Chrono
image.php


image.php
 

Malte

Omega
Nu vet jag inte om man får en IWC Ingenieur för 40K (begagnad antar jag) tycker 323902 är riktigt snygg.
Datejust funderar jag själv på just nu. Rolex Sub är riktig fin men frågan är om du får en bra för den pengen.

Funderar du på en rolex sub hade jag aldrig köpt en tudor. Jag tillhör nog skaran av de som tycker att det är "nästan" en rolex, men att den aldrig blir mer :)
 

paradis

Audemars
Jodå, jag både andas och tar det ganska lugnt på samma gång.
Det är ju jakten som är det roliga. :)
En Tudor sub är HELT OK och absolut ingen "fakerolex" i min bok. Har de sedan fått lite patina så är det ju bara trevligt.

Kolla in denna 7016 från 1972 Länk till Chrono
image.php


image.php
Jag skulle kanske inte ta den klockan ,bara för att säljaren nbtimes ,nästan ALLA klockor har exakt samma patina. Det har varit mycket om honom på andra Forum,ang.patina på klockor.
 
Topp