• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka har den skönaste uppvridningsmekanismen som ni känt?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Frågeställningen kanske kan te sig en aning konstig, men vilken klocka har gett dig den mest genuina känsla av att dra upp den manuellt? Nu tänker främst på Automatiska ur, inte manuella i första hand.
 

morrism

Audemars
Har inte provat jättemånga men ETA 7750 är rätt göttig tycker jag, stabil. (på en Fortis och Breitling)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag har inte heller prövat många, men efter att ha vridit upp en SubC så måste säga att den ligger högt upp isåfall.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Panerai 422, helt i en klass för sig!

Fast den är ju iofs manuell....

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
 

joey

Cartier
Spenderade en eftermiddag med en Breguet 5207 för några veckor sedan. Automatisk med en len och solid känsla i uppvridningen...
 

Rivalen

Rolex
Nu måste jag in o dra upp min 7750 och kolla. Annars är Rolex cal 59 (manuell 1940) underbar. Sinn 2824 är görtråkig. Svärsonens Speedmaster - distinkt, kanon.
 

fredtiger

Cartier
Har inte så många att jämföra med, men gillar verkligen känslan i att vrida upp min manuella SS Chronolink. Skulle gissa att det ät något modifierat ETA urverk (tidigt ex. nr 137 i den första serien som gjordes).
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
MM300: tyvärr hade inte jober modet nog att ta med den på länk, istället hade han ett silikonband på den.
Då länken känns som en del av helheten så hade jag gärna klämt på den också.
Liten urtavla som sagt, hur tänkte de där liksom.
Hög och då menar jag hög! Vad göms där inne?
Fast grym vridring, rolex finish liksom, och boetten var klockren i finishen.
Bilder gör den inte rättvisa.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
MM300: tyvärr hade inte jober modet nog att ta med den på länk, istället hade han ett silikonband på den.
Då länken känns som en del av helheten så hade jag gärna klämt på den också.
Liten urtavla som sagt, hur tänkte de där liksom.
Hög och då menar jag hög! Vad göms där inne?
Fast grym vridring, rolex finish liksom, och boetten var klockren i finishen.
Bilder gör den inte rättvisa.
Höjden på den kan nog förklaras genom att Seiko valt att inte använda heliumventil på den, istället har man satsat på speciella packningar och en boett i ett stycke.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tavla då? Jober behövde ju läsglasögon för att läsa av tiden
Har han läsglas när han ska läsa av sin röda 1680 då också? :) MM300 har ju stora och tydliga index, förstår inte problemet? ;) fast jag tycker den lite mindre tavlan är en styrka då det inte ser ut som 44mm klocka, stora klockor är ju på väg ut... :)
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Min avyttrade GP R&D01, sjukt skön...
photo.jpeg
 

JL72

Omega
Jag måste säga att Seiko Premier Automatic (spb001j1) med kalibern 6R20 och Omega Seamaster AT med kalibern 8500 båda har riktigt skön känsla. Där den förra har en mycket lätt, tickande uppdragningsmekanism har den senare en silkeslen, lite trögare uppdragningsmekanism.

/Johan
 
Topp