Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tänker du på P.2003?Panerai = 10 dagar
Känns som det i de flesta fall sammanfaller med att det är stora klockor. Kräver troligen utrymme.Vad är det som hindrar att man har 10 dagar på alla?
Bör man inte kunna ha en ganska stor fjäder som man spänner i de flesta urverk? Eller tänker jag fel?
Inte så imponerande då den har 3 barrels (vet inte det svenska ordet). Andra tillverkare kan enkelt uppnå samma, mer intressant att se hur mycket de kan få ut från varje.Tänker du på P.2003?
http://www.panerai.com/en/in-house-movements/automatic-movement/p2003-calibre.html
Riktigt imponerande med 240 timmar när många andra ligger på 40-60.
Inte så imponerande då den har 3 barrels (vet inte det svenska ordet). Andra tillverkare kan enkelt uppnå samma, mer intressant att se hur mycket de kan få ut från varje.
Inte så imponerande då den har 3 barrels (vet inte det svenska ordet). Andra tillverkare kan enkelt uppnå samma, mer intressant att se hur mycket de kan få ut från varje.
Kan köpa det men för den som har 10 klockor eller mer blir det en ganska tidskrävande rutin att dra upp dem varannan dag.Att tävla om hur lång gångreserv man har på automater utöver kring 65-70 timmar är rätt meningslöst enligt mig.
Manuella verk är en annan sak, men automaten kommer dra upp sig hela tiden vid användning och det är därför rätt onödigt med så long gångreserv. Argumentet att man slipper ställa om den efter x antal dagar påvisar bara lathet i mina ögon.
Att göra ett verk med längre gångreserv är inte svårt för fem öre, det är bara sätta in en eller fler transporthjul mellan fjäderhuset/n och centrumhjulet och ändra utväxlingen.
Inte svårare än så!![]()
Kan köpa det men för den som har 10 klockor eller mer blir det en ganska tidskrävande rutin att dra upp dem varannan dag.
Det är säkert inte svårt alls att få lång gångreserv men det är kul att någon tar i rejält som Panerai med 10 dagar![]()
Typ som Langes monats-werk! Rätt kaxigt att kunna dra upp klockan en gång i månadenAtt tävla om hur lång gångreserv man har på automater utöver kring 65-70 timmar är rätt meningslöst enligt mig.
Manuella verk är en annan sak, men automaten kommer dra upp sig hela tiden vid användning och det är därför rätt onödigt med så long gångreserv. Argumentet att man slipper ställa om den efter x antal dagar påvisar bara lathet i mina ögon.
Att göra ett verk med längre gångreserv är inte svårt för fem öre, det är bara sätta in en eller fler transporthjul mellan fjäderhuset/n och centrumhjulet och ändra utväxlingen.
Inte svårare än så!![]()
Typ som Langes monats-werk! Rätt kaxigt att kunna dra upp klockan en gång i månaden![]()
Låt klockan stanna och ställ den bara när du ska använda den. Tar 20 sekunder att ställa en klocka som stannat.Kan köpa det men för den som har 10 klockor eller mer blir det en ganska tidskrävande rutin att dra upp dem varannan dag.
Det är säkert inte svårt alls att få lång gångreserv men det är kul att någon tar i rejält som Panerai med 10 dagar![]()
Sant. Men en sak som jag uppskattar är om den klarar en normal helg så man slipper ställa varje måndag. För jag och troligen många andra har en klocka på jobbet och en annan på fritiden osv osv.Att tävla om hur lång gångreserv man har på automater utöver kring 65-70 timmar är rätt meningslöst enligt mig.
Inte svårare än så!![]()
Är tidhållningen lika bra med full reserv som när man har 1-2 dagar kvar? Och när den väl är "tom" hur många varv måste man vrida kronan?Typ som Langes monats-werk! Rätt kaxigt att kunna dra upp klockan en gång i månaden
![]()
![]()
Det undrar jag också!Är tidhållningen lika bra med full reserv som när man har 1-2 dagar kvar? Och när den väl är "tom" hur många varv måste man vrida kronan?![]()
Den ä ju också unik i det avseende att det är en engångsklockaMin swatch sistem 51 ligger med andra ord ganska bra till med sina 90h
![]()
Ny klocka kostar ju dock mindre än en genomsnittlig serviceDen ä ju också unik i det avseende att det är en engångsklocka![]()