• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka på Everest?

Noami

Cartier
Jag har på sistone snöat in mig på Everest, och jag har ej ungått att tänka tanken kring vilken klocka man skulle bära - eller vilken klocka som skulle klara av det.

Sir Edmund Hillary och Tenzing Norgay sägs ha burit Rolex Explorer. Sedan dess har klockor utvecklats rätt rejält och idag finns det säkert ett flertal klockor som klarar sig upp till toppen, och tillbaka.

Rent spontant känns det som att en Suunto med höjdmätare etc skulle vara ett bra alternativ, men den extrema kylan gör det nog svårt för en digitalare att klara sig(Suunto kanske har något specialare för detta, har ej grävt info). Vidare så måste man ta hänsyn till magnetfält etc etc. Detta leder mig till Omega Speedmaster 3570.50. Den har testats i extrema förhållanden, den har skydd mot magnetfält om jag inte misstar mig och så har den ju besökt månen.

Vilken klocka skulle du ta med på Everest?
 

ScubaKing

Audemars
Suunto eller dylika. Lika lite en Speedmaster på Everest som jag skulle dyka på djupt vatten med en Rolex Submariner.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
ImageUploadedByTapatalk1415077213.065862.jpg


Suunto Core har varit på toppen många gånger
 

DrDre

Patek
Jag har på sistone snöat in mig på Everest, och jag har ej ungått att tänka tanken kring vilken klocka man skulle bära - eller vilken klocka som skulle klara av det.

Sir Edmund Hillary och Tenzing Norgay sägs ha burit Rolex Explorer. Sedan dess har klockor utvecklats rätt rejält och idag finns det säkert ett flertal klockor som klarar sig upp till toppen, och tillbaka.

Rent spontant känns det som att en Suunto med höjdmätare etc skulle vara ett bra alternativ, men den extrema kylan gör det nog svårt för en digitalare att klara sig(Suunto kanske har något specialare för detta, har ej grävt info). Vidare så måste man ta hänsyn till magnetfält etc etc. Detta leder mig till Omega Speedmaster 3570.50. Den har testats i extrema förhållanden, den har skydd mot magnetfält om jag inte misstar mig och så har den ju besökt månen.

Vilken klocka skulle du ta med på Everest?

En Explorer ll. Om jag köper en klocka som jag släpar upp på ME, så vill jag kunna använda den resten av livet efter det. Och tänk vilket affektionsvärde för den som får ta över den senare. Skulle också gravera in ngt relaterat som tex en bild på toppen och datumet.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
G-Shock (finns öven med analog visning om fu är rädd för att lcd:n fryser)

Gällande kylan klarar sig nog en digitalklocka troligen lika bra eller bättre än en mekanisk klocka, sedan är givetvis frågan om du överhuvudtaget bör ha klockan utanpå kläderna. Nog smartare oavsett klocka att ha den någonstans i klädlagren.

Några särskilda magnetfält tror jag inte du behäver vara rädd för, snarare mindre magnetfält då jordens magnetfält är svagare på den höjden. Du utsätts visserligen för en högre dos kosmisk strålning, men det ör inte värre än att flyga med ett trafikflygplan, så det behöver du nog inte oroa dig för.

Jag skulle nog satsa på G-shock, suunto eller liknande om jag gav mig upp på det berget. Där är det viktigare att ha ett bra fungerande verktyg än någon form av romantik kring mekaniska klockor. Att speedmaster varit i rymden historiskt betyder inte att det är den bäst lämpade klockan för sådana äventyr idag. Utvecklingen har gått framåt sedan 60-talet och det finns ingen mekanisk klocka som kan konkurera med en OK kvartsklocka när det gäller gångsäkerhet.
 

DrDre

Patek
G-Shock (finns öven med analog visning om fu är rädd för att lcd:n fryser)

Gällande kylan klarar sig nog en digitalklocka troligen lika bra eller bättre än en mekanisk klocka, sedan är givetvis frågan om du överhuvudtaget bör ha klockan utanpå kläderna. Nog smartare oavsett klocka att ha den någonstans i klädlagren.

Några särskilda magnetfält tror jag inte du behäver vara rädd för, snarare mindre magnetfält då jordens magnetfält är svagare på den höjden. Du utsätts visserligen för en högre dos kosmisk strålning, men det ör inte värre än att flyga med ett trafikflygplan, så det behöver du nog inte oroa dig för.

Jag skulle nog satsa på G-shock, suunto eller liknande om jag gav mig upp på det berget. Där är det viktigare att ha ett bra fungerande verktyg än någon form av romantik kring mekaniska klockor. Att speedmaster varit i rymden historiskt betyder inte att det är den bäst lämpade klockan för sådana äventyr idag. Utvecklingen har gått framåt sedan 60-talet och det finns ingen mekanisk klocka som kan konkurera med en OK kvartsklocka när det gäller gångsäkerhet.

Men är det inte så att quartz är rätt känsligt för just temperaturavvikelser? High end quartz verken är väl betydligt bättre än vanliga, men ändå.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Kanske 2:a på bollen här…men...
Tydligen lite diskussion om vem som bar vad för klocka avseende Hillary och Tenzing Norgay bar för klocka på deras historiska expedition.

Finns mer att läsa nedan.
Hade jag försökt mig på det hade jag valt en klocka i plast, eller annat kostmaterial som inte leder kyla, samt visade allt det jag kanske kunde behöva på utflykten, såsom höjd, temp, kompass o s v.
Kanske Suunto...
http://www.hodinkee.com/blog/found-...o-the-peak-of-mount-everest-live-pics-details
http://forums.watchuseek.com/f508/sir-edmond-hillary-rolex-smiths-watch-969754.html
 

leicaphile

Panerai
Rolex skriver ju själva:
"In 1953, Sir John Hunt's expedition, in which Sir Edmund Hillary and Tenzing Norgay reached the summit of Mount Everest, was equipped with Oyster Perpetuals."

Om det var så att Hillary bar en Rolex när han nådde toppen hade de nog varit lite mer explicita i sin beskrivning!
 

DrDre

Patek
Rolex skriver ju själva:
"In 1953, Sir John Hunt's expedition, in which Sir Edmund Hillary and Tenzing Norgay reached the summit of Mount Everest, was equipped with Oyster Perpetuals."

Om det var så att Hillary bar en Rolex när han nådde toppen hade de nog varit lite mer explicita i sin beskrivning!

Jag har inte koll på detaljerna, men är det inte rätt etablerat att Hillary bar en Smiths? Däremot är det väl oklart vem av de två som faktiskt var först upp på toppen.
 

Rearden

Cartier
En Explorer ll. Om jag köper en klocka som jag släpar upp på ME, så vill jag kunna använda den resten av livet efter det. Och tänk vilket affektionsvärde för den som får ta över den senare. Skulle också gravera in ngt relaterat som tex en bild på toppen och datumet.


Håller helt med här, ska man slita sig up ska det inte vara med en plastig Suunto som man aldrig kommer ha känslor för utan nått klassiskt som jag haft jämt sen. Skulle tagit ett kort på mig själv högst upp också och låtit gravera in bilden.
 

leicaphile

Panerai

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag har inte koll på detaljerna, men är det inte rätt etablerat att Hillary bar en Smiths? Däremot är det väl oklart vem av de två som faktiskt var först upp på toppen.
Har för mig att jag läst att Hillary och Norgay kom överens om att inte tala om vem av dem som var först upp.

Givet att jag skulle ha en explorer på armen om jag av någon anledning skulle få för mig att klättra upp för ME.

(Kanske en nautilus, om spons skulle vara aktuellt för PP :cigar:)

Edit: tack, medinfoto jag hade missat den tråden.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Tittar man lite noggrannare på den där bilden inser man att den som tagit den nog aldrig har klättrat... Har man läst Into Thin Air vet man att man aldrig ska ha en klocka med stållänk på Everest! Dessutom måste man ju ha klockan på utsidan av dräkten när man gör sista biten, och då blir stållänken rätt opraktisk.
Verkligheten suger. :meh:
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag har på sistone snöat in mig på Everest, och jag har ej ungått att tänka tanken kring vilken klocka man skulle bära - eller vilken klocka som skulle klara av det.

Sir Edmund Hillary och Tenzing Norgay sägs ha burit Rolex Explorer. Sedan dess har klockor utvecklats rätt rejält och idag finns det säkert ett flertal klockor som klarar sig upp till toppen, och tillbaka.

Rent spontant känns det som att en Suunto med höjdmätare etc skulle vara ett bra alternativ, men den extrema kylan gör det nog svårt för en digitalare att klara sig(Suunto kanske har något specialare för detta, har ej grävt info). Vidare så måste man ta hänsyn till magnetfält etc etc. Detta leder mig till Omega Speedmaster 3570.50. Den har testats i extrema förhållanden, den har skydd mot magnetfält om jag inte misstar mig och så har den ju besökt månen.

Vilken klocka skulle du ta med på Everest?
Vore fint att få besöka Himalaya... Tror bestämt att jag har hittat åtminstone någon likasinnad som är sugen på att åka dit. Eller hur, Micke Ni ?

Har två kompisar som varit en bit upp mot topparna, men inte allra högst upp (Mt Everest respektive K2). Skulle duga gott för mig att få se det hela på lite avstånd.

Av nostalgiska och imagemässiga skäl skulle jag utan tvekan bära någon av mina Rolex Explorers. Vilken vet jag inte, kanske min svarta tvåa då den är hyfsat praktisk på resor med sina tidszoner och datum (inte för att det egentligen behövs) och har bättre läsbarhet i dunkelt ljus jämfört med den vita. Har lyxen att kunna välja. Kanske min 14270, som har varit med om så mycket, så varför inte lite mer. Av praktiska skäl skulle jag också bära någon mer tekniskt modern pryl, då det finns så fint stöd att kolla väder och vind, samt hur kroppen mår (puls, till exempel).

(En riktigt stark runner-up bland imageklockorna är Seiko Landmaster Miura, för att den är så förbaskat cool... ;-),ett val för yonsson antar jag.)

Äh, det viktiga är väl att man kommer iväg... och har relevant utrustning för att klara den oväntade stormen (som nyligen)... Då spelar klockan mindre roll. Den kommer ju ändå att sitta under alla lager av kläder och endast tittas på under vila...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Men är det inte så att quartz är rätt känsligt för just temperaturavvikelser? High end quartz verken är väl betydligt bättre än vanliga, men ändå.
Nja, de är känsliga men det rör sig om några minuter per år i gångavvikelse för en temperatur som avviker +-20 grader från rumstemperatur på ett icke temperaturkompenserat urverk. Har man då dessutom G-shocken som pejlar in sig efter ett atomur justeras den nog relativt kontinuerligt.

I en mekanisk klocka har du faktorer så som att axlar, fjädrar, balanshjul och kugghjul som ändrar storlek med temperatur och påverkar gången. Till viss del kan man visserligen kompensera för en del av fjädrarnas kontraktion/expansion med smarta bimetalllösningar. Men utöver detta blir även oljorna mer trögflytande och ökar därmed friktionen vid mycket låga temperaturer som får klockan att gå långsammare.

Temperaturavvikelseproblem med kvarts ses väl mer som ett problem då dessa är mer exakta generellt vilket gör att man upplever problemet som större.
 

DrDre

Patek
I en mekanisk klocka har du faktorer så som att axlar, fjädrar, balanshjul och kugghjul som ändrar storlek med temperatur och påverkar gången. Till viss del kan man visserligen kompensera för en del av fjädrarnas kontraktion/expansion med smarta bimetalllösningar. Men utöver detta blir även oljorna mer trögflytande och ökar därmed friktionen vid mycket låga temperaturer som får klockan att gå långsammare.


Fast oljorna byter man väl om klockan ska användas i sträng kyla? Vet inte om det är sant eller bara PR snack, men Rolex hävdade att man gjorde de när man försåg någon expedition med klockor.
 

SJ Smythe

Cartier
DrDre Om en klocka fungerar utanpå en rymddräkt utan några särskilda förberedelser bör man väl kunna klara kylan på Everest med? Eller är det något med värmeledningsförmågan i vakuum som kanske påverkar?

Bilder är kul:
414682d1301729987-speedmaster-e-v-lot-pictures-iss026e027622.jpg


Ärligt stulen från internet.
 
Topp