• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka ska man köpa?

Klockväg

Basic
Hej!
Jag är ganska oerfaren inom klockor och är osäker på vilken nästa klocka jag ska köpa. Jag har idag några stycken olika klockor men använder mest en Tissot T-sport, tänker mig att jag vill gå upp någon nivå på nästa klocka. Har kollat en del på att köpa en Tag Heuer Formula 1, väldigt snygga enligt mig. Undrar om ni andra har några förslag på klockor och märken, har en budget på mellan 10 - 20k.

Hoppas ni kan hjälpa. :)

Hej!
Jag är ganska oerfaren inom klockor och är osäker på vilken nästa klocka jag ska köpa. Jag har idag några stycken olika klockor men använder mest en Tissot T-sport, tänker mig att jag vill gå upp någon nivå på nästa klocka. Har kollat en del på att köpa en Tag Heuer Formula 1, väldigt snygga enligt mig. Undrar om ni andra har några förslag på klockor och märken, har en budget på mellan 10 - 20k.

Hoppas ni kan hjälpa. :)
Är det strikt en kronograf som du är ute efter ? 😊

Tag heuer är fina klockor med rolig anknytning till F1, tycker 20 till 30 år gamla exemplar är riktigt coola, bra storlek och billiga!
Kan rekommendera Tag heuer 2000-serien.
7D46A970-90AB-43BA-ADC5-FC77870403B8.jpeg

Vill man ha en kronograf av ett riktigt känt märke under 20' så är det nog bara TAG Heuer som gäller. Finns fina automatiska Sinn kronografer under 20'. Har man armar som en grizzly 😉 så har ju Certina och Tissot några fina vintage inspirerade automatiska kronografer också.

Tag heuer är fina klockor med rolig anknytning till F1, tycker 20 till 30 år gamla exemplar är riktigt coola, bra storlek och billiga!
Kan rekommendera Tag heuer 2000-serien.
7D46A970-90AB-43BA-ADC5-FC77870403B8.jpeg
Ja anknytningen till Formula 1 är nog den främsta anledningen till att jag valt att titta på Tag Heuer, har tittat på modellen med blå urtavla, riktigt snygg enligt mig.

Har jag rätt om värdet på Tag Heuer klockor ändå håller sig rätt så stabilt? Jag har kollat lite på vintage klockor och då ligger priset för en cirka 15 år gammal klocka för 20 - 25k.

Bilagor

• tag-heuer-CAZ1014.BA0842.jpg
    tag-heuer-CAZ1014.BA0842.jpg
    35.5 KB · Visningar: 5
Ja anknytningen till Formula 1 är nog den främsta anledningen till att jag valt att titta på Tag Heuer, har tittat på modellen med blå urtavla, riktigt snygg enligt mig.

Har jag rätt om värdet på Tag Heuer klockor ändå håller sig rätt så stabilt? Jag har kollat lite på vintage klockor och då ligger priset för en cirka 15 år gammal klocka för 20 - 25k.
Nja, quartz TAG faller nog rätt mycket i pris bl.a. eftersom klocknördarna dissar alla ur som är tillverkade efter TAG:s köp av Heuer i mitten av 80-talet. Men om du bortset från det och tänker på att du får en klocka av hög kvalitet så är det ett bra köp.

Den är mkt fin! Om du hittar en lätt begagnad kan du nog göra ett riktigt klipp sett till nypris.

Just Tag heuer brukar som sagt sjunka rätt så hårt mot nypris. De som ligger för 20-25 blir nog inte sålda såvida de inte var avsevärt dyrare än så ny.

Andra modeller anknutna till Formel 1 är ju betydligt dyrare, som Rolex, Richard mille och hublot (beggad hublot kanske går att hitta för 20)

Casio edifice finns ju också. Men annars är nog Tag vägen att gå om man vill ha F1-vibbar.

Den är mkt fin! Om du hittar en lätt begagnad kan du nog göra ett riktigt klipp sett till nypris.

Just Tag heuer brukar som sagt sjunka rätt så hårt mot nypris. De som ligger för 20-25 blir nog inte sålda såvida de inte var avsevärt dyrare än så ny.

Andra modeller anknutna till Formel 1 är ju betydligt dyrare, som Rolex, Richard mille och hublot (beggad hublot kanske går att hitta för 20)

Casio edifice finns ju också. Men annars är nog Tag vägen att gå om man vill ha F1-vibbar.
Vilket märkte ska man sikta in sig på om man vill ha en tidlös klocka som ändå håller värdet över tid?

Begagnad Oris TT1 chrono går mycket väl att hitta inom budget.
Roligare än TH (tycker jag) och anknytningen till racing finns ju där 🙂

Vilket märkte ska man sikta in sig på om man vill ha en tidlös klocka som ändå håller värdet över tid?
Nytt är ganska svårt såvida vi inte talar Rolex eller klockor för det tiodubbla. Man får nog räkna med ett visst värdetapp helt enkelt.

Begagnat tror jag på 90-talsstil eller kanske en Omega seamaster-kvartsare. Men det är bara spekulationer likt aktier antar jag!

Heuer är bra val… annars :
för runt 20 kan det gå att hitta begagnade
Omega speedmaster reduced
Ebel 1911 chronograph. ( med El Primero verk )
Zenith el primero ( några få modeller , de flesta dyrare. )
Och kanske en med bilracing anknytning : chopard Mille miglia ( om du prutar ordentligt )
Breitling Chronomat

Tillbaka
Topp