• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken kom först?

Nasutoba

Omega
De här två är ju i någon mening andliga kusiner. Även om skillnaderna är tydliga så finns det grundläggande likheter som man inte kan bortse ifrån.
Smaken är som baken, sa bonden som kysste grisen, men jag har en favorit av dessa två. Vet någon på rak arm vilken av dessa som introducerades först?


upload_2017-11-4_19-27-41.png
upload_2017-11-4_19-26-6.png
 
  • Like
Reactions: PCB

Nasutoba

Omega
Bör inte vara så svårt att googla, men dom är väl inte speciellt lika?
Tänkte mest om någon visste. Jag är inte den som begär att andra ska googla åt mig.
Utseendet är som synes inte identiskt, men kombinationen romerska siffror+index, GMT, visarnas utseende, butterfly clasp, stållänk med fler "spår" än tre samt tjugofyratimmarssiffror är ett antal indicier på att någon har tittat på någon annans arbete.
Därmed inte sagt att det är en knockoff.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Lika lika som en speedmaster och en daytona. Dvs typ som att säga att alla kronografer är lika.
 

Nasutoba

Omega
Budskapet har gått fram. Det handlar om hur man definierar likhet. Jag har redan nämnt att jag är väl medveten om att det inte föreligger någon förväxlingsrisk, men att det samtidigt finns ett flertal attribut som är gemensamma för dessa två och att jag tror att det inte är en slump.
Nu vore det oerhört spännande att få se bilder på ur som är MER lika dessa två än vad de är lika varandra. Någon?
 
  • Like
Reactions: PCB

MaxAnd

Omega
Budskapet har gått fram. Det handlar om hur man definierar likhet. Jag har redan nämnt att jag är väl medveten om att det inte föreligger någon förväxlingsrisk, men att det samtidigt finns ett flertal attribut som är gemensamma för dessa två och att jag tror att det inte är en slump.
Nu vore det oerhört spännande att få se bilder på ur som är MER lika dessa två än vad de är lika varandra. Någon?

Jag håller mig dig! Klart det finns tydliga likheter.
 

Kugghjul

Panerai
I grunden tycker jag de lånar rätt mycket från IWC:s Mark-klockor. Men med de funktioner de har så är de ju rätt "Unika".

Jag hade valt Orient klockan, pga power reserve, och så gillar jag inte hur FC renomesnyltar på PP genom att ha en så snarlik logotype.

Passar ändå på att tipsa om min favorit:
IWC UTC
(lånad bild, jag äger ej klockan)
IWC-UTC-Pilots-Watch-3251-five.jpg
 

Nasutoba

Omega
Skojar du?

Klockorna har samma komplikation och samma färg på tavlan. Vad mer är likt?
Lugn och fin. Det finns ingen prestige i frågan från min sida. Om du inte kan eller vill medge någon likhet så är det OK.
En kort sammanfattning av hur jag ser på saken:
1) Många snarlika detaljer
2) En snarlik helhet
3) Ingenting är identiskt
 
  • Like
Reactions: PCB

Nasutoba

Omega
Verkar jobbigt att lida. Bättre att njuta av ett klockintresse, eller för den delen njuta av Aspergers :cigar:
Nu tycks det mig att tråden blivit daterad så dags för friska tag i nya trådar! :D
 
  • Like
Reactions: PCB
Om inte annat så skiljer det väl 6-10000 i pris ??? Eller ...men orienten e säker prisvärd med dom komplikationerna ...annars tycker jag orients one and only är bambinon
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Är du lika typig mot din fru?
TS tycker dom är lika,
Och ställde en Fråga,kan man inte svara på den, behöver man inte.

Typografi? Typologi? Har ingen fru.

Svaret på frågan kom i början av tråden och diskussionen ändrade inriktning. Ditt svar däremot tillför ju noll till diskussionen och kunde skippats.

Verkar jobbigt att lida. Bättre att njuta av ett klockintresse, eller för den delen njuta av Aspergers :cigar:
Nu tycks det mig att tråden blivit daterad så dags för friska tag i nya trådar! :D

Jag njuter sällan av min OCD i klocksammanhang då det allt som oftast kostar allt för mycket pengar :(

Ledsen om jag trampat någon på tårna, här har ni några klockar att diskutera ;)

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg 8.jpg 9.jpg 10.jpg

Allt gott!
 

PCB

Audemars
Typografi? Typologi? Har ingen fru.

Svaret på frågan kom i början av tråden och diskussionen ändrade inriktning. Ditt svar däremot tillför ju noll till diskussionen och kunde skippats.



Jag njuter sällan av min OCD i klocksammanhang då det allt som oftast kostar allt för mycket pengar :(

Ledsen om jag trampat någon på tårna, här har ni några klockar att diskutera ;)

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg 8.jpg 9.jpg 10.jpg

Allt gott!
mitt svar bidrar kanske, till att nya medlemmar vågar posta/fråga/påstå saker,och därigenom till ett trevligare forum.
(typig=smådryg)
fridens.
 
Topp