• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken löpar-/träningsklocka har du?

Mankebank

Cartier
Tydligen lite svårt med impulskontrollen idag. Det blev en Forerunner 645. Dags att springa en tur, det kan ju inte fortsätta stå 0.0 km.

D4C65513-D2E2-4C6E-9F67-B80178F789F7.jpeg
 

Thomas77

Omega
Jag har en garmin 235 som köptes för några månader sen. Den är jag mycket nöjd med, hittar gps på några sekunder och har en trevlig display. Rekommenderas
 

Kai

Rolex
Kör fortfarande med Tomtom Spark Cardio/Music, lite plastig och tråkig men gör ett bra jobb.
De medföljande lurarna är pensionerade till förmån för Samsung Gear IconX 2018. Dessa är riktigt bra, kan verkligen rekommendera dessa lurar! Viktigt att det ska vara 2018 års modell då batterier boostats rejält!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Polar, första klockan jag köpte här på KS. Den är med än och duger bra då jag bara mäter hur länge jag är ute. Den egentliga anledningen är att det är så stora siffror så jag ser utan glasögon.
IMG_4574.JPG
 
Jag springer regelbundet och använder mig av Strava för att mäta och spåra sträckan och tiden. Appen funkar väldigt bra och det är skoj att kunna dela med sig av sin sträcka med vänner. Däremot är det rätt otympligt att alltid bära med sig mobilen.

Någon som kan tipsa om en "träningsklocka" som kan vara uppkopplad till ens Strava-konto och som mäter, spårar och tar tiden på sträckan man springer?
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Jag springer regelbundet och använder mig av Strava för att mäta och spåra sträckan och tiden. Appen funkar väldigt bra och det är skoj att kunna dela med sig av sin sträcka med vänner. Däremot är det rätt otympligt att alltid bära med sig mobilen.

Någon som kan tipsa om en "träningsklocka" som kan vara uppkopplad till ens Strava-konto och som mäter, spårar och tar tiden på sträckan man springer?
Jag kör en Garmin Forerunner 630 (säljs förmodligen inte längre, såg den inte sist jag kollade i alla fall).
Den synkar automatiskt mot Garmin Connect och sedan har jag en automatisk synkning mot mitt Stravakonto, fungerar väldigt smidigt.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Tack för tips. Med den kan jag lämna mobilen hemma alltså?
Jajemen.
Så är det förmodligen på fler Garminprodukter och kanske andra märken.
Bara ett förtydligande, jag har så min klocka kopplar upp sig mot mitt WiFi hemma så den synkar automatiskt när jag kommer innanför räckvidden.
Sedan kan man köra blåtand mot telefon och synka den vägen också men den vägen kör inte jag.
Jag kan ju så klart inte ladda upp rutten med enkom klockan.
 
Senast ändrad:

Mankebank

Cartier
Tack för tips. Med den kan jag lämna mobilen hemma alltså?
Javisst. Jag kan åter tipsa om Garmin Forerunner 645 som antagligen är en efterföljare till 630. Jag som bara använt GPS-klockor från järnåldern är grymt imponerad efter drygt tre dagar och tre löppass. När man kommer hem synkas passen automatiskt till molnet och går att analysera via webbläsare eller telefonapp. Dessutom år storleken lagom, den sägs vara 42,5 men bär klart mindre eftersom bandhornen är så korta. Många löparklockor är helt enkelt alldeles för stora för mig men den här känns lagom.

Två nackdelar identifierade: Wifiimplementationen är skakig och mina andra klockor får ingen handledstid eftersom det är så kul att se all data den samlar in.
 

Mankebank

Cartier
Finns G-shock ens med pulsmätning och GPS som alla moderna löparklockor har? För mig som gillar att se mina framsteg var det ett enormt lyft att kunna ha koll på tempo var som helst och inte bara på uppmätta slingor när jag skaffade min första löparklocka med GPS för drygt tio år sedan. Puls kan man kanske klara sig utan men tempo och distans känns nästan nödvändigt.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Förr i tiden tränade de bästa utan klocka.
Ja absolut var det så.
Jämför man tider från maraton nu jämfört med 80-90 talet så var det det ju en mycket bredare elit med topptider då också så utan tvekan kan man bli snabb utan GPS och annat i klockan.

Men kommer man ut och motionerar fler gånger tack vare att man har en klocka så är det ju en god investering i sin egen hälsa.
 

seiko3

Omega
Finns G-shock ens med pulsmätning och GPS som alla moderna löparklockor har? För mig som gillar att se mina framsteg var det ett enormt lyft att kunna ha koll på tempo var som helst och inte bara på uppmätta slingor när jag skaffade min första löparklocka med GPS för drygt tio år sedan. Puls kan man kanske klara sig utan men tempo och distans känns nästan nödvändigt.

Ah, har kanske missuppfattat tråden där det efterfrågas efter träningsklocka med träningsfunktioner, snarare än vilken klocka du använder när du tränar.
Däremot har G-shock några BT klockor som kan kopplas till en app.
 
Senast ändrad:

Viper

Breitling
Kör en Garmin Fenix 3hr. Grymt nöjd även om puls vid handled inte är optimalt alla ggr. Jag tränar mycket Swimrun och den mäter inte puls vid simning utan pulsband. Däremot samlar den ju galet mkt data vilket är skoj! Efter en fest med några glas vin för mycket kunde jag konstatera att vilopulsen under natten var ca 20% högre jämfört med en alkoholfri natt...
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Kör en pulsar 430 (eller polar?)
Funkar bra det enda som stör mig är om jag startar den och börjar jogga, så måste jag stanna så den hittar gps signal och det kan ta en 10-20sekunder
Någon annan med det problemet ?
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Fett töntigt att räkna km, hur många kalorier man bränt osv. ;) Vad är det för moderniteter? ;)

Jag räknar bara.. ja tid. Casio AE1200 eller F-91W :) Var skönare att träna med de på gummi men måste ju se bra ut också så har länk på AE1200 och nato på F-91W.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
- Vad sprang Du på?
- 1:07:42
- Hur långt?
- Det har jag ingen aning om...
Ja precis. För mycket stress med all hets om hur fort man sprungit, cyklat osv. Det är en ganska ny grej och psykiskt mådde människor bättre förr när det inte var massa moderna grejer som stressade vardagen. Förstår poängen med att räkna tid på distans men gillar det inte men det är ett fritt land :)
 

Benge

Breitling
8CAA9A36-6C5B-4644-A807-EC601FC5841B.jpeg
Garmin forerunner 220 för koll på puls och träningsmängd. Suunto Observer ST när det är viktigt att ha koll på höjdkurvorna. Ingen av dem är moderna men gör det de ska. Suunto`n och jag har mååånga höjdmeter ihop så det är delvis av nostalgiska skäl. Den dag den lämnar in så blir det nog en Suunto Spartan eller liknande.
 

LegoGubben

Breitling
Kanske kapar tråden...
Min särbo vill ha aktivitetsband/klocka som kan mäta stegen o allt där till. Som inte behöver vara ansluten till blåtand. Produkten behöver alltså ha ett minne på minst 12-24 timmar. Då hon ej kan ha mobilen med bland alla snoriga ungar på förskolan

Har kollat runt, men prisklasserna passar inte henne. Kanske inte ens finns något billigt (under 500-700kr) som har eget minne?
 

cycleMagnus

Panerai
Det borde väl finnas ganska många alternativ, behöver hon gps?
Om det är stegräknare och puls så finns det väl enkla fitbit eller smart klocka som klarar av det, tex polar, Samsung, Apple?begagnade så blir det än mer prisvärt?
 
Ja precis. För mycket stress med all hets om hur fort man sprungit, cyklat osv. Det är en ganska ny grej och psykiskt mådde människor bättre förr när det inte var massa moderna grejer som stressade vardagen. Förstår poängen med att räkna tid på distans men gillar det inte men det är ett fritt land :)
Jag förstår din poäng. Vill man beta hur långt man sprungit/gått/cyklat så kan man ju alltid kika Google Maps och mäta ut den runda som man brukar ta. Människor är vanedjur och så även när det kommer till träning. Tror att det för den mentala hälsan är bättre att motionera för att må bra, inte för att prestera bäst ^^
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Jag kör en Garmin Forerunner 935. Suverän klocka med pulsmätning direkt på handleden och en fantastisk batteritid (laddat en gång på tre veckor).

Ingen liten pjäs men funkar hyfsat även när man inte är ute och springer/cyklar, till skillnad mot min tidigare 920XT.

image.jpg
 
Topp