• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Omega ?

Aviation

Omega
Tja har letat lite på internet men blir inte säker på modellen mer än seamaster.
Frågorna lyder:
Årtal ca?
Modell?
Ca pris? Är inte så noga om allt är orginal, ser häldre att den är fräsch/polerad. Ska ha den alldagligt
Ca pris för o serva dessa?
Något mer vra o veta?
Mvh Tobbe
20171211_211222.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Modellen står på tavlan och med hjälp av serienumret på verket kan du klura ut ungefärlig årgång, även kalibern står där. Ref på insidan baklocket.
Seamaster De ville. Kaliber 563 har jag för mig. Första hälften av 60-talet skulle jag säga.

Priset beror mycket på skick och var och när du säljer den och till vem. Gamla Omega tycker jag det råder anarki i prissättningen på. Man vet sällan vad man får. Servicekostnad beror på var du lämnar den. Automat är dyrare än manuella generellt. Kolla priser med olika urmakare är väl bästa rådet.
 
Senast ändrad:

Aviation

Omega
[QUOTE="URsinne, post: 2117689, member:
Priset beror mycket .[/QUOTE]

Tack för svar
Är på jakt efter denna eller liknande omega. Ska till new york i veckan så tänkte kolla runt lite där också. Men tycker de gamla är knepiga o få grepp om med modeller osv :) Svårt att veta vad som är rimligt för dom men får väll gå på känsla
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
[QUOTE="
Tack för svar
Är på jakt efter denna eller liknande omega. Ska till new york i veckan så tänkte kolla runt lite där också. Men tycker de gamla är knepiga o få grepp om med modeller osv :) Svårt att veta vad som är rimligt för dom men får väll gå på känsla

Ja de är inte billigare i regel i New York. Kan vara typ USA-utföranden också som inte sålts här. Om det är bra eller dåligt är svårt att säga.

Ska man sätta nån prisintervall på den som du visade om den är i fullgott skick utseendemässigt och funktionellt blir det en ca 4-5000 privat. Kan variera ganska kraftigt både uppåt och nedåt.
 

Aviation

Omega
Ja såg den på mad men. Tyckte den såg lite större ut än de flesta äldre vintage omegorna. Det som gjorde mig intresserad. Samt att jag gillar svarta urtavlor.Men lätt o lura sig.

Vill ha en som ligger på 38-42mm.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja såg den på mad men. Tyckte den såg lite större ut än de flesta äldre vintage omegorna. Det som gjorde mig intresserad. Samt att jag gillar svarta urtavlor.Men lätt o lura sig.

Vill ha en som ligger på 38-42mm.
Den på bilden ovan är 34 mm. 42 mm är alldeles för stort om du inte har extremt stora handleder.
 

ConElPueblo

Panerai
Ja såg den på mad men. Tyckte den såg lite större ut än de flesta äldre vintage omegorna. Det som gjorde mig intresserad. Samt att jag gillar svarta urtavlor.Men lätt o lura sig.

Vill ha en som ligger på 38-42mm.

Den er 34mm, mener jeg. Ikke et problem, hvis man ikke har issues med sin maskulinitet - eller har arme som @tdn-dk (tag nr. 2 i dag!) ;)

38-42mm på et dresswatch (og i særdelshed Omega) fra den periode (og SÆRLIGT med sort skive...) er et ret dumt sted at starte sin vintagekarriere...
 
Topp