• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken optiker rekommenderas?

Putteman

Silver
För typ tre år sedan skaffade jag mina första glasögon. Gick till Synsam och köpte nåt erbjudande med ett par vanliga o ett par solglasögon typ.

Jag har dock känslan av att det var ett ocharmigt säljande. Även varit där och plockat ut ett par terminalglasögon till jobbet. Ett jäkla sälj pushande från personalen på ett sätt som jag inte uppskattar.

Verkar dessutom vara en bransch full utav ”erbjudanden”. Helheten får mig att känna mig ”halvlurad” vilket jag inte gillar. Dock hade ju Synsam ett trevligt sortiment på bågar ska sägas.

Tänker det är dags att göra ny synundersökning och handla ett par nya plus solglasögon. Vart ska man gå?? Vilken optiker är seriösa och duktiga, i kombination med ok sortiment och priser?

Finns det ett ställe där man blir väl omhändertagen men inte påsåld en massa?

Eller ska jag bara välja en annan Synsam kanske?

För info så bor jag i Malmö.

Skriv gärna en rad om era erfarenheter.

Tack!

För typ tre år sedan skaffade jag mina första glasögon. Gick till Synsam och köpte nåt erbjudande med ett par vanliga o ett par solglasögon typ.

Jag har dock känslan av att det var ett ocharmigt säljande. Även varit där och plockat ut ett par terminalglasögon till jobbet. Ett jäkla sälj pushande från personalen på ett sätt som jag inte uppskattar.

Verkar dessutom vara en bransch full utav ”erbjudanden”. Helheten får mig att känna mig ”halvlurad” vilket jag inte gillar. Dock hade ju Synsam ett trevligt sortiment på bågar ska sägas.

Tänker det är dags att göra ny synundersökning och handla ett par nya plus solglasögon. Vart ska man gå?? Vilken optiker är seriösa och duktiga, i kombination med ok sortiment och priser?

Finns det ett ställe där man blir väl omhändertagen men inte påsåld en massa?

Eller ska jag bara välja en annan Synsam kanske?

För info så bor jag i Malmö.

Skriv gärna en rad om era erfarenheter.

Tack!
Brillor o sånt på Gustav Adolfs torg, absolut inte billiga(st) men riktigt riktigt bra. Thell i Limhamn också bra men inte samma sortiment som Brillor på bågar.

Både jag och frun bär glasögon och har båda mindre bra erfarenhet av Synsam. Mina dock ganska gamla. Grejen är att det inte märks så mycket om du bara behöver ”normala” glasögon. Har man lite mer komplexa synfel är det jätteviktigt att ha en seriös optiker som inte ger sig förrän man är nöjd. Vi använder numera Optica. Oberoende optiker med både kompetens, service och utrustning på topp. Inte billigast men man blir aldrig missnöjd. Finns tyvärr inte i Malmö utan i Landskrona, Båstad och numera också i Helsingborg tror jag.
Oavsett ta och besök några olika optiker nästa gång och undvik de stora kedjorna så hittar du nog någon som du får förtroende för.

Jag fick stega upp till progressiva i år. Både linserna och glasögonen. Sjukaste jag gjort faktiskt. Glasögonen bär jag sällan, enbart när ögonen behöver vila och då främst över natten. Men jag kommer inte runt att det är som att bo i ett runt akvarie med progressiva glajjor. Linserna funkar mycket bättre. Körde en fullständig ögonkontroll på Specsavers i Lund och det var sjukt bra. Även på återbesöket var det kanon. Så bortsett från progressiva upplevelsen, som är densamma överallt, så kan jag iaf rekommendera Specsavers i Lund. I Malmö känns det lite för hetsigt och Eslöv var bara urusla då jag fick fel glasögon med fel styrka och likaså med linserna sist jag var där. Synsam är bara bra på att ta överdrivet betalt.

Jag borde också uppgradera till progressiva men det är på gränsen. Det blir bara sämre med åren iom jag är över 40 men "vi få se" 🤣

Jag borde också uppgradera till progressiva men det är på gränsen. Det blir bara sämre med åren iom jag är över 40 men "vi få se" 🤣

Vänta inte för länge bara. Progresiva är ett rejält lyft. Bara att både kunna se vägen och färddatorn när man kör bil. För att inte prata om "Bäst före ..." när man handlar ... ;)

Jag fick stega upp till progressiva i år. Både linserna och glasögonen. Sjukaste jag gjort faktiskt. Glasögonen bär jag sällan, enbart när ögonen behöver vila och då främst över natten. Men jag kommer inte runt att det är som att bo i ett runt akvarie med progressiva glajjor. Linserna funkar mycket bättre. Körde en fullständig ögonkontroll på Specsavers i Lund och det var sjukt bra. Även på återbesöket var det kanon. Så bortsett från progressiva upplevelsen, som är densamma överallt, så kan jag iaf rekommendera Specsavers i Lund. I Malmö känns det lite för hetsigt och Eslöv var bara urusla då jag fick fel glasögon med fel styrka och likaså med linserna sist jag var där. Synsam är bara bra på att ta överdrivet betalt.
Är också där, hur du upplever dina glasögon beror på vart i glasen de lagt skarvarna mellan de olika slipningarna. Hamnar de fel blir det pannkaka, både horisontellt och vertikalt. Akvarie låter fel.

Är också där, hur du upplever dina glasögon beror på vart i glasen de lagt skarvarna mellan de olika slipningarna. Hamnar de fel blir det pannkaka, både horisontellt och vertikalt. Akvarie låter fel.
Det är de progressiva som är helt facked app. De rumsprogressiva är kanon. Men det är jag som är van vid linser och inte van vid att röra på huvudet som är problemet har jag nog insett.

Det är de progressiva som är helt facked app. De rumsprogressiva är kanon. Men det är jag som är van vid linser och inte van vid att röra på huvudet som är problemet har jag nog insett.

Japp de progressiva, men du måste röra på huvudet och inte ögonen. Hursomhelst, för att det skall bli bra är det viktigt var skarvarna mellan synfälten ligger.

Japp de progressiva, men du måste röra på huvudet och inte ögonen. Hursomhelst, för att det skall bli bra är det viktigt var skarvarna mellan synfälten ligger.
Ja men det är just huvudrörelserna som är problemet. Men jag skiter i vilket. Har bara glasögonen över kvällen natten när jag behöver ta ut mina linser.

För vissa fungerar inte vanliga progressiva. Jag tillhör de vissa och använder rumsprogressiva hela tiden. Tog flera byten innan det blev rätt.

Tack för alla svar, låter som jag får kolla in Brillor & Sånt. 👍🏽

Jag har ju från Synsam nåt dom kallade för ”ungdoms progressiva”. Vad är det på fack språk? Tog lång tid att vänja sig men är nöjd nu.

Tillbaka
Topp