• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Panerai?

mudu69

Omega
Hej alla Paneristi!

Har länge snöat in på en Panerai. Har sugit åt mig mkt info och läs forumet en del.
Några frågor till er som kan mkt mer.
Vilken Panerai skulle ni rekommendera mig?

Liten handled, men vill ha max 44 min 42.
Ska vara Luminor serien.
Vill ha en med mer än base, dvs sekunsvisare också
Vill köpa begagnad med box + cert
f2f om det går
Tänker Att Panerai Luminor Marina Refnr PAM104 skulle vara en bra första Panerai för mig.
runt 40-50 Ksek tänker jag

Vad skulle ni rekommendera?
Vart köpa begangad? Här på Säljes och köps eller Approved Dealers Också här.
Uret vintage? Eller annan AD på nätet eller traditionell, vilken i så fall?

Tips mottages gärna.
 
Senast ändrad:

Caravelle33

Vacheron
Hej alla Paneristi!

Har länge snöat in på en Panerai. Har sugit åt mig mkt info och läs forumet en del.
Några frågor till er som kan mkt mer.
Vilken Panerai skulle ni rekommendera mig?

Liten handled, men vill ha max 44 min 42.
Ska vara Luminor serien.
Vill ha en med mer än base, dvs sekunsvisare också
Vill köpa begagnad med box + cert
f2f om det går
Tänker Att Panerai Luminor Marina Refnr PAM104 skulle vara en bra första Panerai för mig.
runt 40-50 Ksek tänker jag

Vad skulle ni rekommendera?
Vart köpa begangad? Här på Säljes och köps eller Approved Dealers Också här.
Uret vintage? Eller annan AD på nätet eller traditionell, vilken i så fall?

Tips mottages gärna.
Vill du ha automat? Den är väl ganska hög? .@mårt brukar ha järnkoll
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
De allra flesta finner 44mm Luminor 'bettarini'-boett absolut bäst. Den sitter stabilt nära handleden och känns därmed inte så stor. Den är 53mm lång, så om din handleds ovansida där du vanligtvis har klockan är minst det så kommer det hela att flyga. Har man också ett lite tjockare band på den så sitter den som en smäck. Om du skulle ge dig på 40mm eller 42mm så sitter de oftast högre tyngdpunktsmässigt, och i värsta fall känns de som boll-på-snöre. Men, folk som är vana vid typ Omega PO verkar gilla boll-på-snöre, så vad vet jag. :D

Base = ingen sekundvisare.
Marina = sekundvisare, så det är en sådan du vill ha.

Rekommendationer är 005, 111, 915, 1084, 776, 777, 590, 510 ... jag hade tagit en 590. :) 8-dagarsverk är trevligt.

Runt 40-50ksek kan eventuellt vara gränsfall beroende på modell.

Just nu finns ingen klocka som matchar vad jag tycker att du ska ha på KS/Klocksnack. Uret Vintage har handlat med replikamodeller, de har inte koll, jag skulle undvika dem. Kolla snarare Krons Pre-owned, Nymans Pre-owned och Luxury Watches (alla tre har hemsidor, if you didn't know) för F2F-köp i Stockholm. Otippat lite Panerai de har inne just nu, noterar jag dock. Nymans har en 510 för 56k, https://nymansur.com/pre-owned-panerai-luminor-marina-pam00510-po.html

Handlare på C24 är vanligtvis inget problem. Posta vad du är sugen på här och vi kan hjälpa dig om du är osäker.
 

mudu69

Omega
De allra flesta finner 44mm Luminor 'bettarini'-boett absolut bäst. Den sitter stabilt nära handleden och känns därmed inte så stor. Den är 53mm lång, så om din handleds ovansida där du vanligtvis har klockan är minst det så kommer det hela att flyga. Har man också ett lite tjockare band på den så sitter den som en smäck. Om du skulle ge dig på 40mm eller 42mm så sitter de oftast högre tyngdpunktsmässigt, och i värsta fall känns de som boll-på-snöre. Men, folk som är vana vid typ Omega PO verkar gilla boll-på-snöre, så vad vet jag. :D

Base = ingen sekundvisare.
Marina = sekundvisare, så det är en sådan du vill ha.

Rekommendationer är 005, 111, 915, 1084, 776, 777, 590, 510 ... jag hade tagit en 590. :) 8-dagarsverk är trevligt.

Runt 40-50ksek kan eventuellt vara gränsfall beroende på modell.

Just nu finns ingen klocka som matchar vad jag tycker att du ska ha på KS/Klocksnack. Uret Vintage har handlat med replikamodeller, de har inte koll, jag skulle undvika dem. Kolla snarare Krons Pre-owned, Nymans Pre-owned och Luxury Watches (alla tre har hemsidor, if you didn't know) för F2F-köp i Stockholm. Otippat lite Panerai de har inne just nu, noterar jag dock. Nymans har en 510 för 56k, https://nymansur.com/pre-owned-panerai-luminor-marina-pam00510-po.html

Handlare på C24 är vanligtvis inget problem. Posta vad du är sugen på här och vi kan hjälpa dig om du är osäker.
Tack snälla för bra tips! Har kollat lite på Nymans och Krons preowned. Liten utbud när jag kollat Luxury Watches var obekant. Ska kolla där.
Kollar upp 590:an.
 

mudu69

Omega
Jaja, jag håller på att svara. :D

@mudu69 jag hade som @Caravelle33 hintar om undvikit 104 pga tjocklek (och lite annat iofs, gillar inte den modellen) :D
Vill du ha automat? Den är väl ganska hög? .@mårt brukar ha järnkoll
Ja, automat...(är det samma som självuppdragande?). Trodde i princip att alla Panerai är automat. Alternativet till automat är manuell dragning antar jag. Bra missade att hålla koll på detta
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ja, automat...(är det samma som självuppdragande?). Trodde i princip att alla Panerai är automat. Alternativet till automat är manuell dragning antar jag. Bra missade att hålla koll på detta
De flesta bettarini är handvevade, förutom exempelvis 104. De flesta s.k. 1950-boetter i 44mm, exempelvis 1312, är automater, men de är också 2-6mm högre.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack snälla för bra tips! Har kollat lite på Nymans och Krons preowned. Liten utbud när jag kollat Luxury Watches var obekant. Ska kolla där.
Kollar upp 590:an.
Kolla upp de andra jag tipsade om också, tycker jag. Det handlar ju om vilken stil du gillar. Skillnaderna mellan många av dem är små, men för en nörd enormt stora. :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tror 510 är den som jag gillar mest just nu. 590 har jag svårt med loggan på hö sida.
510 kommer i två varianter, en med s.k. sausage-tavla med index applicerade på tavlan och en med sandwich, där den senare är svårare att få tag på och därmed dyrare. FYI. :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns också några titanmodeller som är kusiner till de bettarini Panerai som Mårt tipsade om, 61, 177, 754... tror jag. De är samma storlek men lättare.

Mitt tips till dig är ändå en 111:a. Det kan inte bli fel. Ha lite is i magen så dyker det snart upp här på köp och sälj.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns också några titanmodeller som är kusiner till de bettarini Panerai som Mårt tipsade om, 61, 177, 754... tror jag. De är samma storlek men lättare.

Mitt tips till dig är ändå en 111:a. Det kan inte bli fel. Ha lite is i magen så dyker det snart upp här på köp och sälj.

Jag flikar in med 116 och 55, två fantastiska titanpannor. Som Matts säger svårare att få tag i, men ack så fina
 
Topp