• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken position för att öka/minska tiden?

Randel

Cartier
Jag har sökt här inne och även Googlat men jag kanske använder fel uttryck för jag hittar inte vad jag söker. Jag har någon gång hört att olika positioner för en mekanisk klocka kan påverka tidhållningen ganska markant. T.ex. att man låter en klocka ligga i 24h med baksidan neråt kontra att lägga den på sidan med kronan neråt. Stämmer detta, och i så fall, vad är det som rent fysiskt skapar dessa skillnader? I vilken position sackar respektive ökar en klocka som mest?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
How to regulate a watch.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Då kan väl någon förklara för mig hur en tourbillon fungerar.
I teorin roterar den fästpunkten för balansfjädern och utjämnar på detta sett gravitationens inverkan på balansfjädern när klockan har en vertikal position vilket leder till minskad gångavvikelse. Funktionen är framtagen för fickur som större delen av tiden förvaras vertikalt då man har det i fickan på sin väst (det är ett tag sedan fick ur var "inne" :p ).

På ett armbandsur har dock turbillionen mindre betydelse eftersom klockan varierar position mycket mer än ett fickur gör vid normal användning samt att då klockan rör sig mer, då den sitter på armen, påverkar dessa rörelser gångavvikelsen mer än vad gravitationen gör. På armbandsur finns den funktionen mer för att man kan och för att det är ytterligare en komplikation som kräver en del resurser att få till och montera.

Det skall även nämnas att det inte finns någon konsensus i klockvärden (bland dem som klarar av att hålla sig någorlunda objektiva och inte faller in i den sektlika fanboyismen som finns bland klockfantaster) om en turbillion över huvudtaget har någon inverkan på gångavvikelsen.
En seriös teori är att i och med att man började göra turbillionverk (när de först kom) krävdes det att man jobbade mer med finliret i uren vilket indirekt ledde till att hela urverket blev av bättre kvalité som hade mer inverkan på gångavvikelsen än vad turbillionen egentligen hade.

Visst är det kul med t ex JLC:s treaxlade turbillion bara för den fina mekanikens skull, men rent funktionsmässigt är den väl ungefär lika nödvändig som en klocka som är vattentät till 1000 m för en vanlig medelsvensson.
 

Randel

Cartier
Jag gjorde ett empiriskt test: Den Longines Legend Diver jag nyss köpt går ganska exakt 10 sekunder för fort per dygn. Jag la den på sidan/vertikalt enligt anvisningen ovan med kronorna nedåt och lät den ligga så från ca 22 igår till ca 10 idag. Därefter har jag använt klockan hela dagen. Resultat: Exakt 10 sekunder för fort när jag nu kontrollerar tiden igen efter knappt 24h. När jag kollade tiden i morse vid 10 hade den gått ganska exakt 5 sekunder för snabbt jämfört med ca 12 timmar tidigare. Alltså verkar inte den positionen påverka ETA 2824-2 (som troligtvis är av Elaboré-klass). Jag ska testa samma sak igen med en annan position så får vi se vad som hänt i morgon.
 
Topp