• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken prisklass bör man lägga sig på vid köp av automatiska ur?

JiiWe

Cartier
Hej,

Jag blev lite sugen på att köpa ett mekaniskt automatiskt ur men vet inte riktigt vilken prisklass man bör lägga sig på för att inte få strunt bara. Jag letar efter en klocka där visaren flyter fram och som är automatiskt uppvridet. Jag letar efter en klocka liknande Tissot Tradition (http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=3232) ungefär. Den här klockan var också ganska sjyst men jag tror att urtavlan drar mot det gråare/silvriga hållet och jag är mer intresserad av vit. Någon av er som kan ge synpunkter?

Edit: Visaren flyter fram på alla mekaniska urverk kanske?
 

JiiWe

Cartier
Vad har du för budget? Blir nog lättare att hitta rätt klocka då.
Har en tanke om att jag ska ha tre klockor. Ett skelettur och det har jag redan ett sjyst. Sen ska jag köpa en Glycine Airman Base 22 och den tredje är en klassisk klocka som bara är stilren och budgeten för den är cirkus 5000:-.
 

Sputniq

Panerai
Har en tanke om att jag ska ha tre klockor. Ett skelettur och det har jag redan ett sjyst. Sen ska jag köpa en Glycine Airman Base 22 och den tredje är en klassisk klocka som bara är stilren och budgeten för den är cirkus 5000:-.

Tror att många här på forumet kan detta bättre än mig, men Tissot, Certina och Orient gör alla automatiska lite stiligare klockor i din prisklass. Kolla in dom :)
 

JiiWe

Cartier
Tror att många här på forumet kan detta bättre än mig, men Tissot, Certina och Orient gör alla automatiska lite stiligare klockor i din prisklass. Kolla in dom :)

Tack för hjälpen Sputniq, jag ska se till att kolla in dem. Men automatiska ur är bra kvalitet om de kostar 5000:-? Det är inte så att de tappar tiden efter ett tag eller så?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Tack för hjälpen Sputniq, jag ska se till att kolla in dem. Men automatiska ur är bra kvalitet om de kostar 5000:-? Det är inte så att de tappar tiden efter ett tag eller så?


Det är väl oftast ETA-2892 som används i automatiska instegsmodeller? Ett bra robust verk som håller. Dock har alla mekaniska ur (manuella och automater) service var 5-7e år beroende på hur den används.
 

JiiWe

Cartier
Det är väl oftast ETA-2892 som används i automatiska instegsmodeller? Ett bra robust verk som håller. Dock har alla mekaniska ur (manuella och automater) service var 5-7e år beroende på hur den används.

Visst ja... Hur mycket kostar en sån service? Och låt säga att man använder klockan 100 dagar om året. Behövs det service kanske var 15:e år då?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Visst ja... Hur mycket kostar en sån service? Och låt säga att man använder klockan 100 dagar om året. Behövs det service kanske var 15:e år då?


Servicen behövs oavsett om du använder klockan eller inte då oljorna i urverket inte håller för evigt utan torkar ut med tiden.
För ett sådant ETA-verk går det nog loss på runt 3500 SEK, någon annan som har servat en sådan får gärna kommentera här.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Servicen behövs oavsett om du använder klockan eller inte då oljorna i urverket inte håller för evigt utan torkar ut med tiden.
För ett sådant ETA-verk går det nog loss på runt 3500 SEK, någon annan som har servat en sådan får gärna kommentera här.
Certina samt tissot automater servas för 2000 på krons ur.
 

plexan

Cartier
Mitt tips såklart: Orient Chicane
orient1.jpg

(du kan köpa 5 med den budgeten) :)

Annars som sagt, kolla in Tissot och Certina eller kanske någon Seiko sarb?
 
Topp