• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken rabatt är rimlig att förhandla till hos svensk Rolex AD?

324252

Breitling
Hej,
Vet att det kan vara svårt och säga något generellt, men jag ska köpa en Day-Date 40 och listpris är ca 310.000 kr.
Vad är skäligt att tro att man kan förhandla till om man kliver in hos en svensk AD och vill köpa klockan.
10 procent?
Är det enklare på en dyrare klocka (2-300.000 kronor och uppåt) som t.ex. ovanstånde?
Dela gärna med er av era erfarenheter.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej,
Vet att det kan vara svårt och säga något generellt, men jag ska köpa en Day-Date 40 och listpris är ca 310.000 kr.
Vad är skäligt att tro att man kan förhandla till om man kliver in hos en svensk AD och vill köpa klockan.
10 procent?
Är det enklare på en dyrare klocka (2-300.000 kronor och uppåt) som t.ex. ovanstånde?
Dela gärna med er av era erfarenheter.

Brukar vara bra, mer än 10.
 
Den här tråden har ju gått flertalet gånger. Sök gärna och kolla där med så får du ett mer uttömmande svar.

Av min högst begränsade erfarenhet är oddsen på en bra rabatt betydligt bättre på dyrare klockor då de inte flyger av hyllorna på samma vis. Vill du ha en vanlig sub har jag svårt att se att du som ny köpare får någon alls. Är du återkommande har du alltid den fördelen. I ditt fall hade jag provat runt 15%. Känns rimligt att de ger iaf 12% på den modellen. Men som alla vet är Spencer gud på området så rådfråga där! Ska du handla i Hufvudstaden kan du kanske till och med styra upp så han hjälper till ;)
 

Apansson

Torpare
15% tycker jag på en ny, ädelmetallsklocka. De är inga modeller med väntetid eller superstor efterfrågan, så framförallt om ad har klockan i fråga på lager kan du ju lätt gå in och be om det.
Säger som jag alltid gör - ha en prislapp som du kan tänka dig och betala precis där och då, gå in, var trevlig och ställ frågan. Ingen kommer ta illa upp, det värsta du kan få är ett nej.
Jobbar själv i butik, att folk frågar om att pruta är inget jag blir grinig på, däremot om folk fortsätter tjata efter man helt sonika svarat ett korthugget "nej, tyvärr, vi dealar aldrig pris" är något som irriterar mig. :)
 

324252

Breitling
Nja, jag vill först få en uppfattning om ungefär i vilket spann det kan röra sig om.
Vill inte gå in till AD i Sverige och deala pris om jag inte verkligen vet att det är där jag ska köpa klockan. Det känns oseriöst.
Om den generella uppfattningen är att man kan sikta på kanske 10 procents rabatt eller i bästa fall 12-15 procent, då har jag något att förhålla mig till.
Annars är ett spår att åka till San Marino och köpa klockan där. Enkelt och Tax-Free direkt hos AD, dvs du betalar nettot direkt.
Tax där är 20 procent. Så oprutat där = 20 procent av från listpris. Det blir intressant när vi pratar om en klocka som listar över 300.000 kr. Det är därför jag gör lite research ;)
Har också sett att ämnet behandlats i flera trådar, men det kan vara intressant att få lite aktuella erfarenheter då listpriserna har åkt upp en hel del med valutaeffekterna på CHF.
 

MånsT

Rolex
Annars är ett spår att åka till San Marino och köpa klockan där. Enkelt och Tax-Free direkt hos AD, dvs du betalar nettot direkt.
Tax där är 20 procent. Så oprutat där = 20 procent av från listpris. Det blir intressant när vi pratar om en klocka som listar över 300.000 kr. Det är därför jag gör lite research ;)
Köper du skattefritt utomlands måste man väl betala tull när du ska hem igen, eller? Om man inte smugglar vill säga men sist jag kollade var det olagligt.
 

CLT

Rolex
Nja, jag vill först få en uppfattning om ungefär i vilket spann det kan röra sig om.
Vill inte gå in till AD i Sverige och deala pris om jag inte verkligen vet att det är där jag ska köpa klockan. Det känns oseriöst.
Om den generella uppfattningen är att man kan sikta på kanske 10 procents rabatt eller i bästa fall 12-15 procent, då har jag något att förhålla mig till.
Annars är ett spår att åka till San Marino och köpa klockan där. Enkelt och Tax-Free direkt hos AD, dvs du betalar nettot direkt.
Tax där är 20 procent. Så oprutat där = 20 procent av från listpris. Det blir intressant när vi pratar om en klocka som listar över 300.000 kr. Det är därför jag gör lite research ;)
Har också sett att ämnet behandlats i flera trådar, men det kan vara intressant att få lite aktuella erfarenheter då listpriserna har åkt upp en hel del med valutaeffekterna på CHF.
Förlita dig inte på San Marino. När jag var där i somras var hela butiken i princip tom.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja, jag vill först få en uppfattning om ungefär i vilket spann det kan röra sig om.
Vill inte gå in till AD i Sverige och deala pris om jag inte verkligen vet att det är där jag ska köpa klockan. Det känns oseriöst.
Om den generella uppfattningen är att man kan sikta på kanske 10 procents rabatt eller i bästa fall 12-15 procent, då har jag något att förhålla mig till.
Annars är ett spår att åka till San Marino och köpa klockan där. Enkelt och Tax-Free direkt hos AD, dvs du betalar nettot direkt.
Tax där är 20 procent. Så oprutat där = 20 procent av från listpris. Det blir intressant när vi pratar om en klocka som listar över 300.000 kr. Det är därför jag gör lite research ;)
Har också sett att ämnet behandlats i flera trådar, men det kan vara intressant att få lite aktuella erfarenheter då listpriserna har åkt upp en hel del med valutaeffekterna på CHF.
Det där är en ganska tröttsam diskussion, alla vet att det går att handla billigare utomlands om man anstränger sig lite och/eller fular.
 
P

Philippe Stern

Guest
Hej,
Vet att det kan vara svårt och säga något generellt, men jag ska köpa en Day-Date 40 och listpris är ca 310.000 kr.
Vad är skäligt att tro att man kan förhandla till om man kliver in hos en svensk AD och vill köpa klockan.
10 procent?
Är det enklare på en dyrare klocka (2-300.000 kronor och uppåt) som t.ex. ovanstånde?
Dela gärna med er av era erfarenheter.
På denna klocka minst 20%. Sen låter du din polare som bor i USA/Thailand/Nigeria ta med den till Arlanda när han åker hem efter jul. Där fick du 19% till. Jag vill dock inte uppmuntra att du själv köper du en businessflygbiljett som du bokar av när du gått ut genom tullen på Arlanda med din 'kompis" klocka. Vad tror du hälften av Luxury Watches sortiment består av?
 
P

Philippe Stern

Guest
Du antydde. Personligen ser jag ingen anledning att ifrågasätta LW, de är ju inte direkt orimligt billiga i sin prissättning.
Rent hypotetiskt så köper Nisse Hult en DD 40mm för 250 lax. Sen ca 50 lax till i momsåterbäring. Nisse säljer sen sitt 200 lax kap till LW för ca 240 lax med klisterlapparna på. "Ångrade mig". Nisse tjänar 40 lax. LW säljer sen dinkan för 280 lax. "Wow! 30 lax under listpriset. Helt ny klocka med Svenska AD-stämpel". LW tjänar 40 lax. LW gör inget olagligt om de köper in/säljer på kommission till ett lågt pris. Nisse är skurken.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rent hypotetiskt så köper Nisse Hult en DD 40mm för 250 lax. Sen ca 50 lax till i momsåterbäring. Nisse säljer sen sitt 200 lax kap till LW för ca 240 lax med klisterlapparna på. "Ångrade mig". Nisse tjänar 40 lax. LW säljer sen dinkan för 280 lax. "Wow! 30 lax under listpriset. Helt ny klocka med Svenska AD-stämpel". LW tjänar 40 lax. LW gör inget olagligt om de köper in/säljer på kommission till ett lågt pris. Nisse är skurken.
Jag fattar vad du menar, vad jag inte förstår är varför du tar just LW som exempel. Det är inte svårt för företag att studsa momsen om de vill.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Rent hypotetiskt så köper Nisse Hult en DD 40mm för 250 lax. Sen ca 50 lax till i momsåterbäring. Nisse säljer sen sitt 200 lax kap till LW för ca 240 lax med klisterlapparna på. "Ångrade mig". Nisse tjänar 40 lax. LW säljer sen dinkan för 280 lax. "Wow! 30 lax under listpriset. Helt ny klocka med Svenska AD-stämpel". LW tjänar 40 lax. LW gör inget olagligt om de köper in/säljer på kommission till ett lågt pris. Nisse är skurken.
Även rent hypotetiskt så skulle jag, Nisse Hult, aldrig köpa en DD40. Alla vet att 36mm är den enda storleken.
 
Topp