• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken radiokvartsklocka?

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Tja,
Har på senare tid fått upp ögonen för klockor som synkar med någon form av exakt tidskälla. Behöver ju en klocka att utgå ifrån när man ställer de analoga ;)
Vet att Casio har sin Oceanus serie och Seiko sin Astron, finns det fler alternativ? Ni som har en klocka av denna typ får gärna dela med er av era erfarenheter :)

Tycker denna Oceanus är grymt snygg (ref OCW-S4000D-1AJF)
G-OCW-S4000D-1AJF_a_1333x_5ecfb2f0-b043-47b7-a56c-9b41c379fce3_650x.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
@BarbaBaba kanske har några tips att bidra med. :) Är det analogt som gäller? Annars finns det diverse G-shocks med Bluetooth och jag tror även att deras lite dyrare analoga modeller har GPS om jag inte minns fel.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Casio Oceanus har riktigt fina modeller, dock JDM. Edifice linjen finns i Sverige och har en del fina modeller. Vissa är väl både RC och GPS eller Bluetooth? Du har ju också deras Mr-G i den tooligare kategorin. Citizen har en hel del trevliga RC och GPS modeller. Om man kan tänka sig beställa ifrån Japan är både Attesa och Exceed linjer med många RC modeller.
Enligt mina erfarenheter är Japan landet som levererar bäst utbud. RC är oftast mer slimmade än GPS och med någon typ av ljusdrift får man ett riktigt billigt ägande.
Om man vill ha något åt det mer "vanlig klocka" hållet tycker jag Citizen har bäst utbud, vill man ha sportig kronograf i större storlek har alla Japaner ett bra utbud. Casio är ju generellt billigast, men i Oceanuslinjen har dom väldigt fin finish som är likvärdig med både Seiko och Citizen
Den senaste Seiko Astron är riktigt fin, men det är absolut en klocka som köps för att behålla. Andrahandsvärdet i Sverige är riktigt dåligt på Astron över lag. Kan ju iof ge att de är en av de bästa modellerna att köpa beg ;) Jag brukar ofta hänvisa till Citizen när det gäller att få mycket för pengen, det gäller även i denna kategori.
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Casio Oceanus har riktigt fina modeller, dock JDM. Edifice linjen finns i Sverige och har en del fina modeller. Vissa är väl både RC och GPS eller Bluetooth? Du har ju också deras Mr-G i den tooligare kategorin. Citizen har en hel del trevliga RC och GPS modeller. Om man kan tänka sig beställa ifrån Japan är både Attesa och Exceed linjer med många RC modeller.
Enligt mina erfarenheter är Japan landet som levererar bäst utbud. RC är oftast mer slimmade än GPS och med någon typ av ljusdrift får man ett riktigt billigt ägande.
Om man vill ha något åt det mer "vanlig klocka" hållet tycker jag Citizen har bäst utbud, vill man ha sportig kronograf i större storlek har alla Japaner ett bra utbud. Casio är ju generellt billigast, men i Oceanuslinjen har dom väldigt fin finish som är likvärdig med både Seiko och Citizen
Den senaste Seiko Astron är riktigt fin, men det är absolut en klocka som köps för att behålla. Andrahandsvärdet i Sverige är riktigt dåligt på Astron över lag. Kan ju iof ge att de är en av de bästa modellerna att köpa beg ;) Jag brukar ofta hänvisa till Citizen när det gäller att få mycket för pengen, det gäller även i denna kategori.

Tack för bra svar!
Oceanus modellerna är de som tilltalar mest just nu, diggar de sportiga kronografmodellerna. Lite tråkigt att de endast är tillgängliga i Japan men går ju att beställa.
Finns det någon Edifice modell som håller liknande kvalitet som Oceanusmodellerna?
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor

humlegarden

Cartier
Ska läsa den :)
Gissar dock att det blir dyrare i slutändan om man går för en billigare modellen :D
Jag var med i passarounden som listats ovan. Upplevde klockan som riktigt trevlig och jag gillade verkligen att ha den på armen. Visst, hyggligt rasslig länk (och lås) men när man väl vant sig vid det så var det OK. Orkade inte sätta mig in i alla dess funktioner men kan helt klart rekommendera att kika in den. Bör finnas i butik :)
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Jag var med i passarounden som listats ovan. Upplevde klockan som riktigt trevlig och jag gillade verkligen att ha den på armen. Visst, hyggligt rasslig länk (och lås) men när man väl vant sig vid det så var det OK. Orkade inte sätta mig in i alla dess funktioner men kan helt klart rekommendera att kika in den. Bör finnas i butik :)

Aha, det var synd, kör nästan alltid mina klockor på länk så just den biten vill jag inte snåla på. Men ska absolut försöka titta på den i butik innan jag bestämmer mig :)

Funderar lite på denna
https://www.seiyajapan.com/collections/casio/products/casio-oceanus-ocw-t2600-1ajf-made-in-japan
Någon som har köpt från det stället förut?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Casio Oceanus har riktigt fina modeller, dock JDM. Edifice linjen finns i Sverige och har en del fina modeller. Vissa är väl både RC och GPS eller Bluetooth? Du har ju också deras Mr-G i den tooligare kategorin. Citizen har en hel del trevliga RC och GPS modeller. Om man kan tänka sig beställa ifrån Japan är både Attesa och Exceed linjer med många RC modeller.
Enligt mina erfarenheter är Japan landet som levererar bäst utbud. RC är oftast mer slimmade än GPS och med någon typ av ljusdrift får man ett riktigt billigt ägande.
Om man vill ha något åt det mer "vanlig klocka" hållet tycker jag Citizen har bäst utbud, vill man ha sportig kronograf i större storlek har alla Japaner ett bra utbud. Casio är ju generellt billigast, men i Oceanuslinjen har dom väldigt fin finish som är likvärdig med både Seiko och Citizen
Den senaste Seiko Astron är riktigt fin, men det är absolut en klocka som köps för att behålla. Andrahandsvärdet i Sverige är riktigt dåligt på Astron över lag. Kan ju iof ge att de är en av de bästa modellerna att köpa beg ;) Jag brukar ofta hänvisa till Citizen när det gäller att få mycket för pengen, det gäller även i denna kategori.
Själv kan jag styrka med att min radio citizen synkar klockrent i "höjd med Stockholm" medan G-shocken är kinkigare.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Aha, det var synd, kör nästan alltid mina klockor på länk så just den biten vill jag inte snåla på. Men ska absolut försöka titta på den i butik innan jag bestämmer mig :)

Funderar lite på denna
https://www.seiyajapan.com/collections/casio/products/casio-oceanus-ocw-t2600-1ajf-made-in-japan
Någon som har köpt från det stället förut?
Seiya är en välrenommerad säljare av JDM som är flitigt använd av många. Inga problem att handla där.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Vart till slut en Oceanus OCW S100 ändå. Fick ett bra pris på ett fint exemplar så kunde inte låta bli. Som tur va är klockan helt fantastisk :cigar: Svårt att hitta något negativt med den annat än att den snor alldeles för mycket handledstid från andra klockor ;)
ne711wj.jpg
X6hmKia.jpg
vEeQxcV.jpg
Hur upplever du länken? Min nöp armhår så jag blev tokig, men kanske var ett resultat av min fysionomi?
 
Vad bra att jag hittade den här tråden. Egentligen föredrar jag mekaniska klockor men på senare år har jag börjat tycka det är skönt att ha ett armbandsur som alltid går rätt. Det blev så när det började komma klockor som kopplade ihop sig med mobilen. Hur som helst, jag är också lite nyfiken på hur det ser ut nu med radiokontrollerade klockor som inte är direkta smartklockor, så jag hoppar in i tråden, för det är så trevligt att se vad ni tipsar om. :)

Jag gillar analoga urtavlor och vill ha datumvisning, gärna också dag, men i övrigt så rena och diskreta som möjligt. Sedan vill jag helst ha urtavlor med alla siffror utskrivna (jag vet att jag förmodligen är i minoritet här!). Sedan gillar jag inte stållänkar, så jag vill ha möjlighet att byta armband. Finns det något trevligt radiokontrollerat då, förutom Casio Oceanus?

Jag har t.ex. sett ana/digi-modeller av Casio Wave Ceptor (Lineage?). Är det någon som använt dem? Eller andra tips?
 

iko

Panerai
2-Faktor
Inte så diskreta och de får inte så mycket armtid längre, men jag vill ändå slå ett slag för följande Citizen-klockor. Varav den första köpte jag ~2014 och har varit daglig beater fram till början av 2021.

20210725_091856.jpg


20210725_091827.jpg


20210725_091804.jpg


20210725_092022.jpg


Den blåa blev jag däremot aldrig vän med och är uppe till försäljning.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av denna?
Casio LCW-M100TSE-1A2ER

Tillägg:
Rent allmänt när det gäller "Solar"-klockor: Räcker det med inomhusljus för att driva dem, eller krävs direkt solljus utomhus?
ingen egen erfarenhet av Casion, men länken är antagligen vikt/ihålig och ganska rasslig. Dom drivs av vilket ljus som helst, men skulle dom få för lite vill dom gärna ha solljus eller riktigt stark lampa för att toppas till fullt. Jag har bara haft bekymmer en gång med soldrivet och då var det fel på urverket.
 

iko

Panerai
2-Faktor
Solcellerna gör ingen skillnad på om ljuset kommer från en lampa eller från ett lysrör.
Foton som foton liksom.
Nja, tiden det tar att ladda varierar dock beroende på ljusstyrkan.

citizen.jpg


Källa:

EDIT:
Detta gäller såklart för Citizen, Casion har jag heller ingen koll på.
Men har dock en Casio G-Shock GW-M5610 också.
 
Topp