• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken rolex bör man börja med..

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Hej!

Möjligtvis en återkommande fråga/tråd men... (Säg till i så fall)

Jag är på jakt efter att ta reda på vilken Rolex modell som man borde börja med, och som kanske i så fall är den perfekta modellen att bära "livet ut" om det nu finns en sådan modell.
Är det möjligtvis bara 114060 ( den är ju jäkla vacker ) , eller är det kanske 116610LN..

eller möjligtvis en DJ?


Vad tycker panelen, vilken är den perfekta första modellen, troligtvis första keepern

Och vilken var din första?

och hur långt efter att ni köpt den flippade ni den? ( om ni nu flippade den )
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Jag började mitt Rolex-liv med en DJ 1601 från 80-talet som flippades efter några månader, sedan har jag avverkad samtliga stålmodellet :confused::oops:
Ska du satsa på en "keeper" (om de nu finns sådana) så lägg krutet på en Submariner, funkar i alla lägen. Min första 16610 (LV) köpte jag 2010 och den hänger fortfarande med...den klocka jag haft längst och verkar bli min "keeper".
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Prova så många du kan, gärna genom att äga dem, om så bara för en vecka, då kommer du ju märka vilken du gillar mest.

Min personliga favorit just nu är min GMT, ref 16760. Även om jag håller Explorer 214270 väldigt högt, trots att jag sålde min. Båda är väldigt allround och min högst personliga uppfattning är att suben är lite trist, särskilt om det är en nyare ref med safirglas.

Men som sagt, testa!
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Min favoritmodell är GMT om vi kollar bak i tiden innan de keramiska. I dagsläget om det är en ny som gäller så hade jag kört på en daytona! :)
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Prova så många du kan, gärna genom att äga dem, om så bara för en vecka, då kommer du ju märka vilken du gillar mest.

Min personliga favorit just nu är min GMT, ref 16760. Även om jag håller Explorer 214270 väldigt högt, trots att jag sålde min. Båda är väldigt allround och min högst personliga uppfattning är att suben är lite trist, särskilt om det är en nyare ref med safirglas.

Men som sagt, testa!
Får göra det helt enkelt, har vart inne lite på explorer jag med.. får bli ett besök hos Rob känner jag.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vintage GMT eller Sub med plexi, såklart! Har haft ett antal olika DJs, och en DJ var min första Rolex. Tycker DJs (36mm) är lite för små/nätta (även om jag har smala handleder, ca 16 cm, så tycker jag 40 mm känns bättre.), och oftast lite tråkigare, så alla DJs har fått gå vidare.

Vintage GMT eller sub (Tudor tycker jag funkar lika bra, om du inte är helt fixerad vid Rolex) med plexi.


16750


9411/0


Denna 1603 var den DJ jag gillade mest...
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
HAha, det var inte så jag menade, jag tänkte mer att jag ville veta vilken DIN första keeper var, och varför just den blev en keeper :)
Börja med 114606! Det var den jag började med, sedan går det bara utför ;)
image.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej!

Möjligtvis en återkommande fråga/tråd men... (Säg till i så fall)

Jag är på jakt efter att ta reda på vilken Rolex modell som man borde börja med, och som kanske i så fall är den perfekta modellen att bära "livet ut" om det nu finns en sådan modell.
Är det möjligtvis bara 114060 ( den är ju jäkla vacker ) , eller är det kanske 116610LN..

eller möjligtvis en DJ?


Vad tycker panelen, vilken är den perfekta första modellen, troligtvis första keepern

Och vilken var din första?

och hur långt efter att ni köpt den flippade ni den? ( om ni nu flippade den )
Visst kan du få en viss feedback här, men du måste nog fråga dig om vem du är och vilka signaler du vill sända ut. Vill du bära den klocka som du tycker är snyggast? Det är inte säkert att den du gillar mest och de signaler den ofrånkomligen sänder ut, är förenliga. T ex skulle jag aldrig bära en guldrolex då jag inte vill kopplas ihop med de som vill visa upp ett statusattribut. Sen är det ingen regel heller då det finns olika motiv bakom våra beslut och val. Kan du le och skratta åt din egna fåfänga har du en distans som gör att du klarar att bära en, utan att klockan påverkar ditt sätt att se på dig själv. Om den klocka du väljer påverkar ditt sätt att tänka och få dig att tro du är lite förmer, då är det nog fel klocka du valt. Personligen har jag valt klockor som jag känner förtydligar min personlighet och som jag tycker om. Det här kanske inte hjälper dig i ditt klockval, men jag hoppas den tid jag lagt ned ska komma dig till någon nytta. Lycka till och skynda långsamt.
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Datejust. Sportig, diskret, pålitlig och perfekt storlek. Stort utbud av beggade också om man vill det, dessutom enkelt att byta urtavla och länk. Perfekt imo!
Jag håller helt klart med! Anledningen till att min(a) SubC fick gå vidare var av den enkla anledningen att den inte fixar alla lägen enligt mig. Uppklätt och sub går inte ihop tycker jag. Men datejust fixar t-shirt och jeans lika bra som till skjorta och just storleken på 36 mm upplever jag som kanon. Och sedan är DJ någonting som du kan personifiera med tavlan som nämns ovan och någonting som du inte springer lika ofta som subben.

Submariner är en fantastisk klocka och givetvis hade jag haft båda två om den möjligheten hade funnits, men just nu så tilltalar den nya datejust mig mer. 116200 då, den upplevs även som större än tidigare DJ.

Åk till någon AD och se vilken som sjunger för din del!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
"Instegsrolle" är ju väldigt relativt till vad man har för bakgrund. För mig var det en OP, men någon med finare släktträd börjar nog med något annat. Samla ihop och köp det du suktar efter
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Både DJ o Sub är bra men väldigt olika. DJ är en klart mycket mindre och elegantare klocka men som ändå kan bäras lite sportigt.
Suben bärs klart större speciellt den nuvarande med keramisk bezel. Du bör nog testa först eller köpa båda på en gång för där hamnar du snart ändå ;)
 
Topp