• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken rolex bör man börja med..

WatchIT

Panerai
214270 är jäkligt grym, lite under radar men ändå väldigt Rolex. Det är nog den mest allroundiga klockan jag ägt. Nästan så att jag skulle köra bara den om jag var OWG.
Jag skulle aldrig drömma om att att påverka TS på något sätt därav ingen bild likt denna i föregående post...:p

image.jpg
 

Rogjan

Breitling
image.jpg
Själv valde jag en 16600 Sea-Dweller som min första och (hittills) enda Rolex. Som en Sub, men ändå lite annorlunda. Har bara haft den ett par månader så vi får se om det blir en keeper.
 

Snårtas

Rolex
Tycker @Mr Chance och några andra har kloka synpunkter: vilken tycker du själv är den som passar din smak och din livsstil bäst? Där har du din vinnare!
Jag började själv med en grönglasad Milgauss som fick stanna ett år ungefär. Den fick lämna pga höjden, blev aldrig överens med den.
 

Jens

Greedo
Ett ur till din bättre hälft är nog att rekommendera för att kunna ta ut dina egna svängar rejält senare utan gnäll.
Rolex har ju många dammodeller allt fr Date just till Day Date med stenar och sedan finns ju även Lady Date just.

Börja så och hoppa på de riktiga godbitarna sen. Lycka till!

J
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Min första keeper blev en Datejust 1601, i 18k. Trodde jag skulle flippa den efter ett tag men den är fast. Innan den hade jag en airking och en TT oysterperpetual. Saknar airkingen endel..
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Min första var en pepsi-GMT. Jag föreslår en sådan. Det var en bra start. :)

Men vill du ha lite modernare och robustare känsla så en GMTc.
 

JohnDoe

Rolex
Varför inte köpa någon pröva dig fram? Är lätt att flippa. Så här ser min "lista" ut.
1803, flippad
18038, flippad
6694, flippad
116713LN, flippad
16613 blå, flippad
116523, kvar, men på flipplista för en 116660 blue
 

Calfen

Panerai
En lättflippad så att du kan ångra dig! Men det hjälper väl inte så mycket då de flesta av deras klockor och modeller är just lättflippade :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Varför inte köpa någon pröva dig fram? Är lätt att flippa. Så här ser min "lista" ut.
1803, flippad
18038, flippad
6694, flippad
116713LN, flippad
16613 blå, flippad
116523, kvar, men på flipplista för en 116660 blue


Håller verkligen med! Alla lättflippade klockor är bra i början.
 
P

Philippe Stern

Guest
1. Ska du ha den alltid, även vid tuffare tilltag: GMT. Glöm Sub, den är för dykare.
2. Ska vi ha den även till jobb, finare tillställningar etc - då är det DJ som gäller. Men inte DJ II. Den har fel proportioner.
3. Vill du bara äga en Rolex i resten av ditt liv så är det DD som gäller. Nya 40mm med nya verket, keramiska inlägg i länken etc. #owg
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
1. Ska du ha den alltid, även vid tuffare tilltag: GMT. Glöm Sub, den är för dykare.
2. Ska vi ha den även till jobb, finare tillställningar etc - då är det DJ som gäller. Men inte DJ II. Den har fel proportioner.
3. Vill du bara äga en Rolex i resten av ditt liv så är det DD som gäller. Nya 40mm med nya verket, keramiska inlägg i länken etc. #owg


Ger dig att det där var bra utvalda klockor och bra beskrivning. Är kanske bara avundsjuk för att 40mm typ är för stort för mig... Fan. Kan man gymma endast klockytan på handleden, eller måste jag köra skönhetsoperation?!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
1. Ska du ha den alltid, även vid tuffare tilltag: GMT. Glöm Sub, den är för dykare.
2. Ska vi ha den även till jobb, finare tillställningar etc - då är det DJ som gäller. Men inte DJ II. Den har fel proportioner.
3. Vill du bara äga en Rolex i resten av ditt liv så är det DD som gäller. Nya 40mm med nya verket, keramiska inlägg i länken etc. #owg

Alternativet 3 är det inget fel på, förutsatt att man har en fet plånbok.... :cool:
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Låter ju som om det är en SubC du är sugen på, kör 114060 eller 116610LN. Jag själv äger och älskar Explorer 1 men om det är en dykare du vill ha så kommer du nog fort tröttna.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Intressant tråd! Rolex-suget högg tag i mig på riktigt helt plötsligt i helgen då jag blev ruskigt sugen på en sub.

En nyare sub-c vore riktigt fint, men då går såklart tankarna date vs no date - eller gmt-c? Någon som stått inför samma dilemma?

Inser såklart att man måste testa själv men det är långt till närmsta Rolex AD. Jag ska iofs ner till Malmö på konferens onsdag-fredag, finns där någon vettig AD?

Frågorna är många, och plånboken darrar :D
 

Oniel

Panerai
Min först införskaffades ganska nyligen och blev en 16600. Köp den du vill ha från början vilket flera personer redan skrivit.
 

Shadyboy

Cartier
Visst kan du få en viss feedback här, men du måste nog fråga dig om vem du är och vilka signaler du vill sända ut. Vill du bära den klocka som du tycker är snyggast? Det är inte säkert att den du gillar mest och de signaler den ofrånkomligen sänder ut, är förenliga. T ex skulle jag aldrig bära en guldrolex då jag inte vill kopplas ihop med de som vill visa upp ett statusattribut. Sen är det ingen regel heller då det finns olika motiv bakom våra beslut och val. Kan du le och skratta åt din egna fåfänga har du en distans som gör att du klarar att bära en, utan att klockan påverkar ditt sätt att se på dig själv. Om den klocka du väljer påverkar ditt sätt att tänka och få dig att tro du är lite förmer, då är det nog fel klocka du valt. Personligen har jag valt klockor som jag känner förtydligar min personlighet och som jag tycker om. Det här kanske inte hjälper dig i ditt klockval, men jag hoppas den tid jag lagt ned ska komma dig till någon nytta. Lycka till och skynda långsamt.

AMEN! Äntligen någon som säger det jag tänker. Är fullt medveten om att jag befinner mig långt in i Rolex territorium.. men jag har, trots ett närmast sjukligt sug efter en Rolex Sub eller DSSD (eller vilken som helst av de mer dykorienterade sportmodellerna i stål... som alla är FANTASTISKA), faktiskt haft lite svårt med just den problematiken. Dvs vilken signal själva varumärket sänder. För oss som är genuint intresserade av klockor så ser vi ju förbi statussymbolen och ser värdet i klockorna för vad det faktiskt är. Men omgivningen har generellt sett mycket svårt att ignorera det faktum att det står Rolex i klockan. I fel miljö är det som att be om "problem", i "rätt" miljö har däremot alla en... blir lite knepigt på något sätt. Valde därför att gå en helt annan väg. Valde en klocka som endast de som är genuint intresserade ser vad det är samt den modellen jag drömt om längst av alla klockor. Sedan svarar jag aldrig på frågan om vad den kostar...

Explorer 1 ! Svaret på allt instegs i Rolex världen är Explorer 1 !
image.jpg

Edit: Min första var en Datejust med vitguldskant (16234) som jag fortfarande ångrar att jag flippade.
Har lärt mig av skadan, numera flippas ingenting !

Vansinnigt snygg ju!!

image.jpg
Själv valde jag en 16600 Sea-Dweller som min första och (hittills) enda Rolex. Som en Sub, men ändå lite annorlunda. Har bara haft den ett par månader så vi får se om det blir en keeper.

Även denna fantastiskt fin... tusan också... Vill så gärna ha en men kan bara inte komma på ett sätt att "komma undan" med den till vardags.
 

Forsen

Breitling
Intressant tråd! Rolex-suget högg tag i mig på riktigt helt plötsligt i helgen då jag blev ruskigt sugen på en sub.

En nyare sub-c vore riktigt fint, men då går såklart tankarna date vs no date - eller gmt-c? Någon som stått inför samma dilemma?

Inser såklart att man måste testa själv men det är långt till närmsta Rolex AD. Jag ska iofs ner till Malmö på konferens onsdag-fredag, finns där någon vettig AD?

Frågorna är många, och plånboken darrar :D

Haha, jag är inne på exakt samma spår! Suttit och kollat hela dagen! Är inne på att starta med en sub pga att GMT ligger en aning högre i pris
 
Topp