• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Rolex, eller kanske en Tudor?

Vilken klocka skall jag köpa?

  • Blå 11600

  • Svart 11600

  • Explorer 39 mm

  • Explorer 36 mm

  • Tudor Black Bay 36


Resultatet är endast synligt efter enkät.

mmh

Panerai
2-Faktor
Först lite bakgrund. Jag samlar inte på klockor men har ett stort intresse och vill på lång sikt ha ett par keepers till för att komplettera min Omega Speedmaster Professional (som inte är min enda klocka men den jag använder 99% av tiden) och för att användas (ofta) i olika sammanhang.

Jag börjar vara redo för nästa inköp men hör gärna forumets åsikter om mina ledande alternativ för tillfället.

Rolex OP 116000 med blå tavla (i mitten på bilden nedan) tycker jag är väldigt fin och med sina 36 mm sitter den perfekt på min ganska smala handled. Speedyn gör det visserligen också, men nu är jag ute efter något mindre, mera dressat och mera vattentätt.
image.jpg

Den svarta 116000 med pink index var jag väldigt nära att köpa på Heathrow ett par veckor sedan och jag ångrar att jag inte gjorde det eftersom priset, exakt 3000£, var så bra och eftersom jag verkligen gillar den. Men den blåa är nog ändå snäppet vassare, eller?
image.jpg

image.jpeg


Men för att göra det mer komplicerat så tycker jag egentligen att Explorern är allra snyggast. Problemet är att den nya 39 mm känns lite väl stor och platt på mig, eller?
image.jpg

Så en 36 mm Explorer kanske vore optimalt, men helst skulle jag vilja köpa nytt eftersom jag är ute efter en keeper.

O sen har vi ju svarta hästen Tudor Black Bay 36 som jag haft ett gott öga för sedan de första rapporterna från Basel kom i vår. Jag har ännu inte sett en i verkligheten men tror den skulle passa mig perfekt. Och den är ju billigare dessutom, vilket är ett stort bonus. Jag vet inte hur jag får in en bild på den hit med telefonen men någon mera tekniskt begåvad kanske kan hjälpa.

Kommentarer och synpunkter emottages gärna.
 

grolle

Breitling
2-Faktor
Tudorn finns ju tre olika varianter. Antingen med länk, på läder eller camoflagefärgat tyg.
grid-m79500-0001.png
grid-m79500-0002.png
grid-m79500-0001-fb1.png
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
BB36 på länk. Sen kan du ju byta band själv.
Sjukt fin, bra pris och enligt mig roligare val än de andra du listade.
 

UncleBear

Panerai
Till din Omega behöver du en sub.
Utan att veta uppfattar jag det att den inte är vintage.
Om det är så skall du komplettera med lite äldre klocka. Säljer inte min men det är en Tudorflinga du behöver.:cigar:
Gamla bilder men rättvisa för modellen!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Edit: Inte så dressat men du kommer undan med en fin speedy. Sen är det bara att köpa en DJ....
 
Senast ändrad:

mmh

Panerai
2-Faktor
Tack för alla kommentarer hittills. En sub skulle jag gärna äga men som sagt är jag främst ute efter något lite dressigare. Och nej, min speedy är inte vintage utan endast 2 år gammal. Har en vintage Stowa militärklocka redan (men använder den sällan) så har inget akut vintage behov men gamla subar är nog grymt fina. Hur är det förresten med vsttentätheten på vintage subs och andra vintage klockor? Vågar man snorkla med en sådan?
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Skulle kanske ha sagt att jag tar gärna emot flera förslag utöver de klockor jag själv nämnde. En DJ som @UncleBear föreslog är faktiskt ett annat alternativ jag funderat på men av någon anledning föredrar jag OP (kanske pga att jag inte riktigt är kompis med datumbubblan).
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tycker att Rookien hade en bra lösning. Samtidigt så är den blå 116000 väldigt fin och bryter av mer från Speedyn. Svårt det där med klockor...
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Tycker att Rookien hade en bra lösning. Samtidigt så är den blå 116000 väldigt fin och bryter av mer från Speedyn. Svårt det där med klockor...

Jo, många bra poänger där. Och @Stefanweei hade också en bra poäng med BB36. Lutar nästan åt BB36 men har inte bråttom så skall fundera lite och också hålla ögonen öppna efter möjligast nya 114270.

Fortsätt gärna kommentera och rösta. Mycket uppskattat!
 

JayJay

Rolex
Gillar man storleken på nya BB så tycker jag den är given (själv hade jag föredragit 38-40mm). Kul, eget utseende och rent allmänt ganska svårslagen i sin prisklass.
 

SdV

Omega
Jag har funderat mellan exakt samma klockor. Jag ska testa dem alla men har i princip redan bestämt mig för BB36. Priset är svårslaget.
 

Rosaraktigenom

Breitling
Då du har andra klockor i din ägo tycker jag helt klart att du ska ta den blå Rolex OP 116000, väldigt fin. Många har en tendens att tröttna på en blå tavla om den inte varieras med annat.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Eftersom din Speedy redan har svart tavla tycker jag en blå 116000 är ett bra komplement. Om du inte är orolig för att ha två svarttavlade klockor och kan leva med en länk av det rassligare slaget så tycker jag dock du ska köra på en 36 mm Exp , förslagsvis ref 114270. Riktigt bra klocka, grym storlek, badvänlig, allround som tusan etc.

Nya Black Bay verkar däremot också grym, men stör mig lite på att Tudor valt att köra samma krona som på dykarna i BB-serien. Blir oproportionerligt.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Tack igen för alla ytterligare synpunkter. Här kommer lite kommentarer, funderingar och frågor från mig.

Jag tycker att BB36 ser grym ut och jag störs inte av den stora kronan. Tvärtom, jag tycker jag om den. Rotor self winding texten är jag visserligen inte så förtjust i, men jag tror inte det skulle störa mig i längden. Variabiliteten med länk och läder gillar jag också (byter ofta mellan länk, krokodil, Hirsch och Nato på min speedy också). Och priset är ju bra så detta är nog min ledande kandidat för tillfället.

Men på något sätt har jag lyckats bli mer och mer dragen mot Rolex (att hängs på KS gör inte saken bättre;). Jag är samtidigt lite rädd för stämpeln som Rolex har som märket för dem som vill visa sina pengar, men ju mera insatt jag blivit desto mera har jag börjat uppskatta och beundra Rolex klockor. Jag är ganska säker på att jag kommer att köpa en Rolex förr eller senare så kanske jag borde slå till redan nu. Och jag tycker att de är lite dressingare än BB36, framförallt OP, och det passar bra med vad jag är ute efter. Jag håller också med @Snigel om att en blå 166000 skulle komplettera min speedy riktigt bra. Därför har jag nu mer eller mindre ratat den svarta med pink index. Fast om den finns kvar till samma pris nästa gång jag flyger från Heathrow så vete fan...

36 mm Explorer är de enda förutom BB36 som jag inte ännu provat, men det skall jag försöka göra snart. Tror dock att de kommer att passa mig perfekt. Kollade några NOS 114270 på chrono 24 (tack för tipset @Criss Cross) men är lite osäker. Kan man lita på dessa italienska försäljare? Varför kostar ett exemplar drygt 3600£ medan det näst billigaste är ca 1000£ dyrare (dvs mera än en ny 214270)? Och måste inte en ca 10 år gammal men oanvänd klocka på service nästan omgående eftersom oljor etc lär ha torkat?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Röstade på Explorer 36, men en plexisub är bättre IMHO. Och ja, det går att snorkla med vintage. Jag gör och har gjort det (samt bastu och vattenrutschkana mm.) med alla mina vintageklockor med skruvad krona, och som är trycktestade ok.
 
  • Like
Reactions: mmh

mmh

Panerai
2-Faktor
Här kommer en liten uppdatering på mina funderingar gällande nästa klocka.

Var idag och provade en 114270 Explorer för första gången.
image.jpeg

Den var fin och satt bra men på något sätt känner jag mig lite besviken. Jag vet inte varför men av någon anledning fick jag inte samma känsla som med 116000 OP. Kanske är problemet att explorern är sportigare och därför skiljer sig mindre från min Speedy än en OP som är lite mera elegant. Eller så är problemet att jag helst vill ha en ny klocka. Dessutom kostar en begagnad Explorer ungefär lika mycket som en ny 116000 så kanske jag trots allt borde köra på en blå sådan. Men förrän jag har provat en BB36 kommer jag nog inte att kunna ta ett beslut. Har frågat runt på en massa AD men inte ännu hittat den någonstans.

Fortsättning följer...
 

Rookien

Panerai
Här kommer en liten uppdatering på mina funderingar gällande nästa klocka.

Var idag och provade en 114270 Explorer för första gången.
image.jpeg

Den var fin och satt bra men på något sätt känner jag mig lite besviken. Jag vet inte varför men av någon anledning fick jag inte samma känsla som med 116000 OP. Kanske är problemet att explorern är sportigare och därför skiljer sig mindre från min Speedy än en OP som är lite mera elegant. Eller så är problemet att jag helst vill ha en ny klocka. Dessutom kostar en begagnad Explorer ungefär lika mycket som en ny 116000 så kanske jag trots allt borde köra på en blå sådan. Men förrän jag har provat en BB36 kommer jag nog inte att kunna ta ett beslut. Har frågat runt på en massa AD men inte ännu hittat den någonstans.

Fortsättning följer...
Tycker den passar perfekt på din handled, grymt fina är de!
Vart testade du detta ex?
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Tycker den passar perfekt på din handled, grymt fina är de!
Vart testade du detta ex?
Detta var i en liten affär nära Victoria station i London som mest fokuserar på second hand men som jag inte minns namnet på (bor alltså i London och hade vägarna förbi vid lunchtid idag). Klockan är från 2002 och är nyservad men saknar både box och cert. Priset på 3450£ tyckte jag därför var allt för högt. Men visst, det är en väldigt fin klocka och jag har inte ännu ratat Explorern helt och hållet även om det för tillfället lutar mera mot en BB36 eller en blå 116000.

Eller så blir det kanske något helt annat, vem vet. Råkade se en Tudor Prince Oysterdate i ett skyltfönster på en lite finare pawn broker jag gick förbi idag. Blev förtjust så jag gick in för att titta närmre och den var väldigt fin men det fanns ingen information om vare sig ålder eller referens. Den är nyservad, kommer med ett års garanti, och kostar betydligt mindre än de andra klockorna jag för tillfället tittar på, men jag kom fram till att denna bara skulle ha varit ett tillfälligt substitut ifall jag köpt den så jag har redan skippat den tanken.
Googlade lite och misstänker att det är en 74000 från 70 eller 80 talet men har inte hittat bilder på exakt likadana exemplar.

image.jpeg
image.jpeg
 

RJE

Omega
2-Faktor
OP med blå tavla skulle jag säga. Stilren, klassisk och väldigt elegant. Lycka till med köpet! Spännande att se vad det blir :)
 
  • Like
Reactions: mmh

Rookien

Panerai
Detta var i en liten affär nära Victoria station i London som mest fokuserar på second hand men som jag inte minns namnet på (bor alltså i London och hade vägarna förbi vid lunchtid idag). Klockan är från 2002 och är nyservad men saknar både box och cert. Priset på 3450£ tyckte jag därför var allt för högt. Men visst, det är en väldigt fin klocka och jag har inte ännu ratat Explorern helt och hållet även om det för tillfället lutar mera mot en BB36 eller en blå 116000.

Eller så blir det kanske något helt annat, vem vet. Råkade se en Tudor Prince Oysterdate i ett skyltfönster på en lite finare pawn broker jag gick förbi idag. Blev förtjust så jag gick in för att titta närmre och den var väldigt fin men det fanns ingen information om vare sig ålder eller referens. Den är nyservad, kommer med ett års garanti, och kostar betydligt mindre än de andra klockorna jag för tillfället tittar på, men jag kom fram till att denna bara skulle ha varit ett tillfälligt substitut ifall jag köpt den så jag har redan skippat den tanken.
Googlade lite och misstänker att det är en 74000 från 70 eller 80 talet men har inte hittat bilder på exakt likadana exemplar.

image.jpeg
image.jpeg
Ah, där har jag varit inne många gånger, är det hörnbutiken som ligger precis vid ett starbucks eller liknande vid ingången till victoria station?
Såg fin ut, men för den pengen borde man få ett ett bra ex med både box/cert, samt att man undrar vem som servat den?
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Testade bb36 på bergströms i Malmö häromdagen men det var inte för mig....bronzo var däremot cool! 36 Explorer eller den nya Explorern!
IMG_20160810_132216.jpg
IMG_20160810_132114.jpg
 
Topp