• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

vilken Rolex klocka är det svårt att få tag på?

xxx3

Breitling
hej!
jag har oftast hört och läst att det är svårt att få tag på vissa rolex klockor, Men vilka rolex klockor är det?
 

xxx3

Breitling
har tex hört att en rolex 116718 är svår att få tag på finns det fler rolex klockor som är svåra att få tag på?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
har tex hört att en rolex 116718 är svår att få tag på finns det fler rolex klockor som är svåra att få tag på?
Klassiska sportrollan finns normalt inte på lager hos AD. Ett par månaders väntan är inget onormalt. Dock är de nog inte svåra att få tag på. Tänk gmt sub sub-date
 

David

Bödeln
Den enda som är någorlunda besvärlig att få tag på för tillfället är väl 1116500LN.

new-rolex-cosmograph-daytona.mobile.jpg
 

JohnDoe

Rolex
Så länge vi inte talar om unika vintagepjäser så är det aldrig ett problem att få tag i rollar. Är bara en prisfråga. Men vill du bara köpa billigt så kan få vänta på både det ena och det andra.
 
116710BLNR
116610LV
116500LN
116660 D-Blu
Hel/halvguld överlag är inte jättesvårt, men ovanstående är det oftast väntetid på några månader minst. (År på 116500LN.)
 

månljus

Panerai
116710BLNR
116610LV
116500LN
116660 D-Blu
Hel/halvguld överlag är inte jättesvårt, men ovanstående är det oftast väntetid på några månader minst. (År på 116500LN.)
Eller som det står i mitt inlägg ovan, några minuter på c24 om man är beredd att betala över listpris. ;) Än så länge lite oklart vad TS exakt är ute efter.
 

David

Bödeln
Som @JohnDoe är inne på, så är det en kostnadsfråga. Svår att direkt få tag på till listpris? Ja. Svår att få tag på med några slantar extra på fickan? Nej, ligger till exempel ett gäng ute på Chrono24.
Eh, "få direkt men betala mer än listpris och bara på en skum hemsida som inte tillhör AD", vilket innebär att man inte kan kliva in i en butik över lunchen och titta på exemplaret man köper, är "svår att få tag på" i min bok.
 

JohnDoe

Rolex
Eh, "få direkt men betala mer än listpris och bara på en skum hemsida som inte tillhör AD", vilket innebär att man inte kan kliva in i en butik över lunchen och titta på exemplaret man köper, är "svår att få tag på" i min bok.
Tja verkar som de flesta som köper nya Rolex här ändå köper på sådana sidor eftersom de är för snåla för att gå till en AD så vad är skillnaden. Folk köper ju seikos från obskyra leverantörer med tveksamt rykte för att spara några hundralappar.
 

David

Bödeln
Tja verkar som de flesta som köper nya Rolex här ändå köper på sådana sidor eftersom de är för snåla för att gå till en AD så vad är skillnaden. Folk köper ju seikos från obskyra leverantörer med tveksamt rykte för att spara några hundralappar.

Som sagt, inte i min bok.

Skillnaden är väl dessutom just att folk gör det för att spara pengar, det rimmar illa med att betala mer än listpris.
 

Apansson

Torpare
Alla utgår från vilka modeller som finns i butikerna i STHLM. Finns de inte där så är det generella svaret att det är "kölista" på flera månader. Samtidigt dyker flera nya inplastade exemplar upp på K&S samt finns på hyllorna i andra butiker i landet.
Ah, var mer ett skämt på att jag inte fattar vad du menar med "värld utanför Stockholm". Ett banalt koncept. ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag personligen har svårt för människor utan tålamod, i synnerhet på bekostnad av en garanterat förlorande affär. Men det är bara jag.
Om jag skulle vilja ha en DaytonaC inom en överskådlig framtid (inte bara tålamodskrävande kort utan överskådlig) så har jag inget val än att betala premium. Vad är en "förlorande affär" i sammanhanget? Jag är inte intresserad av klockor i vinstsyfte, jag köper klockor för att använda. Vill jag ha en daytona på armen så måste helt enkelt betala mer än listpris, antar att det resonemanget gör mig till en loser...
 
Om jag skulle vilja ha en DaytonaC inom en överskådlig framtid (inte bara tålamodskrävande kort utan överskådlig) så har jag inget val än att betala premium. Vad är en "förlorande affär" i sammanhanget? Jag är inte intresserad av klockor i vinstsyfte, jag köper klockor för att använda. Vill jag ha en daytona på armen så måste helt enkelt betala mer än listpris, antar att det resonemanget gör mig till en loser...
Tvärtom. Losers står i kö. :D
 
Om jag skulle vilja ha en DaytonaC inom en överskådlig framtid (inte bara tålamodskrävande kort utan överskådlig) så har jag inget val än att betala premium. Vad är en "förlorande affär" i sammanhanget? Jag är inte intresserad av klockor i vinstsyfte, jag köper klockor för att använda. Vill jag ha en daytona på armen så måste helt enkelt betala mer än listpris, antar att det resonemanget gör mig till en loser...

"Betala premium" i detta fall innebär ca. 45-55% mer än listpris, och du kommer således omöjligt kunna få igen ens i närheten av det du la för klockan.
Vi ser det på olika sätt. Jag ser en klocka, oavsett om det är en keeper eller inte, ur ett investeringsperspektiv. Det är inte en bostad eller liknande man MÅSTE ha. Det är en lyxvara. Jag ser det så att man inte tänker helt rakt om man köper en klocka man medvetet förlorar stort på, bara för att man vill ha den. Den kommer inte förändra ditt liv, den kommer inte göra mirakel åt dig.
Skulle det skita sig totalt vet jag att jag kan få igen merparten av pengarna från dem.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
"Betala premium" i detta fall innebär ca. 45-55% mer än listpris, och du kommer således omöjligt kunna få igen ens i närheten av det du la för klockan.
Vi ser det på olika sätt. Jag ser en klocka, oavsett om det är en keeper eller inte, ur ett investeringsperspektiv. Det är inte en bostad eller liknande man MÅSTE ha.

Jag gissar spontant att du inte bor i Stockholm? Här ser de flesta bostaden som en investering, med god möjlighet till avkastning...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
"Betala premium" i detta fall innebär ca. 45-55% mer än listpris, och du kommer således omöjligt kunna få igen ens i närheten av det du la för klockan.
Vi ser det på olika sätt. Jag ser en klocka, oavsett om det är en keeper eller inte, ur ett investeringsperspektiv. Det är inte en bostad eller liknande man MÅSTE ha. Det är en lyxvara. Jag ser det så att man inte tänker helt rakt om man köper en klocka man medvetet förlorar stort på, bara för att man vill ha den. Den kommer inte förändra ditt liv, den kommer inte göra mirakel åt dig.
Skulle det skita sig totalt vet jag att jag kan få igen merparten av pengarna från dem.
Går att tillämpa resonemanget på bostad också, många lägger mer på boende än vad de behöver och det kan också ses som lyxkonsumption. Men jag respekterar helt ditt sätt att se på det, och jag förstår att många inte själva skulle betala premium för en ny rolex.
Jag ska inte tjaffsa mer än nödvändigt här, jag gillar ju dig och jag har uttryckt min åsikt :)
 
Topp