• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

vilken Rolex klocka är det svårt att få tag på?

Det jag menar är, att jag ALDRIG skulle köpa en bostad eller klocka jag medvetet betalar mer än den är värd.

Fast en klocka är väl egentligen värd det folk är redo att betala för den, likt alla andra varor och tjänster sett till tillgång och efterfrågan; om det sedan är över eller under listpris so be it.

Jag ser det så att man inte tänker helt rakt om man köper en klocka man medvetet förlorar stort på, bara för att man vill ha den. Den kommer inte förändra ditt liv, den kommer inte göra mirakel åt dig.

Jag gör nog det; köper klocka utan investeringstänk alltså. Därtill har jag bostad, värdepapper av olika slag etc. Inte klockor. Och hittar man något man verkligen vill ha, så struntar jag nog alltsom oftast i om jag förlorar på det eller inte sett i ett ekonomiskt perspektiv. Många klockor talar ju till våra känslor och sådant går inte att sätta en prislapp på.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Äger två stycken. Hurså?
Det jag menar är, att jag ALDRIG skulle köpa en bostad eller klocka jag medvetet betalar mer än den är värd.

Jag tycker att ditt resonemang haltar? Många som köper något i investeringgsyfte kan utan problem tänka sig att betala mer än någon annan (dvs indirekt "mer än den är värd") för att komma över objektet. Oavsett om det är en klocka, en bostad eller en tavla eller något annat med ett begränsat utbud.
 

Zalath

Panerai
Tycker att en modern klocka i produktion aldrig är värd mer än listpriset. Sedan kanske man vill ha den ändå....
Det är din åsikt och återspeglar vad du är beredd att betala, det säger inte att marknadsvärdet är det. Däremot påverkar det ju till viss del vad folk är beredda att betala.
 

D.S

Omega
Det är din åsikt och återspeglar vad du är beredd att betala, det säger inte att marknadsvärdet är det. Däremot påverkar det ju till viss del vad folk är beredda att betala.
Efterfrågan styr självklart, det ser vi på bostadsmarknaden, har bara svårt att se den långsiktiga bilden med att köpa en daytona, stål, för 150-160 tkr.
Ser inte någonting positivt i begagnadkretsen om den skulle hamna där efter några år. Men kanske har fel....
 

Oew

Rolex
"Betala premium" i detta fall innebär ca. 45-55% mer än listpris, och du kommer således omöjligt kunna få igen ens i närheten av det du la för klockan.
Vi ser det på olika sätt. Jag ser en klocka, oavsett om det är en keeper eller inte, ur ett investeringsperspektiv. Det är inte en bostad eller liknande man MÅSTE ha. Det är en lyxvara. Jag ser det så att man inte tänker helt rakt om man köper en klocka man medvetet förlorar stort på, bara för att man vill ha den. Den kommer inte förändra ditt liv, den kommer inte göra mirakel åt dig.
Skulle det skita sig totalt vet jag att jag kan få igen merparten av pengarna från dem.
Så du tycker alltså att i princip alla som köper en klocka som inte är en stålsport Rolex inte tänker klart? Köper jag valfri klocka (med undantag för enstaka modeller) från alla topptillverkarna (PP,VC,ALS,Breguet mm) så kommer jag förlora stort på den.
Förstår inte heller hur du kan säga att det är en lyxvara och ser den samtidigt ur ett investeringsperspektiv? Tycker inte riktigt det går ihop.
 

Oniel

Panerai
Är väl typ bara pp och rolex som man kan gå plus minus noll på eller till och med tjäna pengar i vissa fall? Bortsätt från vissa undantag från andra tillverkare. Ska man enbart köpa de klockorna då?
 
Värdet på en klocka är väl inget annat än vad någon är beredd att betala för den? Det finns ingen koppling alls mellan listpriset dvs. vad tillverkaren vill ha plus ADs påslag och vad klockan är värd. Om ingen är beredd att betala det listpris som tillverkaren satt är klockan inte värd det. Om någon däremot är beredd att betala mer än listpriset så är det vad klockan är värd, i alla fall just nu.

Om teorin med att värdet är detsamma som listpriset skulle stämma så skulle jag kunna tillverka en klocka och sätta ett orimligt listpris och på en gång skulle klockan vara värd det.
 
Topp