• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken skruv för att ta bort krona och sen hela verket - Omega

D

Deleted member 1154

Guest
Jaha nu har man gått och köpt sig en ultraljudstvätt men ett stort problem uppstår

Hur skruvar man ut verket?

Jag har fattat att det är en skruv? som håller kronan och kanske flera som håller verket, hur hittar jag först och främst kronskruven?

bifogar 2 bilder

en omega från 1953 och en seiko från 1969



 

McGyver

Rolex
Trots att du budade hem denna skönhet under näsan på mig så ......

ady2ube2.jpg


Skruvarna markerade i rött håller verket, den markerat i grönt skruvar du 1-1.5varv på för att få ut kronan/bommen.

På Seikon drar du ut kronan maximalt, ett litet bleck åker då ut på sidan av verket vid bommen-bara tryck på detta-klart!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skruva inte för mycket på skruven som håller kronan bara! Skruvar du loss den helt, så måste verket plockas isär ganska långt för att fästa den igen...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om den ska tvättas måste man väl ändå plocka isär?


Om du ska serva urverket, absolut! Men om du bara ska plocka ut urverket för att tvätta boetten ska du inte skruva ur skruven helt!!! (Det här gäller skruven som håller kronan (grönmarkerad). Självklart ska du skruva ur skruvarna som håller verket på plats i boetten (rödmarkerade))
 

Amme

Cartier
Om du ska serva urverket, absolut! Men om du bara ska plocka ut urverket för att tvätta boetten ska du inte skruva ur skruven helt!!! (Det här gäller skruven som håller kronan. Självklart ska du skruva ur skruvarna som håller verket på plats i boetten)

Ja så tänkte inte jag. Förmodade att det var därför han köpt tvätt och ville plocka ut urverket :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du känner dig osäker, så kan du kolla på den här videon. Den går igenom lite olika modeller och hur man plockar ur kronan.

 

Bjudko

Cartier
Har försökt detta på ett likadant urverk jag har men kronan vägrar röra sig mer än till läge två. Kan gammal olja/smuts göra att den fastnat i sitt normalläge? En visare har lossnat och jag tycker jag borde kunna ordna det själv men icke...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har försökt detta på ett likadant urverk jag har men kronan vägrar röra sig mer än till läge två. Kan gammal olja/smuts göra att den fastnat i sitt normalläge? En visare har lossnat och jag tycker jag borde kunna ordna det själv men icke...


Vilken typ var det? Ifall det är skruv så kan det vara så att den behöver tryckas in med mejsel samtidigt för att dra ut kronan, detta efter att du skruvat ut 1,5-2 varv.
 

Bjudko

Cartier
Det var en Omega med skruv, jag gav inte upp och gick på den igen. Då lossnade den efter lite fram och tillbaka vridningar på kronan. Detta är min farmors brors Omega, klockan är väl från 50-talet och han dog på 70-talet så det var ett tag sedan någon tog bort kronan, om ens någonsin :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det var en Omega med skruv, jag gav inte upp och gick på den igen. Då lossnade den efter lite fram och tillbaka vridningar på kronan. Detta är min farmors brors Omega, klockan är väl från 50-talet och han dog på 70-talet så det var ett tag sedan någon tog bort kronan, om ens någonsin :)


Ok, var försiktig bara. Tråkigt att förstöra fint arvegods!
 
Topp