• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken tid har ni på era GMT klockor?

Arcticreef

Silver
2 tidszoner är m tycke den enda komplikation en klocka behöver. Mer hur använder man den? Själv har jag tidigare ställt den med hemorten som standard och sedan ändrat när jag bytt tidszon. Nu har jag istället UTC som bas. Tycker det är lättare att hålla ordning på då jag byter zoner ganska frekvent. Men hur gör ni? Och varför?

Hemmatid (CET). Både kontoret, morsan, frugan och Bajen jobbar CET, det är oftare jag är i annan zon än dem. Skulle någon av dem vara på vift kan jag göra den uträkningen med den vridbara glasringen.

Jag kör zulu-tid på gmt-visaren och lokal tid tim- och minutvisaren då det är mest praktiskt för jobbet. Om jag är ute och reser på min fritid så visat gmt-visaren svensk tid och tim- och minutvisaren lokal tid.

True GMT så står såklart (vanligtvis) GMT-visaren på svensk tid och så justerar man timvisaren till lokal tid.

Ställer den alltid på svenskt tid. Så jag har koll på om det är natt eller dag, sjukt oviktig funktion, jag vet!:rolleyes:
Hade jag dock varit utomlands i en annan tidszon under en längre tid hade jag faktiskt använt funktionen på riktigt!:)

Tjejen jobbar mycket i USA så GMT är den viktigaste komplikationen utöver vanlig tidsvisning för mig. Kör vanliga visarna på hemma tid och GMT visaren på Los Angeles. När jag själv reser så kör jag tvärtom

Vanliga visarna står på hemma medan gmt står på Peking.

62379CB8-03B4-4606-B831-E361A411B636.jpeg

När jag är i Sverige har jag GMT visaren på den tidszon jag jobbar mest mot. Kan skifta beroende på projekt mm. Men oftast på en zon i Asien. När jag reser brukar jag ändra GMT visaren till Sverige och den lokala tiden som "vanlig tid" dit jag skall resai taxin till flygplatsen. Funkar fint. Behöver jag kolla en tredje tidszon använder jag oftast telefonen :)
GMT är för övrigt en favorit komplikation. Har 4 klockor med det...

Svensk tid, alltid smidigt och kolla vad tiden är där hemma innan man ringer och väcker någon när man är ute på äventyr..

Förutom svensk tid även Pacific Standard Time (PST) för att inte i onödan ringa för tidigt till vänner och bekanta i the Bay Area.

Tillbaka
Topp