• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken ultraljudsrengörare?

Clutch

Breitling
Tjena bros,
har varit lite smygis gällande dinkor men tänkte låta det bli ett lite mer publikt intresse så jag köpte på mig ytterligare ett par igår och idag på Tradera som är i rätt dassigt skick. Den ena tänkte jag fräscha till och behålla som ett kostymur om det blir ok, det andra kanske blir lite av en trade sale. Eller inte, vi får se.

Till frågan, jag tycker det verkar som att det är ultraljud och autosol som gäller för att få en ytrengöring att bli bra. Jag är inne på Kjell.com sida och ser att de har lite olika rengöringsmaskiner, frågan är hur stor effekt som är vettigt? Ska man gå på den som har 160w eller räcker det med lite mer beskedliga 50w?

guidning i frågan vore tacknämligt.

om det finns intresse kan jag posta lite före/efter bilder om jag lyckas hela vägen.
 

Clutch

Breitling
Rätt Victor, jag hade läst tråden och tyckte den var lite tunn, men jag förstår din poäng. Hade hoppats på lite mer kött på benen just gällande vilken betydelse effekten har till exempel mer än "den funkar bra", "jag är nöjd", "köpte på Kjells rea". Kikar man på proffsgrejer kostar de hur mycket som helst så lite guidning, om någon har djupare kunskap, hade varit kanon.
Väntar nu på tre vintage objekt av lite olika kvalitet och har två hemma som ska vårdas (och en på handleden som inte behöver vård ännu). Det finns ännu en tråd; https://klocksnack.se/threads/recension-av-ultraljudstvätt-bonusmaterial-efter-tre-år.597/ som ger lite mer detaljer... men egentligen inget svar heller på detta med effektens betydelse.
 
Rätt Victor, jag hade läst tråden och tyckte den var lite tunn, men jag förstår din poäng. Hade hoppats på lite mer kött på benen just gällande vilken betydelse effekten har till exempel mer än "den funkar bra", "jag är nöjd", "köpte på Kjells rea". Kikar man på proffsgrejer kostar de hur mycket som helst så lite guidning, om någon har djupare kunskap, hade varit kanon.
Väntar nu på tre vintage objekt av lite olika kvalitet och har två hemma som ska vårdas (och en på handleden som inte behöver vård ännu). Det finns ännu en tråd; https://klocksnack.se/threads/recension-av-ultraljudstvätt-bonusmaterial-efter-tre-år.597/ som ger lite mer detaljer... men egentligen inget svar heller på detta med effektens betydelse.
Tänkte även att om du istället skulle postat i den tråden så skulle du nog fått fler svar då där är folk som redan prenumererar på den tråden och som då har erfarenhet i ämnet
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag har den på 70w från Kjell och den behöver man köra länkar några ggr för att dom ska bli rena om dom är riktigt skitiga.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Hur är det med tvätt överlag, slits klockan av att tvättas i badet? Och kan man tvätta en ren klocka som man köper bara "för att",

dvs. man kanske vill veta att den är helt tvättad, slits den av det?
 
D

Deleted member 1154

Guest
vad har ni för häxbryggd i badet? Nån som sa hälften såpa, hälften varmvatten (kokhett) och en kork amoniak :)

nån som vet..

man vill ju inte tvätta bort en dykring tex.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Är det så, generellt, att man skall behöva köra t.ex. en länk flera gånger för att gå den ren.
I alla fall om den är riktigt ingrott skitig?
Bör man blötlägga länken innan tvätten?


Framförallt bör du se till att ha diskmedel i. Jag kör med Yes Ultra. Jag har inte experimenterat med andra medel, men det är möjligt att det finns bättre.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
När vi ultrar på jobbet är det yes original som gäller. Klart bäst av alla testade diskmedel, och vi har prövat ganska många. Typ en trsked räcker. Sen byter vi vattnen hyfsat ofta, så fort det börjar se grumligt ut.
Man kan få köra flera gånger för dunderskitiga grejer, värst sitter skiten i meshlänk och i örhängen.
Blötlägga innan hjälper sisådär, ofta är skiten fet och då tränger vattnet inte in ändå.

Min tjugofemöring i ämnet.
 

McGyver

Rolex

McGyver

Rolex
Är det en sådan som jag packade upp i tråden
https://klocksnack.se/threads/uppackning-dadi-50w.15001/
?
I så fall, hur står den sig jämfört med tvätten från Kjell?

Jag har en tvätt från Biltema med värme (exakt samma tvätt säljs av en grossist för juvelerare för 2.5ggr pengarna) så Kjelles tvätt har jag inte provat. Kinesen för 180:- gör sitt jobb men den stora tvätten känns betydligt bättre rent kvalitetsmässigt - båda får dock jobbet gjort!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har en tvätt från Biltema med värme (exakt samma tvätt säljs av en grossist för juvelerare för 2.5ggr pengarna) så Kjelles tvätt har jag inte provat. Kinesen för 180:- gör sitt jobb men den stora tvätten känns betydligt bättre rent kvalitetsmässigt - båda får dock jobbet gjort!


Tack! :) Jag tycker det blir rent av kinatvätten, men var nyfiken om jobbet blev bättre med en dyrare maskin... Men då är det bättre kvalitetskänsla i själva bygget på en dyrare tvätt, som är den stora skillnaden.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Här kommer ett till budgettips för er som tänkte köra urdelar... Istället för att köpa nätkorgar, så kör jag sådana här för 5 kronor styck :)

91mkRbv.jpg


Tycker det funkar bra, även om jag skulle behöva en större för bryggorna

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/46956800/
 

Tre333

Cartier
Ska köra min länk med en guldkedja. Gissar att Yes samt lite ammoniak funkar då? Köpte en rengörare från Kjell
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Här kommer ett till budgettips för er som tänkte köra urdelar... Istället för att köpa nätkorgar, så kör jag sådana här för 5 kronor styck :)

91mkRbv.jpg


Tycker det funkar bra, även om jag skulle behöva en större för bryggorna

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/46956800/


Precis samma jag använt mig av. Problemet jag upplevde var att små delar "rymde*" ibland. Verkar dock fungera bra för lite större delar.

Nu har jag gått över till korgar från Elma. De går på några hundra hos Cousins men man får väldigt bra kontroll på grejerna. Lätt att sortera in rätt skruv till där de hör hemma t.ex.
PastedGraphic-1.png

(https://www.cousinsuk.com/product/064mm-baskets-fittings).
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag kör Kjelles 160W. Just funktionen med värme har jag upplevt som en klart förbättrande komponent i processen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tycker faktiskt inte IKEA´s tesilar har så stora maskor, även den minsta skruven klarar sig utan att rymma.
Men du kanske har en annan modell?
Min används dock mest om det är någon enstaka del som ska tvättas, annars kör jag på liknande behållare som dina fast modell vintage ;)

SAM_5395.JPG
SAM_5403.JPG
 

McGyver

Rolex
Tack! :) Jag tycker det blir rent av kinatvätten, men var nyfiken om jobbet blev bättre med en dyrare maskin... Men då är det bättre kvalitetskänsla i själva bygget på en dyrare tvätt, som är den stora skillnaden.


Den stora maskinen gör jobbet betydligt bättre med kallt bad och med värmen på så är skillnaden markant.
Dock räcker de mindre kinamaskinerna gott och väl till mindre jobb - man får köra sakerna ett par ggr istället! :)
 
Topp