• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken var din första Rolex och varför valde du den?

Chuck

Patek
2-Faktor
Började så här(keeper)
image.jpg

Sen har det fortsatt:-(
image.jpg
image.jpg

Trodde man var nöjd där,men nu har ju Uffe gått och köpt en underbar daytona så vi får se var det landar.......


Körde du in på hyllan på bilden längst ner? :D
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Min första var en 16610 från typ 05 har jag för mig, köptes för att jag alltid hade velat ha en Submariner, den byttes ut mot en SUB C efter någon månad..
 

Snårtas

Rolex
Jag började med en Milgauss GV. Tyckte den var lite annorlunda, plus att jag själv har jobbat på såna ställen som den var avsedd att användas på, nämligen Institut Laue-Langevin i Grenoble. Fick ratta kärnreaktor på mitt exjobb :)

GVn kändes lite för hög så den flippades och in kom denna.
image.jpg


Hade samtidigt denna i lådan. Väldigt trevlig men för lite guld :)
image.jpg


De två sistnämnda åkte ur lådan förra veckan och resulterade i detta idag! Undrar om det klassas som normalt beteende i övriga samhället att åka Västerås-Göteborg-Västerås med 2 h på plats för att träffa en total främling och Swisha över en massa pengar för att köpa denna?

image.jpg


Tur att man är bland likasinnade :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Min första var en vit 16510. Alltid gillat känslan av den, och den fasta positionen av gmt ringen var häftig. Kombination av den röda gmt visaren och de svarta visarna får mig att sakna den.
Även om jag har insett att min 16710 som jag bär nu, har i princip samma funktioner. Den var riktigt fin på ett svart perlon. :)

eb1e298e3e794b44963f92a7a3b5858d.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Min första Rolex skaffade jag för ca ett år sedan var en Datejust 1601 (med 1603 glasring).
Den perfekta ingångs-Rolexen som jag bar mycket när den var i min ägo.
Alla behöver en 36mm Rolex i sin samling, oavsett om det är en DJ, DD eller OQ.
Mångsidig, lättburen och prisvärd:)
image.jpg
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Min första Rolex, en Sea-Dweller 116600, köpte jag här på KS för lite drygt en månad sedan. Är enligt mig den ultimata dykaren, och microjusteringen är svårslagen. SDn är precis som RicVin skriver som en Sub, fast lite mer :)

image.jpg


image.jpg



Klockan sitter säkert för tillfället, men jag har börjat snegla lite smått på en 16600
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
16610 för att det är en lagom tråkig instegsmodell till riktiga Rolexklockor, dvs plexi, målade index, sladdriga viklänkar och allt underbart här i världen.
Ropade in en 14270 på en pantbanksauktion också, innan jag insåg hur själslöst det är med safir... :)
 

DrDre

Patek
Min första var en Rolex 5513. Anledningen till att det blev just den var att jag var student och det var den billigaste sportrolexen man kunde komma över på den tiden.
 

Kairo

Panerai
Min första Rolex blev, som för så många andra, en Submariner. Den hade helt enkelt allt jag letade efter i en klocka och efter att ha kikat på den några gånger hos olika urmakare bestämde jag mig för att slå till. Så för min del blev det en sprillans 116610LN. Min första Rolex ville jag ju skulle vara speciell, så att köpa ny hos AD kändes rätt.
Sub mac.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
16750 gmt , min pappa har ovh har alltid under hela mitt liv sportat en 5513 så jag tyckte att det var kul att köpa något annat . Den är dock såld sedan länge , kan ev tänka mig en gmt till ,men då får det bli målade index!
 

SJ Smythe

Cartier
Efter att ha valt PO2500 över 16610 en gång i tiden, av "rationella skäl" tyckte jag, såsom mer gedigen länk, högre WR, mer pang för pengen etc insåg jag att jag aldrig skulle sluta störa mig på storleken, främst på höjden. Behövde helt enkelt en sub och har inte ångrat bytet en sekund. Blev dock en 14060M och inte en 16610, främst för att den dök upp först men så här i backspegeln är jag glad att det blev en 2-rads utan datum. Mycket nöjd.

 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag skulle ju inte ha en Rolex, jag skulle ju ha en till IWC för att göra trippeln komplett ...:banghead:

Vid den här tiden förra året var jakten på den ultimata dykaren i full gång. Provade massor av olika klockor (varav ett par köptes och såldes), men återkom hela tiden till att det nog var en IWC jag skulle ha. Sen spelade tillfälligheter in, som vissa kanske minns från den här tråden:

https://klocksnack.se/threads/game-over.24240/

Reslutatet blev alltså den här:

Rolex 2014-07-26.jpg


Flera före mig i den här tråden har redan utnämnt den till den ultimata dykaren, som en sub fast lite mer. Stämmer bra det! :happyhappy:
 

zamboni

Omega
Min första är en 16600, har nämligen fortfarande den kvar. Jag hade egentligen tänkt köpa 16610 eller 14060, men tyckte som många andra att Sea Dwellern är extra allt. Jag ville ha en så ny klocka som möjligt och när en annons dök upp på TTT slog jag till på en Z-serie, full set.

Bild oblygt snodd från TTT-annonsen när det begav sig. Idag är den inte längre någon safe queen.

Capture1.JPG
 

_robban

Cartier
2-Faktor
6694 var min först prova-på Rolex, mest för att det var ett då lagom pris på den. Såldes tyvärr i en stund av förvirring och han som har den idag vill absolut inte släppa den... rackans...

Sen blev det en 14060
Sen blev det en 16700
Sen blev det en 1601
Sen blev det en 5513 (kvar än)
Sen blev det en 16030
Sen blev det en 16030 (ja en till och denna är kvar än)

Får se vad som det kan tänkas bli mer i framtiden...
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Min första blev en tokfin 16710 Z serie från 2007 som jag var puckad nog att sälja. den lever dock kvar här på forumet...efter det har det blivit Sub-c och Expy 2. DJ kan det nog bli under nästa år. Ska behålla min Rolex samling och utöka den istället.

Saknad men inte glömd
bild (2).JPG
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Min första Rolex, en Rolex Oyster Precision 6694 från 1964. Målet var att äga en Rolex innan min 20-årsdag och jag högg som en kobra på alla extrapass under tiden på gamla jobbet. Det var förra året och jag minns väl hur jag satt vid dörren och väntade på FedEx... Glädjen var stor när jag slet upp paketet i köket.

Jag har sålt klockor på fyllan och jag har sålt klockor i kalsonger. Även nyvaken i pyjamas (ping Matts). Den här klockan såldes dock på en mörk parkering i Västerås en sen kväll. Lite fishy var det, som i en film...

IMG_0992.JPG
 
Topp