• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken var din första Rolex och varför valde du den?

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Som många andra köpte jag en 16710. Mest för att den fyllde alla behov, funkade till allt och var för många eftertraktad klocka. Dock hände ingenting när jag väl köpt den. Helt dött. Nada. Sålde efter två månader. Synd på en fin klocka.
2014-04-19 17.21.15.jpeg
 

Ken

Omega
Jag började med en Milgauss GV. Tyckte den var lite annorlunda, plus att jag själv har jobbat på såna ställen som den var avsedd att användas på, nämligen Institut Laue-Langevin i Grenoble. Fick ratta kärnreaktor på mitt exjobb :)

GVn kändes lite för hög så den flippades och in kom denna.
image.jpg


Hade samtidigt denna i lådan. Väldigt trevlig men för lite guld :)
image.jpg


De två sistnämnda åkte ur lådan förra veckan och resulterade i detta idag! Undrar om det klassas som normalt beteende i övriga samhället att åka Västerås-Göteborg-Västerås med 2 h på plats för att träffa en total främling och Swisha över en massa pengar för att köpa denna?

image.jpg


Tur att man är bland likasinnade :)
Helt rätt
 

Rivalen

Rolex
[/ATTACH]
Rolex cal 59 1940 blå rem 047 besk + besk.jpg
Rolex cal 59, 1940, redial Canadian Air Force. För att den inte var så dyr och för att det inte finns många som har en och jag betalade lite extra för att den ev har flugit uppdrag under WW2 och den tanken kittlar.
 

Bilagor

  • Rolex AD Canada.jpg
    Rolex AD Canada.jpg
    257.2 KB · Visningar: 91

David74

Omega
Min första och hittills enda är en datejust på jubile, svart urtavla med stavindex. Köptes ny i januari 2000 på Nymans. Fortfarande en av de klockor jag använder mest.

Tyckte att sportrolexarna var lite för stora och att datejusten var lite mer sober. Var ganska inne på att köpa en med svart urtavla och diamanter men det fanns inte inne så det blev utan strössel, vilket jag är glad för idag (tror jag).
 

zamboni

Omega
Min första var en 16700 med Coke-ring. Ville ha nått annat än sub. Tror detta var 2008 nånstans och den kostade nog ca 28k beggad om jag minns rätt

Sedan dess har jag provat på
* sub 14060M - bra allround
* DJ 16200 svart tavla - mkt bra dress/sport
* SD 16600 - kungen! Sugen igen på en
* DJ 1603 blå tavla - mysig
* Daytona 116520 svart tavla - bling o stek. Funderar på 16520 med vit tavla, som är sportigare
* Sub 1680 - el classico!
* GMT 1675 pepsi - sköning överlag
* GMT 116710 BLNR - bling o tool i ett
* DD 1803 silver tavla o läder - Gubbstek


Har kvar 1680 o 1803, men latent sugen på 16600 och 16520 som sagt

Grym lista men missade du inte din gamla OQ17000 eller har du förträngt det mysiga tickandet?
 

JayJay

Rolex
Sparade ganska länge inför mitt köp. Ca 2år. Hann i o f s komma annat imellan på vägen. Både klockor andra nöjen och "nyttigheter". Var inledningsvis inställd på en 16570 men insåg att jag ville ha nytt över disk. Ersättaren var inte till å tänka på då jag upplevde den som en kloss på armen. Tänkte då köra på en Exp 1. En riktigt allrounder som passar till allt i alla situationer. Tyvärr hände inte lika mkt inom mig som jag trott när den satt på armen. Samt att den inte har datum... för hade den haft det hade det nog landat i en sådan. Övervägde ett tag 116234, men sedan kom frugan på att hon vill ha en klocka på 34mm och vips tyckte jag att skillnaden blev för liten. Misströstade flera gånger under vägen och funderade mer än en gång på andra fabrikat. Hetast var IWC Ingy. Visste ändå hela tiden att rolexspöket i s f aldrig skulle lämna.
Landade till slut med en 116300. Typ den enda Rollen jag från början var säker på att jag inte skulle ha. En dag trillade dock polletten ner och jag tyckte mig se och förstå hur man tänkt när man designat den. Provade och det klickade till.
Valde av flera skäl att köpa helt nytt. Jag har de senaste åren köpt ett gäng klockor (sålt desto färre) varav flera nya. Jag har märkt att jag får ett lite starkare band när jag köpt nytt. Med just det här köpet ville jag ha ett sådant band. Säger verkligen inte att detta är en keeper men jag hoppas och tror att den får vara med ett tag.

Sorry för långt inlägg. Bild:
image.jpg
 

Wildmannen

Breitling
116610LN var den första Rolex jag köpte till mig själv. Den första Jag köpte var en Oyster Perpetual Date silver Diamond till min fru, insåg då att jag också ville ha Rolex...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    156.7 KB · Visningar: 102

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kul att det är så många som har svarat! Tycker det är intressant att se vad alla har köpt och hur ni resonerade![emoji2]
 

johning

Omega
Min första och hittills enda är en Explorer 2a.

Att det blev Exp 2 beror på att jag prångt vill ha en andra tidszon pga mitt jobb. Rolex GMT gillar jag, men det var bara något hos Exp 2 som kändes bättre. Därav valet.

Hittills nöjd och belåten!
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Min första var en 16710 Coke. Var egentligen inställd på en Pepsi men det dök upp en Coke och jag slog till. Får nog bli en Pepsi framöver för att kompensera det :)
 

Portofino

Panerai
Rolex DJ. Valde den istället för en gmt pepsi som säljaren viftade med framför ögonen... Ja vad ska man säga... Man var ju ung och lite dum..
 

M021

Rolex
2-Faktor
Forsta rollen var en 116710ln. Vad jag foll for var den grona gmt visaren och. Det faktum att jag ville skilja mig aningen fran 116610 massan. Senaste nillskottet en 116613lb. Vagar nastan lova att jag alltid kommer ha en rolex I ladan, rolex ar rollex, eller hur?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Hej, (sorry för en sjukt lång post, men det är väl lite själv terapi när jag är uppe i Sälen och saknar min första Rolex)

Först och främst trevlig tråd till detta mytomspunne, hatade eller älskade varumärke. I början av mitt klockintresse kunde jag av min döda kropp identifiera mig med detta varumärke eller låta min arm prydas av en Rolex vare sig om det var av bra kvalitet eller tidlös design, men ack så fel man kan ha...

Hur som haver min första Rolex var en Explorer 214270 som införskaffades hösten 2012 . Valde modellen med omsorg och det är jag glad för Rolex Explorer funkar nästan till allt och är en mycket bra OWG som parentes. Samma dag som klockan införskaffades som hör till historien. Var att jag hade lite små tråkigt på mitt nya jobb som det kan vara när rutinerna inte sitter på plats...Skickade i väg en förfrågan till min favorit AD, Lervik Ur mest för att kolla läget. Fick svar pronto att han hade en Explorer på lager och att han och kunde skicka den express över natten. Hade lite dialog fram och tillbaka (mest med mig själv), men till sist var handeln i box efter att jag berättigat handeln med " A crown for every achievement." Dvs nytt jobb...Hade klockan dagen efter och vips så var (jobbet) livet trevligt igen. Det märkliga är att det gick som på autopilot. Jag skulle bara ha den där jävla jävla klockan vare sig jag var ett fan boy av Rolex eller inte. Orsaken till att jag slog till var för Explorer är så jävla clean och inte något konstverk bara en klocka i sin enkelhet. Jag hade även läst på mig om historien och att Explorer är DNA-t till alla sport Rolexar och jag var såld. Varför skulle jag ha en tråk sub...

Det bästa är att uret levererar än idag för mig 2 år efter inköp och gör mig mycket glad när jag bär den vare sig om det är casual
8dba0e92cc95aaf528cb2a97bc9b5d11.jpg


eller smart casual.
843939d3f5f6d064c3cddfecfc6ea999.jpg

Enligt mitt tycke...

Jag har aldrig haft något problem med visarna och jag har inte lust att leta efter problem som många gör. Vintage i all ära, men jag lever i nuet och blickar sällan bakåt. Jag tar dagen som den kommer varav datum är oväsentligt kan låta motsägande men så är det...jag behöver bara ett ur för tiden, dock gillar jag komplikationer, men en sak i taget för jag flippar inte mina ur och gillar att skynda långsamt...

Till baksidan av historien är att statsministern/finansministern hemma var så jävla arg när klockan visades upp. Orsaken var för att jag precis hade köpt mig en ny LLD och hon kunde inte begripa hur jag kunde köpa mig en klocka som liknade en Seiko, men med en annan pris lapp...men hon har blivit belyst och förlåtit mig (tog lång tid). Idag tycker ministern att Explorer är en klassisk klocka och tycker den är fin och kompletterar min sub bra :)
Min Rolex historia!
Allt väl, allt gott
 

reffen

Omega
16570 svart, ägdes dock bara i en vecka tills ja bytte och köpte en med vit tavla istället, men den är kvar och kommer nog så förbli då jag är riktigt nöjd med den. Den känns dock som min först Rolex, en vecka räknas väl inte om det är samma modell.. =)
När den köptes så var det den enda Rolex modell som ja tyckte va snygg och som låg inom min psykologiska gräns för va en klocka får kosta.


20140323_130916.jpg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Min första Rolex var en 16710, 2005a.

Jag köpte den för att jag hittade den till ett bra pris nästan ny. Lite impuls som alltid. Suktat efter modellen och färgkombon sedan tidigare. Den stannade ungefär ett halvår i min ägo och starten på mitt Rolex-flippande som det nu är hiatus på.

GMTP.JPG
 

ngstrm

Friends of KS
Min första var en 1603 från 60-talet som kom till mig oväntat via en bytesaffär. Har gått vidare nu men jag saknar den då och då. Underbart med pie pan tavla och plexi.

image.jpg


Medan jag gled runt med 1603an så väcktes ha-begäret så jag kompletterade även med en 14270. Denna kommer få stanna länge, sjukt skarpa luggar och tritium tavlan börjar gulna på stavarna.

image.jpg


Efter dessa kommer en 16710 så fort jag hittar ett lämpligt exemplar! Vilket träsk va...
 

Genta

Cartier
Min första en 16710, 2007 med pepsi, coke och svarta inlägg. Efter att ha trillat in i klockvärden med en Omega AT hade jag fått upp ögonen för Rolex. En bekants Sub väckte mitt begär, men eftersom jag ville ha GMT-funktionalitet blev det en sån. Kul att variera med olika inlägg.
 
Topp