• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket är erat bästa råd när man ger sig in i Klockbyt & Köp branschen?

tomrum

Breitling
Som "nolla" på detta forumet och ett växande klockintresse så har jag ju givetvis gått med i klocksnack för att lära mig av andra. Har nosat runt under en längre period men tänkte börja blir lite mer aktiv. Intresserad av saker som vissa kanske har lärt sig den "hårda" vägen... Som kanske går att undvika med lite kunskap. Tacksam för alla svar :)
 

tomrum

Breitling
Kan inte påstå att jag letar efter något speciellt för tillfället (lever på en studentbudget vilket gör att möjligheterna att ta ut svängarna vid investeringar är ganska små). Är väl mer intresserad av saker som folk lärt sig efter att spenderat tid och bytt/sålt mycket klockor som kan vara bra att känna till? Om du förstår mig rätt.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Kan inte påstå att jag letar efter något speciellt för tillfället (lever på en studentbudget vilket gör att möjligheterna att ta ut svängarna vid investeringar är ganska små). Är väl mer intresserad av saker som folk lärt sig efter att spenderat tid och bytt/sålt mycket klockor som kan vara bra att känna till? Om du förstår mig rätt.
Förstår inte riktigt. Jag tycker nog du ska fundera på vilken klocka du gillar o börja där. Köp det du gillar helt enkelt.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Hej och välkommen.
Vet inte vad för svar du vill ha men ett hett tips är att köpa begagnat gärna här på K&S då folk här oftast har mer insikt och kunskap om vad man säljer än vad du får på ex. tradera och bukten men se till att göra läxan angående modellen i fråga när du hittar en som passar budget och tycke oavsett var du hittar den.

Som andra har skrivit i otaliga trådar och här så är de klockor som "står" sig i pris är mestadels klassikerna, Rolex, AP, Tudor och även Panerai så dessa kan väl anses som hyfsat trygga begagnat men som jag tolkar det så kanske de ligger lite över budget som student.

När det kommer till andra mindre märken så är det goda chanser att göra klipp både här och på bukten med tanke på nypris kontra begagnat men tänk på att dessa oftast aldrig blir servade och kanske inte lika ompysslade då de oftast kostar lika mycket i inköp som en ordentlig service så ha ålder i åtanke vid sådant köp, speciellt om du tänker behålla klockan ett längre tag och överväg därefter om eventuell service eller rent av byte av urverk ryms i budgeten då det kan vara billigare i vissa fall (nytt miyotaverk finns från 300kr på bukten).

När det gäller att "fynda" vintage på tratten och bukten så finns det otaliga fallgropar som kan göra detta svårt då det oftast rör sig om fulpolerade,oservade och ommålade tavlor etc. så här bör man väl kanske vara extra försiktig om man inte har järnkoll som vintageoraklen här på forumet.

Till sist så måste jag sälla mig till föregående talare i tråden, köp det DU tycker om och det du vill bära oavsett om du kanske får spara lite längre.

Ta nu dessa råd med en nypa salt då det är mina egna funderingar efter ca 2 års intresse.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Läs, läs och läs!
Du måste göra din läxa, finns inga genvägar, oavsett vilket område du vill börja utforska.

Finns massor av litteratur om klockor.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tolkar din rubrik som att du vill köpa och sälja klockor i syfte av att göra vinst? Mitt tips är då att alltid ha en ansenlig summa pengar redo och håll utskick efter objekt som behöver säljas snabbt. Satsa på objekt med renoveringsbehov kan också vara en strategi, bilda sedan bra kontakt med en urmakare och förhandla till dig bra servicepriser genom att erbjuda en regelbunden ström av klockor. Sedan det öppenbara, håll dig till populära märken och modeller...
Men ta mina tips med en nypa salt, jag har med tiden bara bundit upp mer och mer kapital i klockor så har i praktiken bara gjort en rejäl förlust på mitt klockintresse...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Köp billigt och sälj dyrt. :)

Som dealer så tjänar du dina pengar när du köper in så se till att värdera din egen tid billigt och nöt handelsplatser, kontakta mängder med säljare och ha alltid pengar redo. Lowballa inte galet utan ha koll på markandspriser och bjud så där lite lagom lågt så att du inte bränner dig. Inse att det är volym som gäller så köp inte svårsålda klockor bara för de är billiga utan fokusera på maimstream-dinkor som snabbt säljs. Ha alltid kunskap om det du handlar med så att du inte säljer dåliga klockor eller går på egna nitar där du betalar för mycket. Ditt rykte är din mest värdefulla tillgång.

Glöm inte att redovisa dina vinster och betala skatt om du omsätter större mängder.
 

tomrum

Breitling
Bara för att klargöra så är det inte i syfte av att tjäna pengar jag skrev inlägget, var mest intresserad om saker folk stött på under tiden de varit aktiva här. Men är tacksam för svaren jag fått :) Äger idag en Certina DS1 (en typisk studentpresent som jag har förstått har på forumet, vilket det var) men tanken är att spara till något betydligt finare i framtiden!
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Prova runt så mycket du kan tills du börjar förstå vad du egentligen vill ha, köp och sälj på KS och TTT, tro inte att en "keeper" är en keeper på riktigt även om det känns så och våga prova lite udda klockor som du tycker ser intressanta ut :D
 

Chattras

Cartier
Håll dig borta från "nästan-klockor". Det vill säga att om det är t.ex. en Rolex Sub du har bestämt dig för så kommer du troligtvis aldrig att bli nöjd med en Tudor. Du kommer hela tiden reta dig på att du inte sparade lite till och köpte precis det du ville ha. På samma sätt så kommer inte en Rolex homage ersätta suget för en Tudor osv.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Håll dig borta från "nästan-klockor". Det vill säga att om det är t.ex. en Rolex Sub du har bestämt dig för så kommer du troligtvis aldrig att bli nöjd med en Tudor. Du kommer hela tiden reta dig på att du inte sparade lite till och köpte precis det du ville ha. På samma sätt så kommer inte en Rolex homage ersätta suget för en Tudor osv.
Vet inte om jag helt håller med, resan är ju det roliga. Min 116613 skulle kunna klassas som en nästan-klocka då jag ser mig själv vilja äga en (1)16618 i överskådlig framtid men är ändå fullt nöjd med den i dagsläget. Även homager går att sälja om man ändrar sig ;) Men absolut, man ska inte lura sig själv och tro att man inte kommer fortsätta snegla på drömklockan bara för att man sig tror ha hittat något relativt likvärdigt billigare.
 

sveol

Cartier
Köp det du gillar, och var beredd på att förlora pengar. Aka den hårda vägen.
Köp en beggad omega eller rolex, and be done with it. Du kommer ändå göra det tillslut. ;)
 
Topp