• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

vilket batteri Certina DS Action Diver?

Hej,
Nu har min Certina DS Action Diver börjat hoppa.
Jag googlade och försöker lista ut vad det ska vara för batteri, men går bet. Trodde det skulle vara enkelt att hitta 😕
Men så kom jag på att här finns säkert den kunskapen! (?)

(C032410A står det på baksidan och det ger bilder på likadana när jag googlar...)

Helt säkert ett 371.
Men du ska inte lämna in den till en urmakare och samtidigt få den trycktestad?
Tack!
Näe, det ids jag nog inte.
Det kostar väl bra många hundra och i förhållande till restvärdet på klockan som jag använder dagligen och som börjar vara repig och hackig så tänker jag inte lägga några störde pengar på den.
Har alltid bytt själv och hittills på familjens klockor och har det gått bra....kanske är dumt att säga så innan byte och bad/snorkling förvisso...

1679504008535.png

Som tidigare nämnts så är det ett 371-batteri som sitter i (urverk F07.411).
Visst är detta klockan i fråga (ref-nr C032.410.11.041.00)?
1679503901365.png

Om så är fallet så är det just ett Certina F07.411-urverk som sitter i och dessa körs på 371 :)

Lycka till!

//Erra85

Helt rätt!
Ska bara få tummen ur och köpa batteri nu. Får köra Garmin-klockan sålänge. Orkar inte se en hoppande sekundvisare.
Tack för bekräftelsen!
Edit: Den har inga kontaktbleck som man måste kortsluta för att den ska hoppa igång igen va. Det hade nån Seiko jag bytte på och det hade jag inte sett förut...

Tack!
Näe, det ids jag nog inte.
Det kostar väl bra många hundra och i förhållande till restvärdet på klockan som jag använder dagligen och som börjar vara repig och hackig så tänker jag inte lägga några störde pengar på den.
Har alltid bytt själv och hittills på familjens klockor och har det gått bra....kanske är dumt att säga så innan byte och bad/snorkling förvisso...
Batteribyte plus trycktest kanske 150-200kr. Det är väl inte så mycket?

Batteribyte plus trycktest kanske 150-200kr. Det är väl inte så mycket?
var hittar man det till så lågt pris?
Skomakaren vid närmaste coop tar ju 150-200 bara för att byta batteri och han trycktestar inte...
Ur&Pen tar enligt webbsidan "från 229kr"...och när det är "från" burkar det i allmänhet kosta mer...och de har inte fått så bra betyg i de trådar jag hittat här heller.
Stjärnurmakarna och Klockmaster har inga priser på nätet. Gissar att de är dyrare än Ur&Pen?

Helt rätt!
Ska bara få tummen ur och köpa batteri nu. Får köra Garmin-klockan sålänge. Orkar inte se en hoppande sekundvisare.
Tack för bekräftelsen!
Edit: Den har inga kontaktbleck som man måste kortsluta för att den ska hoppa igång igen va. Det hade nån Seiko jag bytte på och det hade jag inte sett förut...
Nix, bara byta :)
Har själv bytt batteri på min titanvariant av denna modell.

Nu är det dags igen, ska köpa ytterligare ett nytt 371-batteri och byta.
Tänkte att det kanske är dags att byta även boettens o-ring.
Försökte mäta upp boetten när jag bytte batteri sist och fick den till 33.4mm där i-ringen ligger an.
Mäta tjockleken på en så tunn ring med skjutmått är ju svårare. Fick den till 0.88.
När jag surfar verkar 0.5-0.8 vara vanligast.
Kan det vara 33x0.8mm det ska vara? Någon som vet?

Var köper man såna ringar till rimliga priser? Såg nån sida där de tog kring 120kr/st (!)
Såg även några satser på andra sidor med några hundra o-ringar för samma peng...
Lite lagom många till rimlig kostnad vore bra om det gick att köpa..

Tillbaka
Topp