• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket klockmärke är mest övervärderat?

Chuck

Patek
2-Faktor
Inget märke specifikt men Breitling SO basmodellen tyckte jag inte var värt pengarna när jag provade. Känslan och urtavlan gjorde att jag bedömde klockan som en 5000kr klocka (läs glycine combat) helt ok men inte för 20K
 

John71

Breitling
Förlåt...haft själv och flippat, men med över miljonen nytillverkade per år: Rolex! Hur fina och bra de än är (undantaget 5513) så är det som en Volvo för mig;)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Om du syftar på El Primero-verket som t ex. Rolex har använt så är det inte samma sak, tycker jag. Går inte att jämföra ETA med El Primero.
Om du syftar på El Primero-verket som t ex. Rolex har använt så är det inte samma sak, tycker jag. Går inte att jämföra ETA med El Primero.

Nej men var principen.
Då är det snarare för att det inte är ett bra verk nog mao, och inte just inhouse.

ETA verken IWC har är inte direkt oarbetade.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tycke4 du samma sak gäller de klockor som har tex Zenith verk?
Trots fina verk men inte inhouse

Jag har själv 2 klockor med ETA verk och anser de vara robusta basverk som går att förfina men det stannar där.

Zenith tycker jag tillhör den högre skolan när vi kommer tex till el primero vs ETA 7750.
Både i specarna och optiska detaljer, givetvis spelar historia och varumärke in lite grann.
 

Molgan

Cartier
Jag har själv 2 klockor med ETA verk och anser de vara robusta basverk som går att förfina men det stannar där.

Zenith tycker jag tillhör den högre skolan när vi kommer tex till el primero vs ETA 7750.
Både i specarna och optiska detaljer, givetvis spelar historia och varumärke in lite grann.

El primero, har den inte ett Zenith caliber 400? Inget med det är väl bättre än 7750?
För övrigt så anses väl 2892-A2 och 3135 vara ganska jämnlika arbetshästar som kan hålla tiden mycket väl, under lång tid och hårda påfrestningar?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag har slutat och lägga energi på att dissa klockor för det blir liksom att även dissa användaren/ägaren i många tillfällen. Man måste bara gräva djupa i klockträsket så hittar man något som man gillar. Själv gillar jag Hublot för deras marknadsföring och konsten att tjäna pengar på folks okunskap :D
 
Svårt att svara på, de flesta lyxprodukter är ju "övervärderade" om man ser till pang för pengen. Det handlar ju mer om känsla. Gillar man Hublot går man ju igång på boettdesign och hitech-material snarare än urverk och gillar man JLC är väl inhouse en av styrkorna.
Men kul tråd ändå, roligt att se vad folk svarar.

Romain Jerome ligger inte så bra till hos mig då jag inte går igång på boetter med delar av Titanic, Månen, Elvis etc inbakade i sig - men jag har ju uppenbarligen fel eftersom de har sin kundkrets :)
 

super avenger

Breitling
Jag tycker dom flesta swiss made klockorna e över prisade oris e vad jag tycker mycket klocka för pengarna breitling e bra köp för den som passar .... Men resten av alla swiss mede klockor nääää inte värt men det e vad jag tycker har själv två breitling e mycket mycket nöjd med dom o har en ny inköpt oris ny model för året med blå tavla med svart ring kan inte klaga på den men som sagt det e vad jag tycker
 
Det vore roligt att ha en tråd där vi kan presentera ur som vi anser är rätt prissatta.
Att dissa gör alltid någon ledsen.
Jag är impad av t.ex Tissot PRS 516, snygg och mycket klocka för pengen.
Detsamma gäller för Seagull 1963. En ny, mekanisk kronograf som är mycket snygg och som inte ens kostar 2000:-!
Tycker också Nomos Glashutte ger riktigt mycket för pengarna.
Longines och Seiko har mycket prisvärda modeller.
Ofta är uren från 40 - 80talet rena fynden.
Naturligtvis är det så att begagnade ur är ett mycket prisvärt alternativ till nytt.

Så tänker jag.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ledsen, men Hublot. Hypen och prissättningen går inte i linje med kvalitén på urverk.

Edit: Var tvåa på bollen såg jag precis.

Utveckla gärna och kom med lite konkreta exempel. Har ägt Hublot och kan inte på något sätt säga att verket håller sämre precision än tex de Rolex jag förfogat över.

Tycker det är humor att det alltid är Hublot som får utstå denna typ av kritik......när andra märken tar bättre betalt för sina modeller.........utan för den saken skull innehålla bättre verk...
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Detta är självklart min subjektiva mening om Hublot! Jag anser att Jean-Claude Biver har full koll på vad han gör och är definitivt ingen hycklare. CEOn vet vad han vill uppnå med Hublot.

Om jag inte mins fel så var han helt ärlig i Talking Watches att designen självklart var stulen ifrån Genta:) En affärsman som lånar en idé kommer aldrig lyckas men den som där emot själ där snackar vi andra bullar.

Vidare så går det ju inta att förneka att Hublot är en succé av dess like. Hublot är en livsstils klocka och möjligen är ägaren inte en nörd som hänger all sin ledigs tid på klockforum. Nej nej, en Hubloist får en massage efter en hård fotbollsmatch eller tar sig en såsig drink på någon juste bar och njuter av sin feta klocka som speglar han hedonistiska livstil!

Allt detta har vi och tacka Jean-Claude Biver för:)

Nu blev jag riktigt sugen på en Hublot jag älskar såsiga drinkar och massage är inte så dumt häller. Pengar på banken har jag inte men vad spelar det för roll när man kan ha en Hublot ;)

Edit såg nu att klippet var lagt upp!
 
Senast ändrad:

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag har själv 2 klockor med ETA verk och anser de vara robusta basverk som går att förfina men det stannar där.

Zenith tycker jag tillhör den högre skolan när vi kommer tex till el primero vs ETA 7750.
Både i specarna och optiska detaljer, givetvis spelar historia och varumärke in lite grann.

Fast du kan ju inte jämföra ett basverk från ETA som sitter i en Glycine med ett moddat ETA som sitter i en IWC?
 
Topp