• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket klockmärke är mest övervärderat?

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hur menar du, är design inte en komponent i prisvärdhet? Jag förväntar mig rimligen att en klocka som kostar mycket pengar ska vara väldesignad, av samma anledning som jag förväntar mig mindre i fråga om designval när jag köper en billig klocka. Sen är design givetvis subjektivt, men det skulle jag påstå att trådämnet också är. Vissa faktorer är såklart rent objektiva som materialval, urverk etc, men i bedömningen av prisvärdhet kommer dessa objektiva faktorer ändå att vägas subjektivt. Teoretiskt sett kan ju de objektiva faktorerna t.om. vara irrelevanta i den subjektiva bedömningen av prisvärdhet, men då kan man iofs ifrågasätta om åsikten är så välgrundad.
Ditt personliga tycke ligger det till grund för om något är övervärderat? DU kanske anser att varan inte är prisvärd men är den övervärderad? Det är inte samma sak. Så skilj på sak och sak.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ditt personliga tycke ligger det till grund för om något är övervärderat? DU kanske anser att varan inte är prisvärd men är den övervärderad? Det är inte samma sak. Så skilj på sak och sak.
Ja jag förmodade att det inte var en objektiv bedömning om övervärdering tråden avhandlade, jag vet inte hur du isåfall har tänkt dig att man ska föra ett resonemang öht? Om presumtiv försäljningsförlust pga ett för högt pris? Värdering av företagets ekonomiska mående, börsplacering kontra vad aktien borde vara värd?

Jag ser dock att jag skrev fel i mitt svar, rätteligen ska "prisvärt" bytas ut mot övervärderat.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ditt personliga tycke ligger det till grund för om något är övervärderat? DU kanske anser att varan inte är prisvärd men är den övervärderad? Det är inte samma sak. Så skilj på sak och sak.

Tänker direkt på citatet: "perception is reality" när jag läser ditt inlägg. En diskussion på ett forum blir ju alltid subjektiv tänker jag. Särskilt när det handlar om huruvida ett märke är övervärderat eller inte. En annan sak vore ju om TS skrivit ; "Med övervärderat menar jag som utgångspunkt pris kontra hantverk" eller dylikt.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bra tråd!

Föreställ man slänger in ett top grade ETA 2824 i en 114060 för försäljning.
Tycker ni den skulle kosta lika mycke som en med 3130 motor? Eller ska det vara olika pris?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jämföra äpplen och päron och sen undra varför det inte kostar samma sak? Snälla.

Ärligt talat om vi droppar prestigen rolex/tudor, så är det för mig faktiskt jäkligt coolt att du kan få samma finish och kvalité för hälften av en 114060. Tycker inhouse är coolare och skulle därför gärna valt en 114060 istället för en BB.
 
Senast ändrad:

Wboy

Panerai
Ärligt talat om vi droppar prestigen rolex/tudor, så är det för mig faktiskt jäkligt coolt att du kan få samma finish och kvalité för hälften av en 114060. Tycker inhouse är coolare och skulle därför gärna valt en 114060 istället för en BB.

Kör Tudor samma stålkvalité som Rolex?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Men kommer inte BB med in house MT5612 som i Pelagosen inom kort? Norr Flagan kör ju MT5621 och kraft reserv så det kan ju inte funka
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Många som sätter likhetstecken mellan bra och inhouse men har man någon gång fått in något vintage från tex Ingersoll eller Westclox håller man nog inte automatiskt med.
Anledningen till att gå över till inhouse är inte alltid kvalitets betingat utan beror nog i många fall på att man vill bli oberoende av stora jättar som när som helst kan sluta leverera
Även om man samtidigt försöker göra så bra verk man klarar av i det pris segment man skall sälja i. Ett upp arbetat eta , valjoux eller ett Frederic piguet i nära på standardskick pallar nog i många fall med en jämförelse med många in house verk från bättre märken
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
El primero, har den inte ett Zenith caliber 400? Inget med det är väl bättre än 7750?
För övrigt så anses väl 2892-A2 och 3135 vara ganska jämnlika arbetshästar som kan hålla tiden mycket väl, under lång tid och hårda påfrestningar?
El Primero är ett samlingsnamn på flera av Zeniths urverk. Det gemensamma är 36k bph.
 
Topp