• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket kronografurverk är "bäst"

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Saknar en kronograf i lådan och söker rätt brett men skulle behöva lite vägledning av er vintagerävar här på forumet. Kollar man 60- och 70-talare så hittar man ju flera roliga och ibland lite udda märken och det jag kanske främst skulle behöva era synpunkter på är vilket urverk som är "bäst". Gissar att blir lite subjektivt och jag pratar inte om finishen utan snarare om servicekostnader, tillgång på reservdelar etc. Vad jag alltså snarare behöver hjälp med är väl vad jag ska akta mig för. Så... Landeron, Lemania, Venus, Valjoux, ETA m.fl. Vilket föredrar ni, vilka ratar ni.

Tack på förhand

Matts
 

Portofino

Panerai
ETA borde vara ett ganska säkert val om du tänker reservdelar etc. Jag tycker dock att bäst är Lemania. Hur det är med reservdelar vågar jag inte säga något om.
 
Det är då inte något ETA-verk då jag inte anser att ett verk är "Bra" bara för att det är lättservat och det finns många delar tillgängliga. (Allt för många sätter likhetstecken mellan stort utbud & lågt pris med bra kvalité.)

Enligt mig är det antagligen en av Zeniths kronoverk, eller Lemania's gamla kronografverk då dessa levererades till VÄLDIGT många olika företag.
ALS Datograph är inget att bua heller.
Om man ser på endast funktion så är väl antagligen Rolex 4130, då jag mig aldrig sett ett kronografverk som håller så pass bra. (Rolex-praxis på funktionen, men tillhörande mindre smickrande utseende.)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är då inte något ETA-verk då jag inte anser att ett verk är "Bra" bara för att det är lättservat och det finns många delar tillgängliga. (Allt för många sätter likhetstecken mellan stort utbud & lågt pris med bra kvalité.)

Enligt mig är det antagligen en av Zeniths kronoverk, eller Lemania's gamla kronografverk då dessa levererades till VÄLDIGT många olika företag.
ALS Datograph är inget att bua heller.
Om man ser på endast funktion så är väl antagligen Rolex 4130, då jag mig aldrig sett ett kronografverk som håller så pass bra. (Rolex-praxis på funktionen, men tillhörande mindre smickrande utseende.)
Hörru! Vet du vilken forumdel du postar i?
 
skulle behöva era synpunkter på är vilket urverk som är "bäst". Gissar att blir lite subjektivt och jag pratar inte om finishen utan snarare om servicekostnader, tillgång på reservdelar etc. Vad jag alltså snarare behöver hjälp med är väl vad jag ska akta mig för. Så... Landeron, Lemania, Venus, Valjoux, ETA m.fl. Vilket föredrar ni, vilka ratar ni.

Säker? Tycker du pratar om ETA, Lange och Rolex kronografverk?

Ja? Vart vill du komma, då dina kommentarer inte direkt tillför något medans jag försöker hjälpa TS om hans frågor.
 
Valjoux 7733 og 7734 er der rimeligt mange reservedele til og hvis de går helt i stykker, så kan man eventuelt købe en donor klocka, uden at det koster en formue. De lidt bedre kolonnehjulsværker Valjoux 23 og 72x er mere lækre men lidt mere problematiske at få reservedele til.

Valjoux 7733
Heuer-Temporada-4.jpg


Valjoux 726
Eterna-Val726-2.jpg
 

fc2

Rolex
Skulle säga att Lemania 1873 (Omega cal 861) borde vara ett starkt kort. Skulle hellre säga Lemania 2310 (Omega cal 321) men där är det svårare med delar. 861, eller 1861, tillverkas fortfarande i stora upplagor och har så gjorts sedan 1968 och har klarat NASA's förnyade tuffare krav som kom -72 så det tål en del stryk. Finns dessutom i roliga varianter såsom cal 910/911 eller med månfas och datum
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag gillar el primero rent allmänt , har dock inte koll på reperation då mina bara går och går - 10 år + .
 
Zenith brukar ofta vara de inom branschen som hyllas för utomordentligt bra kronografer, det finns antagligen en rätt vettig anledning till att Rolex använt deras verk ett tag!
Som @fc2 säger så är nog Lemanias "Omega-kronografer" rätt högt upp på listan. (1/861 & 321)
1861 > 7750 på alla tänkbara sätt, utom att det är dyrare.
 

fc2

Rolex
...
Som @fc2 säger så är nog Lemanias "Omega-kronografer" rätt högt upp på listan. (1/861 & 321)
1861 > 7750 på alla tänkbara sätt, utom att det är dyrare.

Finns nog en anledning till att PP, VC, Breguet och UN (en limited edition på 80-talet) alla använt Lemania 2310/2320 i olika versioner. Om man tittar på AP's tourbillonkronografer så ser man att de verkar tagit en del av "kronografdelarna" och använt de.

7750 ser jag som massproduktion för Svenssons, 1861 är något helt annat enligt mig. 7750 jämför jag hellre med ETA-verk med modul eller liknande.

Ingen som diskuterat 1185 med varianter ännu. Inte riktigt vintage kanske men intressanta iaf. 5100 vore intressant att höra åsikter om, likväl Lemania 1341 (Omega 1040, Breguet 1350). Sedan har vi klassikerna 33.3 samt 15TL. Förstnämnda användes av Lemania, Omega och Tissot på 40- och 50-talen medan senare även användes av andra, bla enligt mig de mest eftertraktade type 20, J. Auricoste. Övriga 20 hade som bekant V. 22.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack för alla synpunkter. En Speedmaster står väl högt upp på listan men jag är rädd att plånboken inte är tillräckligt stor för ett 321-verk. Vad är egentligen skillnaden mellan 321 och 861 verken? Sen är jag vansinnigt svag för pandatavlor, även reversed. Rolex Daytona är tyvärr också utanför budget just nu. Zenith kan kanske vara ett alternativ till en Speedmaster.
På de lite äldre, mindre ( 36-38 mm dia) så har jag sett Landeron och Venus verk av olika referenser/kaliber är det värt att ge sig på som förhållandevis nybörjare i vintageträsket. Prisbilden är ju roligare på lite udda märken som t ex den här med Landeronverk.

Tack chrono24 för lånet av bilderna
image.jpg
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för alla synpunkter. En Speedmaster står väl högt upp på listan men jag är rädd att plånboken inte är tillräckligt stor för ett 321-verk. Vad är egentligen skillnaden mellan 321 och 861 verken? Sen är jag vansinnigt svag för pandatavlor, även reversed. Rolex Daytona är tyvärr också utanför budget just nu. Zenith kan kanske vara ett alternativ till en Speedmaster.
På de lite äldre, mindre ( 36-38 mm dia) så har jag sett Landeron och Venus verk av olika referenser/kaliber är det värt att ge sig på som förhållandevis nybörjare i vintageträsket. Prisbilden är ju roligare på lite udda märken som t ex den här med Landeronverk.

Tack chrono24 för lånet av bilderna
image.jpg
image.jpg
Om du inte riktigt nördat in dig på ett speciellt verk tycker jag du skall gå efter utseende. Visst är det trevligt att titta på tex ett val 72 men är det värt typ 6' extra?
 
Senast ändrad:

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
har du kollat på sent 80 - tidigt 90 speedmaster cal863 ? brukar ligga bra prismässigt och supersznygt med glasbaksidan original och fortfarande t-märkta gulnande index ex http://www.hqmilton.com/watches/1989-omega-speedmaster-deluxe-345.0808-calibre-863

Jo, det är en av de modeller jag spanar efter, är inte lika vanliga som 3570 modellen men sen är det ju det där med pandatavlor... :) Då budgeten är lite ansträngd så började jag snegla åt lite äldre kronografer mellan 5 och 10 tusen och där finns ju lite skoj. För dom pengarna är det ju inte hela världen att kosta på en service heller under förutsättnng att det finns delar och kunnande tillgängligt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ZenithEPTriColor.jpg

El primero såklart! Kronograf+ hi beat = cool! Visarna går omlott och ligger i olika nivåer vilket även det ger coolpoäng. Ingen hackfunktion dock vilket vissa säkert kan störa sig på
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har aldrig testat en mkII eller III så jag vet inte riktigt vad jag tycker om boetten. Den ligger ute på till försäljning, eller hur Martin?
 

fc2

Rolex
MkII har jag aldrig ägt men äger en MkIII och den boetten har... wrist presence som de säger. Stor, tung men går absolut att ha till vardags. Om du inte måste gå i skjorta dvs. En MkIII är helt enkelt en annorlunda pjäs som fungerar bra om man redan har ett gäng klockor men vill ha något annorlunda. Roligare boett än MkII, MkIV och Mk 4.5.
 
Jag har aldrig testat en mkII eller III så jag vet inte riktigt vad jag tycker om boetten. Den ligger ute på till försäljning, eller hur Martin?
Du har ret angående kassen/boetten og jeg er selv mere til en dykkerkrans/tachymeter! Jeps den der er billede af har jeg til salg her på siden (Det var nu ikke tænkt som skjult reklame:)).
Hvis du gerne vil undgå at bruge for mange penge, så vil jeg stadig pege på Valjoux 7733/7734, da de er meget stabile (Har selv ejet nogen som jeg ikke regner med der nogensinde har fået service) og hvis alt går galt så kan man købe hele værker rimeligt billigt.
Den her Bulova 7733 på ebay er ikke helt tosset:
http://www.ebay.de/itm/1971-Bulova-...662?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d59f4a876
 
Topp