• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket läder ska jag köpa till klockarmband?

Yesper

Omega
Hej! :D
Vad för läder ska jag köpa? Senast jag beställde fick jag ett ganska tråkigt och stelt läder av dålig kvalité. Eftersom jag endast har möjlighet att beställa online frågar jag här:

Vad för läder använder ni till natoarmband, vanliga tvådelade armband samt diverse fodral?
Är kalvskinn ok att använda? Är ju relativt tunt och kan vikas dubbelt för tjockare band.

Är helt borta på vad för läder som kommer fungera, och vill samtidigt inte beställa hem massa olika i onödan. Tacksam för alla tips :) även tips på inköpsställen uppskattas.
 

plattfot

Rolex
Hej! :D
Vad för läder ska jag köpa? Senast jag beställde fick jag ett ganska tråkigt och stelt läder av dålig kvalité. Eftersom jag endast har möjlighet att beställa online frågar jag här:

Vad för läder använder ni till natoarmband, vanliga tvådelade armband samt diverse fodral?
Är kalvskinn ok att använda? Är ju relativt tunt och kan vikas dubbelt för tjockare band.

Är helt borta på vad för läder som kommer fungera, och vill samtidigt inte beställa hem massa olika i onödan. Tacksam för alla tips :) även tips på inköpsställen uppskattas.


Kolla med Tjäderläder och Tärnsjö läder. Riktigt bra att ha att göra med båda två. De kan ge tips på mail eller telefon.
 

10past10

Omega
Finaste lädret för ett armband imho är shell cordovan (häst stjärt). Mycket smidigt skin "utan" avigsida.

Genuine Shell Cordovan is the art of tanning at its finest. More than just a color, it is a very specific leather, from a particular part of a horsehide. The irregular oval shaped shells are tanned, stuffed, shaved, and then polished – a process taking at least six months. Each shell is slowly steeped in gentle vegetable liquors. The shells are genuine hot stuffed then slicked onto glass frames to dry. Each shell is hand curried and shaved by highly skilled artisans to expose the shell. Dyes are hand rubbed on for a deep aniline finish. Finally, the shells are hand glazed to achieve the rich, glossy look and feel prized by fine craftsmen.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Finaste lädret för ett armband imho är shell cordovan (häst stjärt). Mycket smidigt skin "utan" avigsida.

Genuine Shell Cordovan is the art of tanning at its finest. More than just a color, it is a very specific leather, from a particular part of a horsehide. The irregular oval shaped shells are tanned, stuffed, shaved, and then polished – a process taking at least six months. Each shell is slowly steeped in gentle vegetable liquors. The shells are genuine hot stuffed then slicked onto glass frames to dry. Each shell is hand curried and shaved by highly skilled artisans to expose the shell. Dyes are hand rubbed on for a deep aniline finish. Finally, the shells are hand glazed to achieve the rich, glossy look and feel prized by fine craftsmen.

Jättefint skinn men dock löjligt dyrt. Kollade för ett tag sen vad en stjärtlapp skulle gå på och det vart drygt en tusing. Beställer man direkt från Horween så är väntetiden runt 6 månader. Det är dessutom ganska tunt, runt 1,5.-2,5 mm. Inga Paneraibandskandidater mao.
 

Yesper

Omega
Nuså :) gjorde en megatabbe och gjorde hål i båda bitarna till spänne :facepalm: Otroligt kul är de iaf :)
Tråkigt klockval, jag vet! Men tog vad som fanns nära :)
5yga9u9a.jpg

5e9apytu.jpg

evupunuz.jpg
2u2y5eju.jpg
 

Yesper

Omega
Håller med! Man märker hur svårt det är att få den perfekta finishen, alla pyttemisstag adderas ihop och försämrar resultatet ganska mycket!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jättefint skinn men dock löjligt dyrt. Kollade för ett tag sen vad en stjärtlapp skulle gå på och det vart drygt en tusing. Beställer man direkt från Horween så är väntetiden runt 6 månader. Det är dessutom ganska tunt, runt 1,5.-2,5 mm. Inga Paneraibandskandidater mao.
Även japanerna är väl rätt stora på cordovan? Har även sett skinn från england, kan vara ett alternativ även om de inte sägs vara lika fina som Horween. Angående tjockleken borde det väl fungera rätt väl? De skall ju vara dubbelvikta till Panerai?
 

rogart-63

Patek
Här i stan har vi nåt som heter industriförnödenheter .Säljer slangar o-ringar fläktremmar m,m .
Känner han som äger .Kan fråga i nästa vecka om det finns nån bra slang .Vilken färg skulle det vara isåfall
 
Topp