• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket märke är min klocka?

Kim Ho

Breitling
Hej!

Jag och min far hittade förra sommaren min farfars fars gamla ur, gissningsvis från 70-talet. Vi bor och kommer från Finland så vi trodde först klockan var av märket Leijona. Men med lite senare granskning så överensstämmer inte logotyperna. Leijona har ett lejon som logotyp med en sköld med bokstaven L på. Medan min klocka har ett lejon med en kvinna i kjol/klänning sittande på lejonets rygg (utan sköld), dessutom "ramas" logotypen in i en fyrkant vilket jag inte har sett att Leijona klocka utformar sin logotyp.
Nu kanske jag vimsar bort er med villospår, men det är så mina egna tankar gått.

På baksidan av klockan står det Stainless steel back, swiss, waterproof 3 at - 30m, inca block. På framsidan ser ni att det står 17 rubis under logotypen och inca block på nedre halvan.
Sekundvisaren är svepande (gissar på att den slår 3 till 5 ggr per sekund), samt den visar datum, visarspetsarna lyser svagt i mörkret.

Det skulle vara grymt intressant att veta vad den är för märke och om den är någorlunda bra kvalité eller rent av unik. Har lite koll på att 17 rubis är bra men inte något annat! Tack i förhand!

Postare tidigare tråden på den allmänna delen men blev rekommenderad att lägga den i vintage-delen.

Mvh, Kim.

20150811_215102f.jpg
 

Johan S

Omega
Jag ska ge mig på en gissning men hur pass kvalificerad den är kan jag inte riktigt svara på. Historian bakom ett märke/klocktillverkare intresserar mig och ibland slår jag ihjäl tid med att läsa om diverse tillverkare. Det fanns en Abraham Favre som är bakgrunden till Favre-Leuba som gjorde affärer världen över. Hans barnbarn (tror att han var det i varje fall) Henry allierade sig med Auguste Leuba och på så vis uppkom Favre-Leuba. Jag är inne på samma spår som @Macklin om att det var en klocka som riktade sig till den brittiska marknaden eller på något sätt hade att göra med de sammarbeten de hade med Storbritannien med tanke på att Britannia avbildas näst intill alltid sittandes på ett lejon. Eventuellt kan det vara en klocka som såldes hos en juvelerare i Storbritannien vars logotyp var just Britannia och lejonet och vad jag har förstått så var det vanligt att man hade juvelerarens logo eller namn på klockan då. Så min gissning är att det är en Favre-Leuba.

Åtrerkom gärna om du får reda på vad det är för klocka.

Allt gott!
/Johan
 

Kim Ho

Breitling
Hej! Tack för svar! Jag postade även en tråd på ett engelskt forum, för att bredda mina chanser att hitta rätt. Där ger de liknande svar som dig Johan! Jag postar svaren här nedan för de påminner om din kommentar men med lite andra namn ändå:

"I am puzzled. The logo belongs to Auguste Favre, a watchmaker located in Cormoret, Switzerland. Trade mark was registered in 1928. The watch however dates back to the late 1960s/early 1970s, so logo and production date do not match. The watch itself looks like 70s standard quality so I would not expect it to be a rare and worthy watch. Since it is mentioned on the back that the watch got a stainless steel back I am almost sure the case is chromed brass."

Angående britannia, efter mina google-sök så har hon ofta spira, sköld och hjälm. Hittar dock en staty på henne sittande på ett lejon där hon inte har något i händerna, men ofta har hon något i händerna och på min klockas logga ser hon ut att inte ha några vapen eller hjälm på sig.
9c.jpg


Johan, din andra hypotes om att det är en juvelerare i Storbritannien som har sin logga på min potentiella Favre-Leuba klocka har också en person svarat på det engelska forumet.

"This isn't a specific answer, but up until the 70's, it was not uncommon for a watch to be branded with the store that sold it, or co-branded.
I don't know if that happened here, but it could be the situation with a brand that doesn't look familiar.
The next step is a look at the back of the watch case, esp. looking for markings and then having it opened up and looking inside at the mechanism (movement) and the interior case back (sometimes also marked.)"

Jag fick upp baksidan med en gummihanske. Blev otroligt lycklig i första stund; Skulle jag nu få se något nytt stå skrivet innuti klockan? Tyvärr så stod det, enligt mig, inget nytt: "Swiss seventeen 17 jewels" et var det enda jag hittade. Vacker var den dock att titta innuti, den har säkert aldrig öppnats tidigare.

Sammanfattning:
-Från två olika källor tros det vara någon från Favre generationerna, så ledes kanske en Favre-Leuba (eller en A. Favre et fills? Ser att Favre uppenbarligen har funnits i två märken)
-Flera källor tror det är en co-branding, där en juvelerare i Storbritannien har satt sin egen logotyp på klockan. Som följdfråga blir jag då givetvis nyfiken till vem denna logotyp hör?

P.S. Min farfars far var en vanlig jordbrukare här i Finland, så jag har svårt att se honom resa till Storbritannien, knappt så att man lämnade landet på den tiden. Så hur har denna potentiella brittiskt-inriktade klocka kommit till Finland. Det kanske inte ni kan svara på men ändå lite udda hur den kom hit isf.

Tack så mycket för all input! Men ännu har jag många frågor jag söker!

Mvh, Kim.
 

Icaras

Rolex
Hej! Tack för svar! Jag postade även en tråd på ett engelskt forum, för att bredda mina chanser att hitta rätt. Där ger de liknande svar som dig Johan! Jag postar svaren här nedan för de påminner om din kommentar men med lite andra namn ändå:

"I am puzzled. The logo belongs to Auguste Favre, a watchmaker located in Cormoret, Switzerland. Trade mark was registered in 1928. The watch however dates back to the late 1960s/early 1970s, so logo and production date do not match. The watch itself looks like 70s standard quality so I would not expect it to be a rare and worthy watch. Since it is mentioned on the back that the watch got a stainless steel back I am almost sure the case is chromed brass."

Angående britannia, efter mina google-sök så har hon ofta spira, sköld och hjälm. Hittar dock en staty på henne sittande på ett lejon där hon inte har något i händerna, men ofta har hon något i händerna och på min klockas logga ser hon ut att inte ha några vapen eller hjälm på sig.
9c.jpg


Johan, din andra hypotes om att det är en juvelerare i Storbritannien som har sin logga på min potentiella Favre-Leuba klocka har också en person svarat på det engelska forumet.

"This isn't a specific answer, but up until the 70's, it was not uncommon for a watch to be branded with the store that sold it, or co-branded.
I don't know if that happened here, but it could be the situation with a brand that doesn't look familiar.
The next step is a look at the back of the watch case, esp. looking for markings and then having it opened up and looking inside at the mechanism (movement) and the interior case back (sometimes also marked.)"

Jag fick upp baksidan med en gummihanske. Blev otroligt lycklig i första stund; Skulle jag nu få se något nytt stå skrivet innuti klockan? Tyvärr så stod det, enligt mig, inget nytt: "Swiss seventeen 17 jewels" et var det enda jag hittade. Vacker var den dock att titta innuti, den har säkert aldrig öppnats tidigare.

Sammanfattning:
-Från två olika källor tros det vara någon från Favre generationerna, så ledes kanske en Favre-Leuba (eller en A. Favre et fills? Ser att Favre uppenbarligen har funnits i två märken)
-Flera källor tror det är en co-branding, där en juvelerare i Storbritannien har satt sin egen logotyp på klockan. Som följdfråga blir jag då givetvis nyfiken till vem denna logotyp hör?

P.S. Min farfars far var en vanlig jordbrukare här i Finland, så jag har svårt att se honom resa till Storbritannien, knappt så att man lämnade landet på den tiden. Så hur har denna potentiella brittiskt-inriktade klocka kommit till Finland. Det kanske inte ni kan svara på men ändå lite udda hur den kom hit isf.

Tack så mycket för all input! Men ännu har jag många frågor jag söker!

Mvh, Kim.
Intressant! Tack för att du delar med dig :)
 

Erix

Breitling
WP_20160827_14_03_25_Pro[1].jpg
Hejsan, Jag har ett liknande problem, min klocka är också från Finland, klockan är troligen från 50 eller 60-talet och har samma logo.
Den ursprungliga ägaren (min Morfar) har knappast rört sig utanför karelens gränser under sin livstid, han var en jordbrukare hela sitt liv.
Ang logon så verkar det som Auguste Favre har gjort en massa logos för olika marknader, typ med asiatiska tecken och iconer för olika asiatiska länder eller arabiska dito.
Jag trodde själv att våran logo hade att göra med Cybele den var på något sätt slående lik den berömda fontänen i Madrid med hennes namn.
Cybele var en Romersk gudinna importerad och adopterad från Grekerna. Kvinne med lejon som på våran logo.
Har kollat tidigare logor från A.Favre och hittat typisk skandinaviska som "Björn".
Har även hittat Moder Svea från 1901 och 1913 som är mycket lika vår logo, det enda jag ser är små skillnader och att skölden saknas.


Leyonet (mit Frau, Hund / Löwe, Schild)
bildmarke_augustefavre6.jpg

C:\Users\Klemetti\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.jpg


Auguste Favre

Kleinuhren, Uhrenteile; Cormoret, Schweiz; registriert am 28.3.1913

Leyonet Svea (mit Frau, Hund / Löwe, Schild)
bildmarke_augustefavre6.jpg
bildmarke_augustefavre2.jpg

C:\Users\Klemetti\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.jpg


Auguste Favre

Kleinuhren, Uhrenteile; Cormoret, Schweiz; registriert am 3.4.1901



(Frau mit Löwe)
bildmarke_augustefavre8.jpg

C:\Users\Klemetti\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image003.jpg


Auguste Favre

Taschenuhren, Uhrwerke, Gehäuse, Zifferblätter; Cormoret, Schweiz; registriert am 21.3.1929

Så jag tror att dom här klockorna tillverkades för den Finska marknaden.
Och att dom fortsatte att tillverka dom även efter Auguste Favres bortgång 1934.
 
Senast ändrad:
Topp