• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket ur på Ribbing?

jhm

Panerai
Som rubriken antyder, vilken klocka har madame Ribbing på handleden? Själv får jag känslan av en 60 eller 70-tals Omega, men då jag inte är tillräckligt kunnig, överlåter jag detaljerna till expertisen. Fyll gärna på om ni finner fler trevliga ur på dagens noblesskavalkad (AKA dagens kronprinsbröllop). Det som även slog mig var att väldigt många gick helt emot etikettreglerna och bar både det ena och det andra armbandsuret till frack, vilket är ett major no-no i normala fracksammanhang. :)

Ribbings_Omega.png
 

Yo-han

Troll probationary
Som rubriken antyder, vilken klocka har madame Ribbing på handleden? Själv får jag känslan av en 60 eller 70-tals Omega, men då jag inte är tillräckligt kunnig, överlåter jag detaljerna till expertisen. Fyll gärna på om ni finner fler trevliga ur på dagens noblesskavalkad (AKA dagens kronprinsbröllop). Det som även slog mig var att väldigt många gick helt emot etikettreglerna och bar både det ena och det andra armbandsuret till frack, vilket är ett major no-no i normala fracksammanhang. :)

Ribbings_Omega.png
Du är från lund, har maltesekorset som avatar, använder ord som "noblesskavalkad" och "madame" som honnörsord, är väl gissningsvis max 25 år och vill ligga med magdalena ribbing. DIG vill jag ta en grisig utekväll med!
 

jhm

Panerai
Du är från lund, har maltesekorset som avatar, använder ord som "noblesskavalkad" och "madame" som honnörsord, är väl gissningsvis max 25 år och vill ligga med magdalena ribbing. DIG vill jag ta en grisig utekväll med!

Inte många rätt i en lång rad av lustiga antaganden. Ringen på bilden bär ett frimurarkors, och inte något malteserkors. Lund fick du rätt på, men åldern (hur nu denna är relevant) är 40. :)
 

noxela

Omega
Svaret kan vara för att detta ej var ett kronprinsbröllop utan endast ett prinsbröllop. :p

Om vi lever i ett jämlikt samhälle så kanske inte enbart mannens identitet ska karakterisera händelsen. Kan ju lika gärna kallas för Paradise Hotel/Slitz/Wannabe-bröllopet. Men det verkar nu som om hon inte hade någon egen identitet, helt uppslukas i sin nya roll, och fullständigt utraderar sig själv. Vilket hon inte har någon anledning att göra!
 

jhm

Panerai
Nu lugnar vi ner oss :). Tillbaka till Ribbings klocka . Ser inte ut som en Omega ? Nåt kronlås jag inte sett på nån annan klocka .Inte Omega iallafall .

Jag fick känslan av en Omega som modifierats till att bli en cocktailklocka. Vet att både Rolex och andra ur var populära att "fixa till" under 60-talet, åtminstone på damsidan. Loggan syns ju inte knivskarpt. Skulle det kanske kunna vara en Eterna? :)
 

Yo-han

Troll probationary
Om vi lever i ett jämlikt samhälle så kanske inte enbart mannens identitet ska karakterisera händelsen. Kan ju lika gärna kallas för Paradise Hotel/Slitz/Wannabe-bröllopet. Men det verkar nu som om hon inte hade någon egen identitet, helt uppslukas i sin nya roll, och fullständigt utraderar sig själv. Vilket hon inte har någon anledning att göra!
Vafan?! Maggan har ju hur mycket identitet som helst! Om nu "madame" väljer att "hora loss" och utmana med såna härliga bilder i rikstelevisionen som den i trådstarten får hon ju skylla sig själv.
 

Carolin

Cartier
Om vi lever i ett jämlikt samhälle så kanske inte enbart mannens identitet ska karakterisera händelsen. Kan ju lika gärna kallas för Paradise Hotel/Slitz/Wannabe-bröllopet. Men det verkar nu som om hon inte hade någon egen identitet, helt uppslukas i sin nya roll, och fullständigt utraderar sig själv. Vilket hon inte har någon anledning att göra!
Hoppsan hejsan. Att mitt svar med prins-kronprinsbröllop skulle väcka dessa funderingar kring ev könsmaktsordning var oväntat. Men visst kan du tolka det som du vill. Jag ville endast retas lite och märka ord.:p
 

noxela

Omega
Hoppsan hejsan. Att mitt svar med prins-kronprinsbröllop skulle väcka dessa funderingar kring ev könsmaktsordning var oväntat. Men visst kan du tolka det som du vill. Jag ville endast retas lite och märka ord.:p

Det är bra att retas lite. Och ord är viktiga. Särskilt när media helt underdånigt antar ett rojalistiskt perspektiv på vad som borde vara två jämlikars förening.
 

rogart-63

Patek
Jag fick känslan av en Omega som modifierats till att bli en cocktailklocka. Vet att både Rolex och andra ur var populära att "fixa till" under 60-talet, åtminstone på damsidan. Loggan syns ju inte knivskarpt. Skulle det kanske kunna vara en Eterna? :)
Tycker mer det liknar en Bulova logga . Men det är svårt att se . Fanns det några såna damklockor i guld ?
 

jhm

Panerai
Tycker mer det liknar en Bulova logga . Men det är svårt att se . Fanns det några såna damklockor i guld ?

Storleken gör att man snarare får känslan av att det är en herrklocka. Dock har man hängt på någon berlock i närheten av kronan, men om detta är något som adderats eller hör till klockan låter jag vara osagt. Länken känns åtminstone väldigt 60-tal. :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Vill bara understryka att Ribbing OK:at armbandsur till frack.

Walle: Hej Magdalena! Finns det några vanliga fel som herrar gör när de bär frack? Jag har bara gjort burit frack vid ett tillfälle och kände mig fin men var rädd för att göra något misstag.
Magdalena Ribbing: Ovana frackbärare brukar ofta knäppa ihop frackrocken med hjälp av det flätade lilla band som kan passa i knapparna, en på var sida, innanför rocken framkanter. Detta band är enbart till för transportbruk, så att rocken inte glider av när man går-bilar-cyklar till och från festen. Annars ska frackrocken bäras öppen, utan band. En del etiketthysteriska personer anser att män inte får ha armbandsur till frack, men det är gammaldags trams anser jag, naturligtvis kan man ha armbandsur även till frack, om man inte råkar äga ett fickur av guld!
 

demondave

Rolex
Hon borde släppa loss och satsa på en hållkäftenig Hublot eller nåt. Hon har nog med etikett för att klara ett sådant stunt :)
 

jhm

Panerai
Vill bara understryka att Ribbing OK:at armbandsur till frack.

En snabb googling ger vid handen att hon är tämligen ensam om att tycka att detta är ok. Å andra sidan verkade varken kungahuset eller deras deras gäster bry sig nämnvärt om detta. Inte minst Hakon med sin Suunto.

Mats Danielsson som är den manlige motsvarigheten till Magdalena Ribbing, säger "Armbandsur är inte korrekt, men ett mindre armbandsur förekommer allt oftare."
 
Topp