• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket urverk är detta? (automat)

Smulan

Rolex
Hej,
Är det någon som kan se vilket urverk det är i den här klockan? Bilderna blev inte heller så bra ser jag nu men det kanske är tillräckligt.
 

Bilagor

  • urverk.jpg
    urverk.jpg
    278.3 KB · Visningar: 488

max

Dancing Queen
lite dåliga bilder men påminner om en 7750 tycker jag? Den med blåa skruv men borde väl vara blåa skruv i botten av fjädern också och så är det lite mer som jag inte känner igen men jag kan missta mig.
Finns ju några varianter dock, har du några bättre bilder skall vi nog kunna utröna vad det är, vad sitter den i?
Vet du svaret och testar oss eller undrar du?
 

Smulan

Rolex
Nej jag vet/visste inte svaret men jag har nu googlat på eta 7750 och det är uppenbarligen ett sådant! Tack för svar max, det gick undan!


max skrev:
lite dåliga bilder men påminner om en 7750 tycker jag? Den med blåa skruv men borde väl vara blåa skruv i botten av fjädern också och så är det lite mer som jag inte känner igen men jag kan missta mig.
Finns ju några varianter dock, har du några bättre bilder skall vi nog kunna utröna vad det är, vad sitter den i?
Vet du svaret och testar oss eller undrar du?
 

max

Dancing Queen
Smulan skrev:
Nej jag vet/visste inte svaret men jag har nu googlat på eta 7750 och det är uppenbarligen ett sådant! Tack för svar max, det gick undan!

Inte helt klart måste jag säga, det finns saker som jag inte känner igen, tex finns det inte blånerade skruvar i botten av fjädern och om du tittar på vänstra bilden ovanför rotorn så finns en ganska stor avlång brygga med en skruv i mitten som jag inte heller känner igen. Bilderna är ju väldigt suddiga så det är svårt att se detaljer men dessa två saker gör mig lite orolig och du bör nog invänta att en mer kompetent person kommenterar då jag inte har så stor koll på urverk.
Mycket möjligt att det är jag som kommer ihåg fel, att det är en version eller i värsta fall en kopia på ett 7750.
Försök gärna ta lite fler och bättre bilder under tiden så blir det lättare att göra en bedömning.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Håller med Max om att det ser ut som ett 7750, men dom finns i ett antal olika varianter och olika standarder. Är det en kronograf? 7750 är från början ett kronografverk, men finns även modifierat till vanligt verk. beroende på de sista siffrorna kan det vara alla möjliga komplikationer. Tex 7753 är med månfas, har jag för mig.
Garfield
 

Smulan

Rolex
Jag förstår. Här är en bättre bild men med lite kort skärpedjup. Jo det är en kronograf.
 

Bilagor

  • verk2.jpg
    verk2.jpg
    160.4 KB · Visningar: 334

Smulan

Rolex
Bild på ett 7750 verk från nätet. Likheterna är stora.
 

Bilagor

  • val_7750.jpg
    val_7750.jpg
    66.1 KB · Visningar: 278
C

China

Guest
Vilken klocka sitter verket i, eller är det ett "löst" verk?

Spontant så känns det väl som att det rör sig om en Asiatisk klon av 7750, Côtes de Genève ser inte ut att vara av någon högre klass, och blåneringen av skruvarna ser lite tveksam ut. Men det är alltid lite knepigt att bedöma ett verk från bilder, så jag är långt ifrån 100% säker. En annan faktor är priset, är det lågt så är det som regel en Asiat.
 

Smulan

Rolex
Intressant,visste inte att det finns kloner på urverk. Ganska lågt pris vilket då talar för klon. Å andra sidan fungerar det bra men det kanske kloner också kan göra om den är tillräckligt välgjord.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Smulan skrev:
Intressant,visste inte att det finns kloner på urverk. Ganska lågt pris vilket då talar för klon. Å andra sidan fungerar det bra men det kanske kloner också kan göra om den är tillräckligt välgjord.
*Snark* Kläm fram med vilken klocka det gäller nu ;)
 
Topp