• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vill bara dela med mig...

jabla

Sarlacc
Farlig sida Hodinkee blogg, rätt vad det är så har det gått en timme eller två när man bläddrat sig ner bland gamla inlägg.
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Micke B skrev:
80talisten skrev:
Heliumventil är coolt tycker jag. Ger en cool "toolkänsla" men annars föredrar jag nog Seikos lösning, att täta boetten direkt på ett sådant sätt som exempelvis SBDX001 med sin helt solida boett och förseglingar så att heliumventil inte behövs..

http://www.monochrome.nl/weekly-watch-photo-seiko-marine-master-300/
Eller så är det bättre avans på att inte sätta dit nån heliumventil och sen sprida rykten...
Ärligt talat skulle det nog inte kosta Seiko särskilt mycket mera att använda heliumventiler istället för att ha helium-säkra boetter på sina premium-dykarur... :)
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
80talisten skrev:
Micke B skrev:
80talisten skrev:
Heliumventil är coolt tycker jag. Ger en cool "toolkänsla" men annars föredrar jag nog Seikos lösning, att täta boetten direkt på ett sådant sätt som exempelvis SBDX001 med sin helt solida boett och förseglingar så att heliumventil inte behövs..

http://www.monochrome.nl/weekly-watch-photo-seiko-marine-master-300/
Eller så är det bättre avans på att inte sätta dit nån heliumventil och sen sprida rykten...
Ärligt talat skulle det nog inte kosta Seiko särskilt mycket mera att använda heliumventil istället för att ha helium-säkra boetter... :)
Ärligt talat så kan jag ha skojat med dig ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Micke B skrev:
80talisten skrev:
Micke B skrev:
80talisten skrev:
Heliumventil är coolt tycker jag. Ger en cool "toolkänsla" men annars föredrar jag nog Seikos lösning, att täta boetten direkt på ett sådant sätt som exempelvis SBDX001 med sin helt solida boett och förseglingar så att heliumventil inte behövs..

http://www.monochrome.nl/weekly-watch-photo-seiko-marine-master-300/
Eller så är det bättre avans på att inte sätta dit nån heliumventil och sen sprida rykten...
Ärligt talat skulle det nog inte kosta Seiko särskilt mycket mera att använda heliumventil istället för att ha helium-säkra boetter... :)
Ärligt talat så kan jag ha skojat med dig ;)
Nej ingen fara, men det är faktist en intressant fråga det där med dom olika lösningarna med heliumet vilket som är mest kostnadseffektivt osv :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
80talisten skrev:
Heliumventil är coolt tycker jag. Ger en cool "toolkänsla" men annars föredrar jag nog Seikos lösning, att täta boetten direkt på ett sådant sätt som exempelvis SBDX001 med sin helt solida boett och förseglingar så att heliumventil inte behövs..

http://www.monochrome.nl/weekly-watch-photo-seiko-marine-master-300/

Håller med att He-ventil ger schysst tool-intryck men är enligt mig lite larvigt, dock så tycker jag att den ger en fin balans på seamaster pro300 och po.
Btw, jag är rätt så säker på att det inte är seikos lösning med monoblock/monocoque, tror aquadiver och omega var först ut med detta tidigt 60-tal. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

jabla skrev:
Farlig sida Hodinkee blogg, rätt vad det är så har det gått en timme eller två när man bläddrat sig ner bland gamla inlägg.

Jag såg fram emot en filmkväll….så kom hodinkee från ingenstans...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Wii skrev:
80talisten skrev:
Heliumventil är coolt tycker jag. Ger en cool "toolkänsla" men annars föredrar jag nog Seikos lösning, att täta boetten direkt på ett sådant sätt som exempelvis SBDX001 med sin helt solida boett och förseglingar så att heliumventil inte behövs..

http://www.monochrome.nl/weekly-watch-photo-seiko-marine-master-300/

Håller med att He-ventil ger schysst tool-intryck men är enligt mig lite larvigt, dock så tycker jag att den ger en fin balans på seamaster pro300 och po.
Btw, jag är rätt så säker på att det inte är seikos lösning med monoblock/monocoque, tror aquadiver och omega var först ut med detta tidigt 60-tal. Rätta mig gärna någon om jag har fel.
Jo original Ploppen hade väl monocoque har jag för mig... Men om den hade en vanlig manuell heliumventil vågar jag nog inte säga... Seiko introdukserade monocoque år 1967 på sin 300metare - Seiko 6215. Doxa har nog också haft en del sådant också på sina dykarur. Jag tycker att det med avsaknaden av en extra krona (heliumventilen) ger lite renare intryck.. Men samtidigt som jag sa kan detta även se snyggt ut och coolt som på PO.. En PO ska på nått vis bara ha en manuell heliumventil.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag håller med skribenten och infon var inte ny för mig, helium ventil är rätt meningslöst. Men men det SER snyggt ut på min PO!
 
Topp