• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vill bygga en ny klocksamling, och behöver era råd

KaoZ

Basic
Tänkte höra efter med er som sitter med erfarenhet och kunskap, och som möjligtvis gjort samma resa med att bygga en samling klockor.

Har lite klockor idag från Hugo Boss, Gant, Calvin Klein, Casio, Stürling, Dissing men tänkte göra mig av med dem och börja om med kanske 6 - 8st klockor från lite mer väletablerade klockmärken.
Hur ska man tänka, har redan nu hittat det antalet bara genom att titta på nätet samt i butik :)
Två av dem är Hamilton Murph samt deras American Classic Intra-Matic.

Men kanske inte ska köpa alla på en gång, såg någon video göbbe på youtube som rekommenderade att köpa 1-3 klockor/år då smaken vad man vill ha ändras med tid, speciellt i en nyfunnen hobby som denna.

Förstår att mycket är väldigt individuellt, men ni kanske har endel råd som ni själva tagit med er genom åren. Tror jag bara vill köpa nytt, iaf till en början.

Läste lite i nybörjarguiden om automatiska vs. Quartz. Jag är nog ingen som kommer använda klocka exakt varje dag, passar sig då inte automatiska alls?

- Ska man satsa på quarts ur med den klocka man kommer använda mest och behövs någon vidare service av quartz klockor?

- Är det värt att köpa med någon extra garanti på klockor efter dem 2år som ofta ingår?

- Hur bra är egentligen Seikos Hardlex glas, eller ska man helst titta efter safirglas?

Ja jobbigt många frågor till er men därför jag sökte mig hit.

Önskar er en fin kväll så länge :)

Senast ändrad:
Jag tänker såhär...

Köp INTE alla på en gång. Smaken kommer garanterat utvecklas över tid samt påverkas av det du köper och provar.

Quartz är kanon som komplement till automater. Mer stryktåliga, ofta mer prisvärda och praktiska. Men automater o manuella har sin också charm. Även här...prova dig fram. Quartz är såklart mer praktisk om du inte använder klockan varje dag men samtidigt är det ju helt ok att en automatisk klocka stannar och ställs varje gång den används.

Hardlex glas är väl OK men jag skulle välja bort det och gå på safirglas. Hardlex får ändå repor med tiden.

Och.... viktigast av allt. Så länge du är relativt ny och prövar dig fram, köp begagnat! På KS finns massor av beg till 60 procent av nypris och 97 procent nyskick. Då kan du också sälja vidare och fortsätta att pröva dig fram utan att förlora en massa pengar. Generellt är andrahandsvärdet väldigt lågt på nya klockor så du kommer bränna mycket pengar i onödan om du köper nytt.

Uppfattar lite att folk ser ner på kvarts..
personligen tycker jag dom är svinläckra!
Man tillför ström till en en jäkla sten och via svart magi sår man den att skaka och kan definiera en sekund :borg:

Aaaja, till frågan:
Köper typ alla mina klockor begagnat då jag vet att troligen kommer jag byta dom snart och innan man hittat ”sin stil/preferens” kan det va gött att inte tappa massor med pengar.

Vissa klockar har saphirglas, andra har hardlex, andra har plast.. att hänga upp sig på detaljer är alltid trevligt men för mig är det ”känslan” i klockan som spelar roll. Detta är såklart högst personligt.

Det är bara att börja.
Tänk inte.
Se det som en resa.
Försök inte att göra 100% rätt från början.
Köp en klocka (förslagsvis begagnat)
Pröva den, se vad man gillar, ogillar, saknar osv.. sen kan man alltid kränga den.
i värsta fall hittar du perfekt klocka på första försöket men våga pröva flera saker.
Det här är inge kliniskt förutsägbart. En klocka kan va perfekt på papper men när man får den på armen är det bara off.
Snart hittar du en som är ”good enough” och som du kan leva med tills du får möjlighet att hitta en kompis som fyller vad som första saknar.

Och så är din samling igång!

Lycka till!

Tack så mycket för svar!

Ja det var bra tips. Vet ju lite hur det är med andra intressen, där blir det mycket att man byter och provar sig fram. Fast t.ex dem Hamilton klockorna jag kikat på, dem skulle jag nog kunna leva länge med då jag verkligen älskar designen, men man vet väl iof aldrig :) Samma gäller Unimatic klockan jag sett haha

Ok så safir ja det känns bäst. Men gällande automatiska, ska dem in på service varannat år till några tusen kronors kostnad, eller har jag missuppfattat?

Tack så mycket för svar!

Ja det var bra tips. Vet ju lite hur det är med andra intressen, där blir det mycket att man byter och provar sig fram. Fast t.ex dem Hamilton klockorna jag kikat på, dem skulle jag nog kunna leva länge med då jag verkligen älskar designen, men man vet väl iof aldrig :) Samma gäller Unimatic klockan jag sett haha

Ok så safir ja det känns bäst. Men gällande automatiska, ska dem in på service varannat år till några tusen kronors kostnad, eller har jag missuppfattat?
Perfekt!
Pröva den hamiltonen!
Do it!!
Som sagt: det värsta som kan hända är att du älskar den och inte vill ha nån annan.

Och man ska gå till tandläkar var 6 månad..

Börjar klockan krångla åker den in på service.
Om den inte krånglar.. varför ska den då fixas?
Ja på pappret är det väll bra.. men med samma argumentation ska man byta motorolja efter varje mil för att få den optimala prestandan.
Har klockor som gått 10 år utan service och nu börjar det bli dags..

Men det där gör man som man vill.

Men servicen är såklart en utmaning i de överkomliga prissegmentet.
Köpa en seiko för 5000 och sen serva den för 4 inom några år… varför inte köpa en ny då?

Men om man köper en beg. omega för 55’ och servar för 6.

Åter igen är det bara att börja. Försa klockan kanske man förlorar lite pengar men vinner kunskap. Sen när man lärt sig vad man vill kan man mer säkert börja jobba med större summor om man känner för det.

Senast ändrad:
Uppfattar lite att folk ser ner på kvarts..
personligen tycker jag dom är svinläckra!
Man tillför ström till en en jäkla sten och via svart magi sår man den att skaka och kan definiera en sekund :borg:

Aaaja, till frågan:
Köper typ alla mina klockor begagnat då jag vet att troligen kommer jag byta dom snart och innan man hittat ”sin stil/preferens” kan det va gött att inte tappa massor med pengar.

Vissa klockar har saphirglas, andra har hardlex, andra har plast.. att hänga upp sig på detaljer är alltid trevligt men för mig är det ”känslan” i klockan som spelar roll. Detta är såklart högst personligt.

Det är bara att börja.
Tänk inte.
Se det som en resa.
Försök inte att göra 100% rätt från början.
Köp en klocka (förslagsvis begagnat)
Pröva den, se vad man gillar, ogillar, saknar osv.. sen kan man alltid kränga den.
i värsta fall hittar du perfekt klocka på första försöket men våga pröva flera saker.
Det här är inge kliniskt förutsägbart. En klocka kan va perfekt på papper men när man får den på armen är det bara off.
Snart hittar du en som är ”good enough” och som du kan leva med tills du får möjlighet att hitta en kompis som fyller vad som första saknar.

Och så är din samling igång!

Lycka till!

Tack tack för goda råd. Då har man hamnat på lite andra tankar. Mer begagnat är stilen än nyköp då kanske. Vet hur jag haft det med alla högtalare jag ägt, jösses vad man köpt beggat och sålt vidare :)

Hajjar gällande servicen, då kan man klara sig gott utan den också och det är inget som måste göras allt för ofta om inget uppkommer.

Det är konstigt hur det är och hur man har stöpt sig själv gällande tänker kring klockor.
För några år sen innan jag köpte min "klädklockor" trodde jag det var det som gällde. Men idag har jag vänt totalt och vill ha mer riktiga märken som känns som kvalitetsklocka :)

Man planerar inte en samling, det bara händer. Tänk inte så mycket. Byt upp dig till det du vill ha.
Ja precis, det är väl så man får göra. Det är som att man hamnat i någon form typ av klocksjuka :) När man hittat flera klockor och man vill bara ha alla på en gång. Svårt att välja ut något specifik mer än en annan. Eller ja, några 2-3 favoriter har man ju iof ;)

Ja precis, det är väl så man får göra. Det är som att man hamnat i någon form typ av klocksjuka :) När man hittat flera klockor och man vill bara ha alla på en gång. Svårt att välja ut något specifik mer än en annan. Eller ja, några 2-3 favoriter har man ju iof ;)
Jag började med att jag ville ha en fejkbreitling. Sedan ville jag ha en klocka jag kunde åldras med, en Armani xl. Sedan gick del lite utför. Har 200+ nu. Kom från hifi och cyklar…

Ojsan, vad är det här för ställe 😆 Nejdå, ska inte säga nått, har säkert haft runt 40 olika högtalare åren igenom.

Jag ska börja sondera marknaden lite och kika efter de klockor jag har tittat på. Tack så länge till er för snabb hjälp till en början... :)

Håller med andra i tråden, köp det du tror du giller, prova, behåll eller sälj vidare, upprepa.

Köp begagnat, men ett annat tips är att prova mycket klockor i butik om du kan. Tror ex Swatch Stockholm säljer Hamilton så där kan du prova storlek osv. Glöm ej kolla i spegel när du provar klockor, perspektiv kan ge mycket.

Det viktigaste är att du gillar klockan och hur den känns, inte vad det är för urverk, glas, osv.

Det enda jag avråder från är att köpa för mycket för fort, lätt att förköpa sig och då tröttna.

Håller med andra i tråden, köp det du tror du giller, prova, behåll eller sälj vidare, upprepa.

Köp begagnat, men ett annat tips är att prova mycket klockor i butik om du kan. Tror ex Swatch Stockholm säljer Hamilton så där kan du prova storlek osv. Glöm ej kolla i spegel när du provar klockor, perspektiv kan ge mycket.

Det viktigaste är att du gillar klockan och hur den känns, inte vad det är för urverk, glas, osv.

Det enda jag avråder från är att köpa för mycket för fort, lätt att förköpa sig och då tröttna.
Jättetack för dem tipsen, och bra att få höra detta att inte köpa allt på en gång som ett allmänt råd.

Men förstår att det är nog klokt att prova sig fram iaf. Antar att det är köp/sälj sidan som rekommenderas här isf? Några råd att följa för att inte bli blåst? Blocket har väl fortfarande sitt köpskydd också?

Ja, det kan tyckas vara lite om man har hållit på ett tag men han har god smak och en intressant mix.
Försöker själv bli lite mer sparsam och komma ner i det antalet men går trögt och kommer nog att ta några år.

Hahah, ursäkta... komma ner i de antalet? Jag har egentligen så många frågor kring detta... men det verkar va en kul hobby 😆😆

Man kan ju ”samla” på olika sätt och har olika förutsättningar. Vissa här har 1 klocka, vissa har 3 och vissa har 300.

Mitt tips är läs läs läs och köp begagnat.
Ja precis, känner jag mig själv ligger jag i farozonen för en samling fler än jag tänkt mig iaf.

Tack tack, blir att skumma igenom här endel

Jättetack för dem tipsen, och bra att få höra detta att inte köpa allt på en gång som ett allmänt råd.

Men förstår att det är nog klokt att prova sig fram iaf. Antar att det är köp/sälj sidan som rekommenderas här isf? Några råd att följa för att inte bli blåst? Blocket har väl fortfarande sitt köpskydd också?

Hahah, ursäkta... komma ner i de antalet? Jag har egentligen så många frågor kring detta... men det verkar va en kul hobby 😆😆
Om du handlar beggat på KS så är risken bra mycket mindre att bli blåst än på Blocket skulle jag säga. Här kan du kolla upp säljarens omdömen från tidigare affärer, så om du handlar från någon som är aktiv på forumet och har ett gäng positiva omdömen sedan tidigare kan du nog vara ganska lugn.

väldigt mycket bra tips ovan, följer du dem kan det typ inte gå fel, utom ett gravt beroende.😝

Är nog väldigt många här som har en vill ha/behöver lista och sedan köper/säljer för att kunna ha klockorna i någon slags rotation.

Okej tack till er båda, bra bra 😊

En snabb fråga, hur "säkert" är det att bada med en klocka med spec. på 100m? Läste att 50m inte alls är säkert, men hur är det med 100m? Kanske aldrig finns några garantier iof... klockan är från Stürling som jag har

En snabb fråga, hur "säkert" är det att bada med en klocka med spec. på 100m? Läste att 50m inte alls är säkert, men hur är det med 100m? Kanske aldrig finns några garantier iof... klockan är från Stürling som jag har

Ska ju inte vara något problem med bad om det är en nyare klocka, har den några år så kan du köra ett trycktest.

väldigt mycket bra tips ovan, följer du dem kan det typ inte gå fel, utom ett gravt beroende.😝

Är nog väldigt många här som har en vill ha/behöver lista och sedan köper/säljer för att kunna ha klockorna i någon slags rotation.
Ja väldigt bra tips, annars hade jag köpt nytt för 30k direkt.
Kan tänka mig att det är så, klockor är väl en perfekt hobby för samlarobjekt.

Får nog rikta in mig på rotations listan känner jag 😀

Ja den är typ 3 mån gammal, nån gång måste man väl testa tänker jag så vi får se hur det går.

30 m tar jag av mig vid diskning
50m har jag på mig i regn med inte dusch
100m badar jag med inkl snorkling.
2-300m+ aktiverade vattensport. Höga hopp, vattenskoter, skidor, dykning med tuber osv.

Det som gör klockan tät är gummi. Gummi blir gammalt så är den några år börjar det bli dags att kolla packningarna och byta dom.

En 50 år gammal klocka som har en WR på 200 skulle jag ta av mig vid diskning om den inte är kollad.

30 m tar jag av mig vid diskning
50m har jag på mig i regn med inte dusch
100m badar jag med inkl snorkling.
2-300m+ aktiverade vattensport. Höga hopp, vattenskoter, skidor, dykning med tuber osv.

Det som gör klockan tät är gummi. Gummi blir gammalt så är den några år börjar det bli dags att kolla packningarna och byta dom.

En 50 år gammal klocka som har en WR på 200 skulle jag ta av mig vid diskning om den inte är kollad.
Om jag anser konstruktionen ok badar jag med 30 m. 30 m är rätt djupt, svårt att komma ända dit ner vid ett bad.

Om jag anser konstruktionen ok badar jag med 30 m. 30 m är rätt djupt, svårt att komma ända dit ner vid ett bad.
Klassisk diskussion som tagits upp mååånga gånger här på forumet.
Finns lite olika teorier/tolknigar:
Vissa hävdar 30m ”statiskt tryck”
Dvs du kan skicka ner den 30m i stillastående vatten. Men så fort du rör armen då? Så fort du hoppar från en brygga eller dyker i? Då är det inte längre är rent statisk tryck. Vad händer då? Inte hittat ett vettigt svart men de flesta (inkl tillverkare) brukar hålla sig till ovan nämnda tolkning.
Rätt eller fel.. vet ej.
Funkar det att bara med wr30 för dig. Good for you. Jag skulle inte gjort det men vi är alla olika :)

Dvs du kan skicka ner den 30m i stillastående vatten. Men så fort du rör armen då? Så fort du hoppar från en brygga eller dyker i? Då är det inte längre är rent statisk tryck. Vad händer då? Inte hittat ett vettigt svart men de flesta (inkl tillverkare) brukar hålla sig till ovan nämnda tolkning.
Rätt eller fel.. vet ej.
Funkar det att bara med wr30 för dig. Good for you. Jag skulle inte gjort det men vi är alla olika :)
Finns uträkningar på detta, tror du kunde komma upp i tryck typ motsvarande en meters vattendjup.

Tillverkare vill kunna sälja sina överkonstruerade dykarur. Tex Swatch säger bada med sina 30 m eller vad de nu har.

Rätt eller fel.. vet ej.

Finns uträkningar på detta, tror du kunde komma upp i tryck typ motsvarande en meters vattendjup.

Tillverkare vill kunna sälja sina överkonstruerade dykarur. Tex Swatch säger bada med sina 30 m eller vad de nu har.
Som Aurum skriver så har t.ex omega info om wr, och tror vi kan vara överens om att lättare simtur klarar 30-50wr. Med det sagt många ur med 30-50wr sitter på läder, så då har inte jag dem i vattnet iaf.

Och som Filip skriver, gör man nått där trycket kan öka drastiskt t.ex åka vattenskoter, hoppa från hopptorn etc så tar man en klocka med högre wr.

Undviker också bad med kronografer där man kan komma åt knapparna.

Senast ändrad:
Redan 50 meter är väldigt djupt.... OCH...är klockan tät till 30 är den sannolikt ännu tätare på djupare vatten ända tills den helt enkelt går sönder av trycket. Så hundra meter wr är långt mer än vad som behövs för att plaska i poolen. Finns ju skindivers med 100 wr o dom är ju tänkta att dyka med.

Vad gäller service är ju ofta fem år ett rekommenderat intervall men det är ju om du bara har den klockan o använder den dagligen. Har du två o använder dom varannan vecka kan du i princip räkna på tio år istället.

@KaoZ
Som du märker finns det många åsikter och olika sanningar här. Ju mer info du har desto mer ”rätt” kan du välja för dig själv. Vi på forumen kommer alltid ha olika åsikter om rätt och fel :happyhappy::bookworm::rage:hexagon

Fortsätt läs, pröva olika och utvärdera själv!

Tillbaka
Topp