• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vill köpa min första riktiga klocka!

hej!
Jag har länge varit på jakt efter en fin klocka som kan användas dagligen. Jag har kikat runt på en massa olika klockor,men kan ej bestämma mig. Jaeger lecoultre,Rolex,Omega och iwc som jag tycker gör otroligt fina klockor.
Omega speedmaster har jag kikat mycket på,men professional eller 57 det är frågan.
Omega de ville, även dem riktigt fina klockor.
Rolex submariner, och datejust II.
Jaeger lecoultre master ultra thin och memovox.

Jakten på en kvalitetsklocka och som även kan gå i arv till barnen. Hur ska man välja?
Ni får gärna själva tycka till om lite klockor eller modeller, som ni har erfarenhet utav. Vart hamnar vi tillslut? Är det speedmaster som går hem hos de flesta eller kanske en annan utstickare!

Vänligen Johan

Hej och välkommen, @Johneric!

Bra fråga, men för att Du skall kunna få vettiga svar, behöver frågeställningen snävas av. Här på klocksnack får man många träffar på sökningen min_första_klocka. Avsätt ett par timmar(!), sätt Dig bekvämt, och ge Dig hän. Därefter tror jag att såväl frågeställning som respons blir mer användbara för Dig.

Facit om Du har väldigt bråttom:
1) Jag tycker att en Speedmaster är mycket gångbar och prisvärd.
2) Påfallande många kommer att råda Dig att istället köpa en Submariner.
3) Och de allra flesta kommer att försöka få Dig att köpa både och ;-)

Jag tror att det inte spelar så stor roll vilken du köper som första klocka. För du kommer, precis som oss, fastna för det här med klockor och börja köpa på dig fler. Och kanske också sälja av någon ;) välkommen till den härliga klockvärlden!

Håller med Mazdak, börja med något begagnat för 5-25' använd ett tag för att komma fram till vad du egentligen vill ha för klocka. Om du kommer fram till att du vill ha något annant än det du köpte så kan du sälja utan större förlust, prickar du rätt från början så är det bara att grattulera :)

Om du har möjlighet så ta dig till en AD där du kan prova de olika modellerna på armen och se vilken du trivs bäst med. Alla klockor som du nämner är fantastiska på sitt eget sätt så det viktigaste är vilken du blir "kär" i och det är den du ska satsa på!

Är själv i liknande situation och vill ha min första chronograph! Tittar på både Avanger II och som du en speedmaster.
Kan också rekommendera att du går till AD och känner på klockorna!

Vad skönt det vore att bara få svaret - köp den här!
Men så enkelt är det ju aldrig ;). När du tänker, gå i arv... vilken typ/stil av klocka tänker du då på? Och, vilken typ är du? Speedmastern är ju sportig med fokus på att hålla sig över vattenytan medan Submarinern är tvärt om. Sedan finns ju hur många klassiker som helst i alla fack. Lycka till:D

Speedmaster prof. är ett tryggt val som håller värdet bra. Tudor Pelagos är ju också bra alternativ, kanske lite mer spännande än en sub.

När du säger att du har kikat runt, menar du i butiker eller på nätet?
Med de här förutsättningarna bör du få ett kungligt mottagande på alla klockbutiker som ligger på promenadavstånd från varann i Stockholm. Åk dit (om du inte redan bor i innerstan) och prova-prova-prova, på Rob Engström, Bo Berggren, Franks Ur, Fredmans Ur och det där i PK-huset o.s.v. :)

#1 Köpa för att behålla? Gå till butik och prova ut det du vill ha, betala och se inte tillbaka :)

#2 Köpa för att om möjligt sälja och byta? Köp någon begagnad Rolex/Omega eller annat märke som tilltalar dig som är relativt enkel att sälja om du vill, då är den enonomiska aspekten inte lika stor då dessa oftast tappat det initiella nyvärdespriset :)

Roligast är givetvis alternativ nummer ett :) Ett tips är att köpa det du vill ha och inte något bara för att det passar budgeten. Större chanw att du behåller klockan då om du går på alternativ #1 :)

Är det en klocka som ska gå i arv tycker jag det är värt att köpa nytt och sen aldrig polera. Jag hade siktat på Rolex eller över samt försöka hålla mig till modellserier som förändrats minst genom åren.

Senast ändrad:
hej!
Jag har länge varit på jakt efter en fin klocka som kan användas dagligen. Jag har kikat runt på en massa olika klockor,men kan ej bestämma mig. Jaeger lecoultre,Rolex,Omega och iwc som jag tycker gör otroligt fina klockor.
Omega speedmaster har jag kikat mycket på,men professional eller 57 det är frågan.
Omega de ville, även dem riktigt fina klockor.
Rolex submariner, och datejust II.
Jaeger lecoultre master ultra thin och memovox.

Jakten på en kvalitetsklocka och som även kan gå i arv till barnen. Hur ska man välja?
Ni får gärna själva tycka till om lite klockor eller modeller, som ni har erfarenhet utav. Vart hamnar vi tillslut? Är det speedmaster som går hem hos de flesta eller kanske en annan utstickare!

Vänligen Johan
Omega Speedy Pro är en klassiker, Då den inte är vattentätt eller har safirglas så faller den bort för de flesta men personligen så är det själva charmen med en Speedy att den har hesalitglas och är manuell.
Sjöö Sandström royal steel Classic är en prisvärd automatare som är vattentät.
Sen har du ju som tidagare nämnt Rolex Sub eller Tudor BB eller Pelagos.
Personligen så tycker jag IWC ingeniur 3239 eller Mark 18 är riktigt snygga!
Kul att ytterliggare en entusiast hittat hit!

Sitter i samma sits som dig, och håller verkligen med. På detta forumet har jag suttit bänkad nu i många veckor och läst läst läst!!! Mitt tips är att göra just detta, läs läs läs och prova prova prova.. Jag har gått fram och tillbaka mellan ett dussin modeller redan, ju mer man tittar / provar ju mer tränar man sin smak, och det första man faller för är nödvändigtvis inte det som man vill ha efter att ha varit insatt i klockvärlden några månader.

För att svara på din fråga så tycker jag IWC gör ruggigt vackra klockor som folk har nämnt. Rolex explorer två (16570) är också en väldigt fin klocka. Tycker submariner blivit lite tråkig ju mer jag tittat på dem, likaså tudor. Omega har jag personligen inte mycket övers för.

Önskar oss båda lycka till!
mvh

Hej och välkommen,
Första riktiga klockan f-n va nice.
Tycker att du skall leta upp en Speedmaster Professional begagnad eller gå till AD och köp ny, brukar finnas schysst prutmån på dem hos AD.
Riktigt grym känsla att få hämta sin första" riktiga" klocka som ny.
Speedy Pro är en klocka du kommer älska och denna går hem överallt och tröttnar man på den så är den inte särskild svår såld.
Speedmaster 57 har iof. safirglas och är vattentät till 100m så den kan du säkert plaska runt i vatten om det skall vara nödvändigt, men Pro:n är snyggare utan datum.
Sen vet vi alla att du kommer land på en Submariner (också) men det blir ett senare problem och vips sitter du med en skön duo.
Vad är ett svar utan bild.
Min Speedy Pro.
11.JPG

Även en bild på min SUB som tyvärr lämnat.
02.JPG

Tillbaka
Topp