• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vill skapa egna natoband. Var köper jag material?

Rawa

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Tjena Klocksnack!
Som rubriken säger så är jag intresserad av att börja skapa egna natoband.
Problemet är att jag inte finner materialet att köpa på nätet. Jag tänker mig vanliga band i nylon. Jag har en webbutik där jag säljer egendesignade natoband som jag beställer in. Jag vill ta det längre än att beställa in färdiga band. Det bästa hade varit att kunna beställa hem band på rulle som jag sedan själv klipper i den längd jag vill ha.

Någon som har tips? Jag har sökt på "nato strap material", "nato strap fabric" och massa annat på google och i diverse forum.

Stort tack på förhand!
 

Rawa

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Hittade flera leverantörer när jag sökte på ”nylon webbing wholesale". Om någon som går i liknande tankar råkar hitta hit i jakten på samma svar
 

Fargoth

Omega
Hittade du något bra material till slut?
Jag har börjat fundera i liknande banor, skulle vilja göra eget för framförallt för att slippa hål jag inte använder.
 

Fargoth

Omega
Ja,verkar finnas rullar på amazon.de med typ tio meter för 8€. Ont om 22mm dock. Och många är polypropylen, som efter en snabb googling påstås vara lite stretchigare och lite mindre slittåligt än nylon.

Var intresserad av att höra om någon testat och har erfarenheter att dela med sig av. :)
 

Rawa

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Hittade du något bra material till slut?
Jag har börjat fundera i liknande banor, skulle vilja göra eget för framförallt för att slippa hål jag inte använder.


Jag kollade runt mycket men hittade inget som verkade vara super. Sen kom annat i vägen och här är vi idag. Det fortfarande intressant dock.
Säg till om du hittar något som fungerar bra. Kanske kan härma dig. :)
 

Fargoth

Omega
Jag kollade runt mycket men hittade inget som verkade vara super. Sen kom annat i vägen och här är vi idag. Det fortfarande intressant dock.
Säg till om du hittar något som fungerar bra. Kanske kan härma dig. :)
Får se om jag kommer till skott, just nu är jag bara på skrivbordsstadiet och kommer nog stanna där ett tag. :)
Rekade lite på nätet, och det verkar svårt att hitta bra utbud i annat än jämna 5mm.

Hittade baender24.de som har bra utbud av framförallt polypropylenband i olika färger och tjocklekar samt en del band i nylon (polyamid). Finns tydligen också något som kallas slangband (hose belt / Schlauchgurtband ) också där nylonen är vävd som en slang så att den inte har några sårbara kanter.

Sen hittade jag naehkaufhaus.de som också har brett utbud av olikfärgade polypropylenband, några svarta i nylon samt en hel del färgade gummiband i polyester- och latex-blandning om man vill göra MN-straps.
 

pulver81

Breitling
Jag letar efter zulu- och natoringar. Inte hittat nåt på Ebay som är prisvärt. Tänkte försöka mig på småskalig tillverkning av band och rekar material :) Tacksam för tips!
 
Topp