• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vill veta mer om farfars gamla klockor; Tissot Seastar Seven+ Heloisa 17 Jewels Incabloc

MagnusLW

Basic
Hej alla,
Splitt ny i forumet och även i klocksvängen. Är här då jag hittade farfars gamla klockor i helgen, en Tissot Seastar Seven och en Heloisa 17 Jewels Incabloc, se bifogade bilder.
Jag har försökt rota efter lite info om vad det är för några klockor, både här i forumet men också på internet i stort, utan någon riktig success. Jag fattar ju att det inte är några dyrgripar, men om någon sitter inne med någon spännande information eller kuriosa om modellerna eller så vore det trevligt. Tissot är bekant till namnet åtminstone, och Seastar Seven verkar finnas otaliga varianter på? Heloisa är helt obekant sedan tidigare.
Vore kul att veta åldern på dem också, men det luktar 60-/70-tal?
Sen är min andra fråga om ni tror det skulle vara värt att lägga till kärlek på dom i form av service någonstans? Finns det något bra ställe i Malmö-krokarna som skulle kunna ordna det i så fall? De är ju rätt slitna på ytan men de borde gå att använda ändå om man får liv i dem, tänker jag.
Tack!
FK-01.jpg

FK-02.jpg

Hej alla,
Splitt ny i forumet och även i klocksvängen. Är här då jag hittade farfars gamla klockor i helgen, en Tissot Seastar Seven och en Heloisa 17 Jewels Incabloc, se bifogade bilder.
Jag har försökt rota efter lite info om vad det är för några klockor, både här i forumet men också på internet i stort, utan någon riktig success. Jag fattar ju att det inte är några dyrgripar, men om någon sitter inne med någon spännande information eller kuriosa om modellerna eller så vore det trevligt. Tissot är bekant till namnet åtminstone, och Seastar Seven verkar finnas otaliga varianter på? Heloisa är helt obekant sedan tidigare.
Vore kul att veta åldern på dem också, men det luktar 60-/70-tal?
Sen är min andra fråga om ni tror det skulle vara värt att lägga till kärlek på dom i form av service någonstans? Finns det något bra ställe i Malmö-krokarna som skulle kunna ordna det i så fall? De är ju rätt slitna på ytan men de borde gå att använda ändå om man får liv i dem, tänker jag.
Tack!
FK-01.jpg

FK-02.jpg
Välkommen!
Om du vill bära en klocka som minne av farfar hade jag låtit farfarsklocka fixa din Tissot och låtit den andra ligga kvar i någon låda. Service kanske kostar mellan 1500:- och 2000:-. Klart värt det om du vill ha den av sentimentala skäl.

Gamla klockor är skoj men gamla klockor med affektionsvärde är riktigt kul. Jag har två, en efter farfar och en efter morfar (också en Seastar), och servicekostnaden för dem var väl investerade pengar.
Jag hade låtit serva Tissot; en service, ett nytt glas och ett nytt armband och du har en väldigt trevlig klocka. Passa på att få ett kostnadsförslag på Heloiosa också. Den kan nog bli bra också om den får lite omvårdnad.

Har också en gammal Seastar som på sätt och vis är ärvd från min morfar. Den var min morfars, men han gav den till sin svärson, det vill säga min far, när han fyllde 25. Då min far fortfarande är i livet har jag helt enkelt tjyvat den från honom! :D
Skämt åsido så går den inte, så han gav den till mig för att få den servad. Frågan är bara om han kommer få tillbaks den sen, han fick trots allt en ny fin Tissot av mig när han fyllde 60 för ett par år sen. Grymt fint skick på boett och tavla, dock! Ska knäppa en bild när jag kommer hem från jobbet och ladda upp. Tror den är från omkring 1970.

Även jag har en gammal seastarseven från 70-talet som jag ärvt från morfar. Var bör man lämna en sådan klocka till service i Skåne?

Tillbaka
Topp