• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilsen själv ska köpa vintage.

Hej, detta är mitt första inlägg här på Klocksnack. Tänkte inte dra någon story mer än att jag är en 22årig student från Uppsala.

Jag har gått länge och funderat på införskaffandet av en klocka, och otroligt nog har jag fastnat för Rolex. Haft en gammal Omega dressera som jag ärvt, i brist på pengar. Först var jag inne på köpa en 116610LN, gillar maxicaset och tycker den är riktigt snygg. För ca 50kr begagnat får man en riktigt bra klocka, vad jag har förstått. Men någonting tar emot, alltid varit ett fan av gamla saker, vintage. Köper jag någonting försöker jag alltid hitta samma vara med slitage, när något har brukats innan och det finns någon slags "själ" över det hela. Ska inte bli långdragen nu.

Jag har nog helt skrotat planerna på en ny Rolex (om ni inte omvänder mig). Det som fick mig att göra det var när jag flög med i cockpit till Schweiz och kapten hade en 1675(0)? Helvete vilken klocka. Har kollat in 16800, 5513 innan osv men dessa klockor ligger på väldigt höga summor. Kan tilläggas att fullset är ganska viktigt för min del, skulle kännas som man hade något halvdant annars.

Så nu är planen på försöka införskaffa en 1675 fullset. Det är här jag behöver all hjälp jag kan få. Priserna verkar ha skjutit i höjden för dessa ur? 70k verkar det flesta ligga på (borträknat gilt). Har screenat igenom chrono24 dagligen och tittat runt och det verkar vara stor sug på dessa nu, många försvinner snabbt.

Gör jag rätt? Borde jag börja med en ny submariner istället och vara nöjd? Något känns bara tråkigt med dessa, finns inget speciellt med dessa, även fast det är löjligt snygga och tidlösa.

Tackar på förhand, och har ni någon säljare i bakhuvudet eller själva går i säljtankar så hojta till. Tar även gärna emot tips på hemsidor, annonser och vad man bör tänka på.

Edit: ska vara vilsen själ.
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Mycket fin klocka, har en 1675 själv. Varför känner du att fullset är ett krav? Om du kan tänka dig att köpa bara klockan så kan du i princip köpa en 5513 också?

Happy hunting :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kanonklocka men dom där planerna på fullset...Klockan är 40 år+ gammal och ytterst få har sparat på box och annat från den tiden, vilket gör att du kanske får betala 30.000 kr för box och några papper.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Glöm fullset på vintage - det är mycket ovanligt och om du hittar en kostar det multum - typ 100tusen SEK !!

Sikta på att hitta en klocka du gillar och som är i det skick du gillar.

/Anders
 

fc2

Rolex
Som andra sagt, glöm full-set. Som en förstagångsköpare tror jag inte man uppskattar full-set tillräckligt för att lägga ut de extra pengar det kräver. Annars, kör på vintage!
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Du har ju annars Rolex datejust 1601 som är klassiskt, iögonfallande, bra investering och dessutom till en billigare peng.
 

thomastheswede

Audemars
Kan bara hålla med övriga, om du har en begränsad budget så måste du släppa tankarna på fullset på de referenser du är sugen på (med all rätt, det är två suveräna modeller du suktar efter).

Måste det vara en 1675? 16750 är liiiite billigare i alla fall och kan du tänka dig vitguldsindex istället för målade så går priset ner ytterligare.

/T

PS. Jag skulle INTE köpa en NY klocka, även om du i slutändan köper en modernare Sub så försök hitta en beggad i bra skick. Lite som att köpa bil... Men så hänger jag en hel del i vintage-delen av KS också så jag är väl inte HELT objektiv. ;)

PPS. Håll koll på:
http://www.sheartime.com
http://www.hqmilton.com
http://10pastten.com
och Chrono24!
 

Marckus

Panerai
Lägger du 70k på vintage gäller det att du gör din hemläxa. Finns mycket att tänka på, inte bara huruvida klockans komponenter är korrekta utan du måste även kunna bedöma skick på delarna för att det ska vara möjligt att göra en bra värdering. Chrono24 kan vara lite avigt om du inte har järnkoll. Du kanske kikat på länkarna nedan, men det är generellt bra säljare även om jag har bekanta samt hört folk på forumet som fått lite felaktiga beskrivningar, trots att de utger sig för att vara bland de bästa/kunnigaste i branschen så gör dem fel. Vintageur och vintagerolex i synnerhet är en djungel!

Några ''vettiga'' sidor som poppar upp i huvudet för vintageur (om du inte vill jaga på djupa vatten, typ pantbanker, ebay eller mystiska auktionshus) www.exoticwatches.net www.casowatches.com www.10pastten.com www.hqmilton.com www.sheartime.com www.lunaroyster.com

Lycka till!
 
Lägger du 70k på vintage gäller det att du gör din hemläxa. Finns mycket att tänka på, inte bara huruvida klockans komponenter är korrekta utan du måste även kunna bedöma skick på delarna för att det ska vara möjligt att göra en bra värdering. Chrono24 kan vara lite avigt om du inte har järnkoll. Du kanske kikat på länkarna nedan, men det är generellt bra säljare även om jag har bekanta samt hört folk på forumet som fått lite felaktiga beskrivningar, trots att de utger sig för att vara bland de bästa/kunnigaste i branschen så gör dem fel. Vintageur och vintagerolex i synnerhet är en djungel!

Några ''vettiga'' sidor som poppar upp i huvudet för vintageur (om du inte vill jaga på djupa vatten, typ pantbanker, ebay eller mystiska auktionshus) www.exoticwatches.net www.casowatches.com www.10pastten.com www.hqmilton.com www.sheartime.com www.lunaroyster.com

Lycka till!


Tack för inputsen allihopa!

Många olika tankar här men majoriteten verkar inte tycka att jag bör lägga ner pengarna på ett fullset. Hur viktigt är egentligen en helt original om man ändå inte ska gå hela vägen? Det verkar som det flesta fina 1675or kostar i runt 50, och med box ca 70. Nästan så jag är beredd att gå hela vägen i sådana fall. Eller ska man köpa någon billigare med utbytta delar för runt 40? Enligt min teori bör det vara lättare att få igen pengar på ett komplett set i framtiden. Samlare finns alltid.

Denna klocka är jag väldigt inne på, har mejlat men det tar tid att få svar.

http://10pastten.com/watch/ta719

Den här måste ju gått väldigt billig?

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1079527

Många frågor, men försöker bilda mig en uppfattning i denna snåriga djungel.
 

thomastheswede

Audemars
10past-Eric är alltid långsam med svar så ge inte upp.

Glöm inte att det tillkommer ca 20% på Kaplans-priset.

Jag läste ditt inlägg lite slarvigt först och fick uppfattningen att du ville "testa" att ha en vintage-klocka och börja lite försiktigare med en budget runt 50k men om du är beredd att gå all in och du värdesätter full set så är det bara att köra. Det är en klocka som kommer att öka i värde förutsatt att vi inte får en global ekonomisk kris men då brakar allt i alla fall så då är det skit samma om du lagt pengarna på fonder, klockor eller nån annan investering.

Vissa bryr sig inte alls om annat än klockan medan det för vissa (jag är en av dom) är en enorm bonus att ha cert och alla tillbehör.

Det du måste lägga tid på är att läsa in dig på 1675 och sedan handla av någon som känns trovärdig och seriös för det är EN DJUNGEL precis som Markus säger.

Lycka till!!!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kul inställning.

Det (bland annat) som man brukar fokusera på när det gäller vintage är utsidan. Insidan går alltid att renovera osv men skick på boett, tavla och visare är mycket viktigt eftersom de inte kan bytas ut på samma sätt (utan att förlora tjusig patina). Just på 1675 betalar man mer för klockor som har kvar sina chamfers (Gavve), om visare och tavlan matchar varandra i patina och att boetten är lik originalutförandet. En annan aspekt är de olika inserts som finns. Fina faded inserts kan kosta norr om $1000.

Angående tillbehör, om det är något du ska leta efter så är det papper, tidsenliga boxar kan alltid köpas i efterhand, det går dock inte med cert. (Jag lovar att du klarar dig utan oavsett)
 

Icaras

Rolex
Om du nu är ny inom klockträsket och särskilt inom vintage skulle jag avråda dig ifrån att handla vintage sportrolex. Finns väldigt mycket du bör ha riktigt bra koll på för att undvika att gå på en mina, allt ifrån relumade visare till polerade bandhorn kan sänka priserna rejält. Inte kul att betala 70k för att sedan inse att köpet inte var så bra som man trott och än mindre kul när man inser att klockan blir väldigt svår att sälja igen för samma pris om man ångrar sig.

Hade nog kört på vintage DJ eller liknande tills du har kunskapen för att handla sportisarna utan att få en klump i magen. Du kommer nog även uppskatta klockorna mer när du nördat in dig med info om tavlor, visare, inserts osv.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Om du nu är ny inom klockträsket och särskilt inom vintage skulle jag avråda dig ifrån att handla vintage sportrolex. Finns väldigt mycket du bör ha riktigt bra koll på för att undvika att gå på en mina, allt ifrån relumade visare till polerade bandhorn kan sänka priserna rejält. Inte kul att betala 70k för att sedan inse att köpet inte var så bra som man trott och än mindre kul när man inser att klockan blir väldigt svår att sälja igen för samma pris om man ångrar sig.

Hade nog kört på vintage DJ eller liknande tills du har kunskapen för att handla sportisarna utan att få en klump i magen. Du kommer nog även uppskatta klockorna mer när du nördat in dig med info om tavlor, visare, inserts osv.


Håller med om man köper något från handlare eller chrono osv. Däremot skulle jag nog vilja påstå att skicket på vintage sportrollar speglas rätt tydligt i priset, i alla fall här på KS och köp&sälj! :)
 
Tack för alla svar, uppskattas verkligen! Hade ingen aning om påslaget på Kaplans. Verkar vara många som tycker att det är överdrivet att satsa på ett fullset. Saken var bara att det skulle kännas betydligt roligare, men det kommer förstås med en extra premie. Har inget problem att lägga ut extra pengar så länge det är en bra affär, men förstår att det är svårt att sia om framtida pris. Som ekonom är det svårt att inte räkna på värdetapp och dylikt, haha. Har läst en del om vintage klockor och diverse guider, och har lite koll. Något jag tycker är väldigt svårt är prissättningen.

Som exempel på klockan jag länkade från 10pastten, så verkar klockan vara original och enligt mig ganska "billig" jämfört med många andra. Förstår inte riktigt hur klockor som har ommålade visare eller tavlor, utan tillbehör kan prissättas runt 60k. Det är klockor som varken är gilt eller speciella (något jag missat?).

Om vi nu ska gå vidare och jag bestämmer mig för en 1675/0 utan tillbehör. Hur viktigt tycker ni det är då att allt är perfekt, om man ändå inte går hela vägen? Ska man försöka komma undan lite billigare istället då? Klockan kommer bäras nästan dagligen och det kanske det är självmord att slita på en fin vintage som dessutom är fullset.

Slänger inte ett exempel som jag blev intresserad av:
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-ma...er=5&tab=details&urlSubpath=/search/index.htm

Ingen aning om skicket förutom deras egna beskrivning. Har mejlat och väntar svar. Känns som ett bra pris även om den inte är helt original.

Har inte helt uteslutit en Submariner, och då med fördel den lite mindre populära,16800. Vill gärna ha datum men tappar det charmiga plexit. En klocka som verkar gå att få som fullset till en billigare peng, men som på vissa håll även springer iväg i pris.

Hoppas ni inte tröttnar helt på alla mina jobbiga frågor! Tack på förhand.
 

Marckus

Panerai
Varför inte 1680 om du ändå är inne på riktiga vintage ur? Tjackar du ett mint exemplar med b&p samtidigt som du funderar på värdetapp etc är det inte helt logiskt att nöta på den varje dag. Värdera ett fett case, korrekt tavla/visare och ett verk i shysst skick så kommer du långt. Ett bra case är den viktigaste parametern när det kommer till just den här typen av vintagerolex.

Prissättning på internet är godtyckligt, så många av dem ger dåliga referensramar. Än är inte den sista guldfisken född, och många sätter priset efter detta...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tänkte precis som du skriver att du kan börja med ett ok ex för 40-45 och ha som bruksklocka och sedan byta upp dig till fullset om du känner för det. Den du länkar till ser helt ok ut tycker jag. Ganska prisvärd tom. Vet dock ej om tavlan är original osv, men ser bra ut. Polerad boett, javisst, med det får man räkna med för de pengarna på en 40 år gammal klocka.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Slänger inte ett exempel som jag blev intresserad av:
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-master-1675-anno-1972--id3088695.htm?dosearch=true&picnum=0&query=1675&searchexplain=true&sortorder=5&tab=details&urlSubpath=/search/index.htm

Ingen aning om skicket förutom deras egna beskrivning. Har mejlat och väntar svar. Känns som ett bra pris även om den inte är helt original.

Den där tycker jag ser ut som ett bra val. En vettig klocka som kan användas. Ett och annat bruksspår påverkar inte värdet på sikt. Jag upprepar vad andra har sagt; en fullset mint blir ofrånkomligt en investering och får då behandlas med silkesvantar.

Det plågsammaste som finns är att ha en gammal "never worn" i samlingen ;)
 

thomastheswede

Audemars
Onekligen ett bra pris förutsatt att den är vad den ser ut att vara.

Bara för att du inte helt ska dissa 16750 med vitguldsindex (du har ju inte uttalat att det MÅSTE vara målade index) så kan du ju kika på denna mest för att se hur snyggt det kan se ut med gulnade vitguldsindex (vet att det är relumade visare, men vill bara visa ett färgexempel).

http://www.hqmilton.com/watches/1986-rolex-gmt-16750
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Onekligen ett bra pris förutsatt att den är vad den ser ut att vara.

Bara för att du inte helt ska dissa 16750 med vitguldsindex (du har ju inte uttalat att det MÅSTE vara målade index) så kan du ju kika på denna mest för att se hur snyggt det kan se ut med gulnade vitguldsindex (vet att det är relumade visare, men vill bara visa ett färgexempel).

http://www.hqmilton.com/watches/1986-rolex-gmt-16750

Ett fint ex! Mycket kvar på det caset. Säkert nypolerad men bra gjort.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Shear har en fin 1675 inne för $8500. Dock ej fullset och inte gilt heller.. Lite högt pris men Shear levererar!
 
Topp