• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vincent & Scale - nytt svenskt klockmärke

Mikethebike

Breitling
Jag är ny här på forumet. Jag har länge gått och funderat på vilken klocka jag ska köpa. Har idag en Sjöö Sandström Royal Steel men ville ha något "mer". Älskar gediget hantverk (även om jag inte kan något själv om hantverket i sig) och snygg, gärna minimalistisk design. Har fastnat för ett helt nytt svenskt klockmärke vid namn Vincent & Scales. Historien bakom märket är intressant i sig. Karl-Erik Sax är en utbildad civilingenjör i mekanik och har vid sidan om sina toppjobb inom svensk industri utbildat sig till urmakare. Han har haft bland de allra bästa urmakarna i Europa som sina mentorer och lärare. För ett tag sedan sa han upp sig från sin anställning för att satsa fullt ut på sitt egen tillverkade klocka. Han har ritat allt, beställt delarna från de bästa leverantörerna och monterar ihop allt själv. Det har lett fram till att han nu fått de 10 första klockorna - Vincent & Scales Observatory A-1088. Jag föll direkt för denna klocka och har nu köpt nr. 5 av hans 10 producerade klockor.

Mina intryck så här långt (tänk på att jag är nybörjare och använder säkert fel terminologi emellanåt...): Klockan ligger förpackad i en minimalistisk låda av massiv valnöt. Ger ett väldigt lyxigt intryck. En fastsatt platta i rostfritt berättar serienumret på klockan. I lådan finns också bruksanvisning och certifikatet från Observatoire de Bescanson. Varje klocka har ett unikt certifikat och detta är tydligen strået vassare än COSC eftersom observatoriet testar hela klockan och inte bara urverket. Klockan i sig är ganska stor, 42 mm och 11 mmm tjock men den rena designen gör att jag tycker den passar alldeles utmärkt som dressare. Urverket är ett modifierat Technotime TT738. Hela klockan är i rostfritt stål med safirglas även på baksidan. The balance cock (är det brygga på svenska?) har handgravyr gjort av en konstnär, mycket snyggt. Uret är automatiskt. Frekvensen är 4 Hz (28800 vph) och gångreserven hela 120 timmar. De enda komplikationerna (heter det så?) är sekundvisare och datum. Mer fakta på deras hemsida: http://www.vincentandscales.com/

Klocka känns riktigt skön och har ett för mig subtilt och minimalistiskt uttryck. Inget som sticker ut (och så vill jag ha det). Skulle vara kul att höra vad ni tycker och tror om detta nya klockmärke. Priset? 86.000:-

IMG_3496.JPG
IMG_3497.JPG
IMG_3498.JPG
IMG_3499.JPG
IMG_3503.JPG
IMG_3506.JPG
IMG_3507.JPG
IMG_3508.JPG
IMG_3509.JPG
IMG_3512.JPG
IMG_3520.JPG
IMG_3521.JPG
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kul att du slog till :). Personligen tycker jag den ser lite "lattjo" ut med den vertikal borstade sidan av boetten och dom väldigt kraftiga luggarna i kontrast till tavlan där allt sitter långt ut mot kanten och lämnar centrum väldigt luftigt. Lite breguet över caset kanske. Visarna, är dom platta? 86 lök var ju lite att leka med när du först tittat på en Royal Capital...
 

Mikethebike

Breitling
Kul att du slog till :). Personligen tycker jag den ser lite "lattjo" ut med den vertikal borstade sidan av boetten och dom väldigt kraftiga luggarna i kontrast till tavlan där allt sitter långt ut mot kanten och lämnar centrum väldigt luftigt. Lite breguet över caset kanske. Visarna, är dom platta? 86 lök var ju lite att leka med när du först tittat på en Royal Capital...
Ja visarna är platta. Och visst blir det ett luftigt intryck. Passar mig men givetvis inte alla. Ja budgeten sprängdes lite...
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Välkommen till forumet!
Wow...du menar att du köpt denna klocka för 86k?
Technotime TT738 Urverket verkar vara schysst. Men det är fortfarande en stålklocka av för mig okänd tillverkare. Finns det något jag missar som gör att den känns värd sina 86k?
Allt gott!
 

Mikethebike

Breitling
Välkommen till forumet!
Wow...du menar att du köpt denna klocka för 86k?
Technotime TT738 Urverket verkar vara schysst. Men det är fortfarande en stålklocka av för mig okänd tillverkare. Finns det något jag missar som gör att den känns värd sina 86k?
Allt gott!
Ja jag förstår "oron" med att betala så mycket för en klocka av okänd tillverkare. Jag är dock hyfsat bekant med mannen bakom klockan och jag vet hur extremt ambitiös, professionell och målmedveten han är. Vincent & Scales kommer sannolikt att märkas om ett tag. Han vill verka i det tysta just nu. Han har ju dock sålt fem klockor hittills utan att överhuvudtaget göra någon form av marknadsföring.
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Ja jag förstår "oron" med att betala så mycket för en klocka av okänd tillverkare. Jag är dock hyfsat bekant med mannen bakom klockan och jag vet hur extremt ambitiös, professionell och målmedveten han är. Vincent & Scales kommer sannolikt att märkas om ett tag. Han vill verka i det tysta just nu. Han har ju dock sålt fem klockor hittills utan att överhuvudtaget göra någon form av marknadsföring.
Det är imponerande.
Ska bli spännande att se hur dem utvecklas :)
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Jag tror inte heller jag fattar poängen... Vad är det som särskiljer denna från ett kickstarter projekt där man beställt delar från OEM-tillverkare och satt ihop själv? Verkar inte vara en högre grad på finish och/eller design än ett standard run-of-the-mill kickstarter projekt. Det var kanske inte de bästa bilderna heller men jag hade nog förväntat mig en högre grad av "handpåläggning" överlag på klockan förutom en graverad brygga, med tanke på listpriset.

Men det kanske kommer i framtiden? Även Voutilainen var ju tvungen att börja nånstans...
 

Greven

Audemars
Ambitiöst projekt. Stilren klocka men bandhornen ser på något sätt för långa ut, men det kan vara en synvilla.

Ett helt okänt märke med ett pris som är i mina ögon är alldeles för högt för att gemene man skall våga köpa den. Jag tror inte du betalat fullpris för detta ex, om jag skall vara ärlig. Tror du fått ett rejält kompispris för att göra reklam för den här på Klocksnack.

Men trevligt om projektet blir lyckat.
 

Mikethebike

Breitling
Visst, det är oerhört mycket pengar för en okänd klocka. Jag tror på projektet men man kan aldrig veta var det tar vägen. Det är väldigt hög finish och kvalitet på uret vilket inte minst certifikatet borgar för. Jag gillar klockan starkt och hoppas givetvis att hela projektet blir lyckat (inte minst för andrahandsvärdet...)
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Observatoire de Bescanson testar ju samma parametrar som COSC så de gör ju ingen bedömning om klockan är ett fint hantverk eller ej. Urverket är ju hyggligt, Technotime används av rätt så många andra tillverkare vad jag förstått. Men såklart, utan att känna på klockan IRL så kan vi bara bedöma genom bilderna.
 

Brunleif

Panerai
Sitter den verkligen bra på din handled? Ser ut som luggarna svävar utanför din kropp :S Men, huvudsaken du är nöjd och känner att du fått valuta för pengarna. Personligen skulle jag dock aldrig betala 86000kr för denna. Men jag är å andra sidan knappast tilltänkt målbild heller.
 

marmot

Panerai
Kul att du är nöjd! Jag tycker den ser lite knepig ut med den udda blandningen av borstade och polerade ytor. Sen tycker jag tavlan och loggan är alltför strama, och minutvisaren har en matt finish som gör att den ser väl platt ut i mina ögon..
 

Mikethebike

Breitling
Ja den är verkligen minimalistisk. Väcker ingen uppmärksamhet, precis som jag vill ha det (i alla fall just nu. Risken är väl stor att man hamnar i klockträsket om man hänger här och habegäret för andra klockor ökar...).
 
Vad exakt motiverar det satta priset?
Ett ETA-verk kan modifieras till att ha 120H PR, men det känns ändå överflödigt på ett verk som är automatiskt. För 86k så förväntar jag personligen mig lite mer finishering och hantverk i tavla och visare då dessa tyvärr upplevs som ganska billiga.
 
Kul klocka men ett väll saftigt pris kanske, ok att det kostat att ta fram och producera små serier men om jag inte missat nåt så kan den inte vara värd många kr i delar?
 
Topp