• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vindsfynd: Vintage Seiko Chronograph

egbert

Panerai
I morse synkade jag klockan med Fröken Ur och nu när jag kom hem från jobbet kan jag konstatera att den (stillaliggande) fortar sig ca 30 s på ett halvt dygn. Men det kanske går att justera i samband med en service...o_O.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Riktigt fin 5717-8990! Jag äger en 8090. Skillnaderna är mest kosmetiska på tavlan. Manuellt verk av bra kvalitet med pelarhjulsaktivering. Ursprungligen kan det ha suttit en metallisk på. Vårda den ömt! Service går bra så länge som det inte behövs reservdelar. Då får du skicka den till någon som har ett lager av gamla reservdelsklockor :). Hur fungerar vridning, lätt eller trög?
 

egbert

Panerai
Riktigt fin 5717-8990! Jag äger en 8090. Skillnaderna är mest kosmetiska på tavlan. Manuellt verk av bra kvalitet med pelarhjulsaktivering. Ursprungligen kan det ha suttit en metallisk på. Vårda den ömt! Service går bra så länge som det inte behövs reservdelar. Då får du skicka den till någon som har ett lager av gamla reservdelsklockor :). Hur fungerar vridning, lätt eller trög?
Kul att det finns en till på forumet! Pelarhjulsaktivering får jag läsa på om, bara ordet väcker ju intresse hos en ingenjör. Och vårda den ska jag. Känner du till någon duktig urmakare i Stockholm? Och vad är en metallisk?
Vridringen är ganska trög.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Just såna här små guldkorn, gör det extra roligt att få ta del av, grattis till dig och klockan:)
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Kul att det finns en till på forumet! Pelarhjulsaktivering får jag läsa på om, bara ordet väcker ju intresse hos en ingenjör. Och vårda den ska jag. Känner du till någon duktig urmakare i Stockholm? Och vad är en metallisk?
Vridringen är ganska trög.

Mettalisk är tyvärr ett resultat av min telefons fåniga autoöversättning, skulle vara metallänk...o_O
 

egbert

Panerai
Mettalisk är tyvärr ett resultat av min telefons fåniga autoöversättning, skulle vara metalllänk...o_O
:) Anade det, men det finns ju så många termer som man inte känner till så det var bäst att fråga...
Kan originallänken ha varit ett mesh som detta, tror du?

$_58.jpg
 

egbert

Panerai
Idag fick jag hem några 18 mm band, två nato och ett mesh från singularstraps.se.
Så här kommer ett par skott. Återkommer med mesh. Klockan ska förhoppningsvis till den lärde i Lund i sommar för en fullservice. Han hade visst lite mycket på bordet för tillfället.
image.jpg

image.jpg
 
Topp