• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

*vinnare klar*Vilken klocka gör dig glad tävling 20/12 2012

Hej Tokar!

Då jag vad grinchen igår och startade en tråd som ställde till det med bråk och elände så får jag försöka göra denna dagen till en gladare dag!
Så vad passar inte bättre än en tävling!
Reglerna är enkla:
Posta en bild på en klocka i din samling som gör dig extra glad.
Skriv en kort, rolig motivering till varför den gör dig glad.

Jag agerar enväldig domare och vinnare meddelas i denna tråden under kvällen.

Så vad är då priset?
Jo detta glada 20mm nato:
CAM00756.jpg

Som formligen bara skriker Homage till sommaren!

Lycka till!

MVH
Anders P

Re: Vilken klocka gör dig glad tävling 20/12 2012

Över 60 visningar och inte en enda tävlande.. är alla dysterkvistar?
Kom igen nu!

MVH
Anders P

Hehe. Kul initiativ, men jag har ingen möjlighet att ladda upp bild nu. Sorry.

En eloge att du var delaktig i att skapa ett nytt forum i går. Måste ses som någon form av prestation. :D

Re: Sv: Vilken klocka gör dig glad tävling 20/12 2012

Efter över 20 år i klockträsket är denna min första nya premiumklocka. Inte den dyraste, inte den lyxigaste, inte den snyggaste, inte den coolaste men den är bara min och har aldrig varit någon annans.

Och så skulle det vara roligt också....hur fasen kan en klocka helt utan komplikationer vara rolig, den visar ju inte ens sekunder för tjyven. Nån måtta får det vara!

Just nu gör den mig väldigt glad! Men så är jag en sur, medelålders statstjänsteman också...

Bilagor

• uploadfromtaptalk1355993193997.jpg
    uploadfromtaptalk1355993193997.jpg
    46.8 KB · Visningar: 586
Re: Sv: Vilken klocka gör dig glad tävling 20/12 2012

MKRGG skrev:
Efter över 20 år i klockträsket är denna min första nya premiumklocka. Inte den dyraste, inte den lyxigaste, inte den snyggaste, inte den coolaste men den är bara min och har aldrig varit någon annans.

Just nu gör den mig väldigt glad!

Härligt!
Och just nu ligger du i vinnarspåret som enda deltagare! :)

MVH
Anders P

Efter bara en kort period som klockdiggare har jag ändå fått en favorit som per automatik alltid hamnar på armen.

En Seiko 7002-7001, "renoverad" med ny tavla, visare och insert. Håller tiden helt fenomenalt och sitter såååå skönt på armen. Har försökt med andra ur utan framgång.... Kanske får roa mig med att byta band för att nån form av variation ;)

Scaramanga skrev:
Efter bara en kort period som klockdiggare har jag ändå fått en favorit som per automatik alltid hamnar på armen.

En Seiko 7002-7001, "renoverad" med ny tavla, visare och insert. Håller tiden helt fenomenalt och sitter såååå skönt på armen. Har försökt med andra ur utan framgång.... Kanske får roa mig med att byta band för att nån form av variation ;)

Härligt!
Nu är det två om det sommriga bandet!
Kom igen nu mer tävlanden!

För mig är det ganska enkelt.

För många, många år sedan lurkade alla svenska klockentusiaster på ett ställe (kan det ha varit TTT det hette?), så ock jag. Inspirerad av de många initierade inläggen bestämde jag mig för att köpa en "riktig" klocka. Bland annonserna fanns en rysk skönhet utannonserad av hedersmannen Toni från Bratteland. Speciellt skulle det vara. En limiterad specialutgåva, en hyllningsklocka till 40-årsminnet av Sovjetunionens, och världens, första rymdfärd som företogs den 12 april 1961. Kosmonauten Yuri Gagarin blev, förstås, folkhjälte. Klockan, populärt benämd "Sturmanskie Gagarin" är nr 11 av 999 och trots det ringa värdet har jag både haft den som favorit och lagt ned en del slantar på TLC. Som lök på laxen anser min hustru att det är den snyggaste av mina ca 30 klockor.

Sturmanskie Gagaring, som f.ö. också bärs idag :D
IMG_20121220_104310.jpg

Pappikjolo skrev:
För mig är det ganska enkelt.

För många, många år sedan lurkade alla svenska klockentusiaster på ett ställe (kan det ha varit TTT det hette?), så ock jag. Inspirerad av de många initierade inläggen bestämde jag mig för att köpa en "riktig" klocka. Bland annonserna fanns en rysk skönhet utannonserad av hedersmannen Toni från Bratteland. Speciellt skulle det vara. En limiterad specialutgåva, en hyllningsklocka till 40-årsminnet av Sovjetunionens, och världens, första rymdfärd som företogs den 12 april 1961. Kosmonauten Yuri Gagarin blev, förstås, folkhjälte. Klockan, populärt benämd "Sturmanskie Gagarin" är nr 11 av 999 och trots det ringa värdet har jag både haft den som favorit och lagt ned en del slantar på TLC. Som lök på laxen anser min hustru att det är den snyggaste av mina ca 30 klockor.

Sturmanskie Gagaring, som f.ö. också bärs idag :D
IMG_20121220_104310.jpg

Härligt!
Ja den där blir man lite glad av att se!
Nu är ni tre!

MVH
Anders P

Min första "premium" klocka gör mig alltid väldigt glad. Våndades länge över om det verkligen var vettigt att lägga så mycket pengar på en klocka men i samband med att jag bytte jobb ansåg jag mig vara värd en present.

Uppdaterade TTTs K&S som en galning och missade två doxor 1200T som var en på listan av tänkbara kandidater. tänkte då beställa en ny men insåg i sista sekund att de hade någon typ utav fast växelkurs som skulle innebära att 20% påslag på priset. Mycket problem, missade affärer och konstiga kontakter senare hittade jag tillslut den och det var absolut inte det jag hade tänkt.

En seamaster pro. hade aldrig tilltalat mig tidigare, men den här, vit tavla, polerad vridring och de klassiska visarna som jag fortfarande inte vet om jag älskar eller hatar.

Den förde mig också djupare ner i klockforum träsket, vilket jag inte ångrar för en sekund, men min plånbok kanske inte är lika nöjd med...

Första bilden på den i någon dagen klocktråd på ttt:

Bild_2.jpg

F-L-P skrev:
Min första "premium" klocka gör mig alltid väldigt glad. Våndades länge över om det verkligen var vettigt att lägga så mycket pengar på en klocka men i samband med att jag bytte jobb ansåg jag mig vara värd en present.

Uppdaterade TTTs K&S som en galning och missade två doxor 1200T som var en på listan av tänkbara kandidater. tänkte då beställa en ny men insåg i sista sekund att de hade någon typ utav fast växelkurs som skulle innebära att 20% påslag på priset. Mycket problem, missade affärer och konstiga kontakter senare hittade jag tillslut den och det var absolut inte det jag hade tänkt.

En seamaster pro. hade aldrig tilltalat mig tidigare, men den här, vit tavla, polerad vridring och de klassiska visarna som jag fortfarande inte vet om jag älskar eller hatar.

Den förde mig också djupare ner i klockforum träsket, vilket jag inte ångrar för en sekund, men min plånbok kanske inte är lika nöjd med...

Första bilden på den i någon dagen klocktråd på ttt:

Bild_2.jpg

Härligt!
Nu rasslar det på!
4st tävlande!
Finns platts för fler :D

MVH
Anders P

Hola

Det senaste inköpet till mig själv blev en Omega Seamaster Ploprof.

Det jag uppskattar hos den är den något annorlunda boettformen, Omegas trevliga 8500 inhouse, köttigaste viklåset samt meshet jag någonsin skådat samt att den för 40 år sedan kunde bäras utanpå skjortan :)

105A3331-27B3-4CDC-81F7-A8DCD254A07E-1164-000001C9857F5334.jpg

A8A8148B-0FD8-4B2F-AB3C-111295853762-9330-00000A0D86D46EAB.jpg

Det är sådana här små saker som gör KS till Sveriges bästa klock forum.. :) mitt bidrag är....

Mitt köp av första premiumklocka gjordes i februari 2012, men historian började redan i juli månad 2011, nämre bästämt på Nymans ur i Västerås med en Rolex Deepsea i min hand, den var som en uppenbarelse och förvandlade mig från att inte gilla dykarur särskilt mycket till att fullkomligt älska dem, jag var frälst i Deepsean! Jakten på nått lite billigare började, testade både Omega Planet Ocean 2500 och SMP, men dom lämnade mig neutrala trots det är mycket fina klockor på alla sett. Sen gjorde jag mycket research på en av Seikos premiumdykare, Marinemaster SBDX001. Ägare skrev väldigt gott om den och på de bilder och videor jag såg verkade detta vara den diver jag sökt efter, den hade designen, inhouse urverk precis som Deepsean och ett listpris nästan 4ggr billigare, kunde jag gå fel med att köpa den..?

Såhär i efterhand kan jag säga att jag gjorde rätt val (för min egen del) den har det jag önskar av ett dykarur. Kvalitet, tyngd, exakt och sofistikerad vridning, toolig look men ändå dressig, inhouseverk, bra finish och hög grad av hantverk. Rolex dykare förblir fortfarande nr. 1 för mig, men med Seikos produktion av premiumdykare gör det att dom kommer på en värdig andraplats som dykarurstillverkare.

908787d1355870192-%5E%5E%5E-turn-tuesday-december-18-2012-wruw-%5E%5E%5E-img_0664-900x675-2-.jpg

@leben & 80talisten

Härliga bidrag!
Nu börjar det sakta likna nått!
Men kanoten är stor och fler får plats!

MVh

Anders P

Det var fan på tiden att du tog fram tvålen och gnuggade ur truten lite din bråkstake! :lol:

Jag får det lite svårt här.. Det känns spontant som jag vill hänga på lebens spår och skrika Ploprof men när jag andas en stund så inser jag att min Monaco faktiskt väcker starkast känslor av glädje, då den dels var min första "riktiga" klocka som fick in mig i träsket, dels har starka kopplingar till min lilla prinsessa Bonnie (skrivit långa utlägg om det tidigare), dels är det keeper 4 real, dels kan jag le åt själva tanken på vad jag betalade för den och slutligen, sist men inte minst, så är det en av de vackraste klockorna på jorden som kickar ass! Lite så tänker jag.. Puss puss och ro hit bandet!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    333.5 KB · Visningar: 521

Ricrob skrev:
Det var fan på tiden att du tog fram tvålen och gnuggade ur truten lite din bråkstake! :lol:

Jag får det lite svårt här.. Det känns spontant som jag vill hänga på lebens spår och skrika Ploprof men när jag andas en stund så inser jag att min Monaco faktiskt väcker starkast känslor av glädje, då den dels var min första "riktiga" klocka som fick in mig i träsket, dels har starka kopplingar till min lilla prinsessa Bonnie (skrivit långa utlägg om det tidigare), dels är det keeper 4 real, dels kan jag le åt själva tanken på vad jag betalade för den och slutligen, sist men inte minst, så är det en av de vackraste klockorna på jorden som kickar ass! Lite så tänker jag.. Puss puss och ro hit bandet!

Bah!

Givetvis är Ricrob Diskad på grund av doping och tvivelaktigt samröre med tävlingledningen!
Det är ju helt klart att han börjat tallat på jul-mumman!

MVH
Anders P

DSC_0230.jpg

Denna! Framför allt ihop med bilen som agerar bakgrund på denna bilden... :cool:

Klockan är min 1:a "premium"-klocka som jag köpte till mig själv i 40-års present. Att klockan oxå är 40 år & i kanonskick gör ju inte saken sämre...

Här kommer en närbild oxå (men alla här har väl sett denna till leda vid det här laget... :oops: )

E484ACB7-D9C0-48AB-8A5B-0F237E8557E4-12551-00001A2316559829.jpg

Rock_N_Ron skrev:
DSC_0230.jpg

Denna! Framför allt ihop med bilen som agerar bakgrund på denna bilden... :cool:

Klockan är min 1:a "premium"-klocka som jag köpte till mig själv i 40-års present. Att klockan oxå är 40 år & i kanonskick gör ju inte saken sämre...

Här kommer en närbild oxå (men alla här har väl sett denna till leda vid det här laget... :oops: )

E484ACB7-D9C0-48AB-8A5B-0F237E8557E4-12551-00001A2316559829.jpg

Härligt och en musse är en musse!

Än finns det plats i kanoten!

MVH
Anders P

En av de första klockor som jag köpte själv, och det var nog med denna klocka mitt intresse och passion startade.

Klockan som ni ser på bilden är inte så märkvärdig, bara en Orient quartz.

Jag hade mönstrat ett par månader tidigare och jag insåg att jag kommer att behöva en tålig klocka inför värnplikten 1993. Så den köptes 1992, och jag lade mig i träning inför äventyret som väntade på F17 Kallinge. Jodå, den överlevde allt som kan tänkas under vpl. Jag fortsatte att bära den efteråt och har tagit emot mycket stryk. Det enda som har irriterat mig var att gummi-armbanden envisades med att spricka jämt, längs med bandstiften. Annars har den gått som en klocka! :lol:

Jo, jag erbjöd denna klocka till försäljning här på forumet då någon önskade en billig beater. I efterhand är jag glad att den inte blev såld. Jag är helt enklt fortfarande för fäst vid klockan pga av allt vi två har gått igenom. Nu sitter det ett billigt "no brand" canvasband på stackaren som jag snodde från ett Fostex ur, som är av mycket tvivelaktig kvalité. :D

Den har fått mycket kärlek, men aldrig ett bra armband.
Ha en trevlig fortsättning på kvällen mina vänner!
Mvh/Patrik

Bilagor

• Orient (2).JPG
    Orient (2).JPG
    438.8 KB · Visningar: 419

Denna kanske, finns det något bättre än ett rassligt oyster?

B90A209D-C606-4750-A059-C6FBD415FA4F-3321-0000078FF3DDDC88.jpg

För tillfället är den denna Titus Calypsomatic från 60-talet, som får mitt hjärta ta några extra glädjeskutt. Har mer och mer grottat ner mig i möglet, och den här är ju bara för underbar. En väl patinerad vintagebeater, som verkligen tål att användas som vardagsbeater, ovanligt utseende med den stora kronan (tydligen något som hjälper till med att hålla den tät), högt domat plexi, någon form av tropikpatinerad tavla som också är ordentligt välvd, mycket speciella visare (också de charmigt patinerade), roulette (jämnt=svart, ojämn=röd) datumhjul med öppen sexa, snygg logga och coolt namn (Titus = någon romersk kejsare, Calypso = från den grekiska mytologin, och namnet på fartyget som bar all avancerad utrustning på Cousteau's utforskningar.) i semi-gilt (silver), genomgående lugholes och tight bi-directional bezel. Alla dessa små detaljer på ett custom-made strap (från AWstraps) framtaget enkom för denna härlighet.

20121123_195108.jpg

IMG_6927.jpg

IMG_6868.jpg

20121123_195249.jpg

20121123_193059.jpg

Vacker, smäcker, går perfekt och kittlar mig sexuellt då hon smeker min vänsterarm....
0042-5.jpg

Årets köp kom sent för mig 2012 en grön B&R som jag verkligen gillar och det ser ut som den har knipigt en permanent plats i samlingen, här med en cappuccino, baci & en cannoli...

2D1395A8-5932-4DB9-9EE7-0FBD293E2805-4387-000004B592D0EED1.jpg

En klocka som gör mig glad är denna City, jag hade turen att få chansen köpa tillbaka den då den förra gången i min ägo såldes väldigt snabbt av den enkla anledningen att quartz inte kändes roligt. Men efter någon månad av bilder från dess nye ägare masterkiller insåg jag hur banalt det var. När jag nu har lyckats få tillbaka den inser jag hur vacker den är och hur glad jag blir av detta! Den är lagom sliten, utan att bli möglig, och sitter sådär perfekt som bara vissa klockor gör. Att den kostar i runda slängar en tusenlapp gör inte glädjen sämre :)

DSC_0255.jpg

Kul initiativ.
Just nu får denna nästan all handledstid... Kan inte slita blicken ifrån den.
Känslan när jag såg min första california dial var att en sådan skulle jag ha...
Det var en pam249 som jag inte hade råd med.
Nu 5-6 år senare när 424 släpptes så var jag tvungen att slå till. Jag gillar också att den har datum.
Den enda funktionen jag faktiskt använder...

20121220163119-92.32.33.245.JPG

Jag kan inte låta bli att förundras över hur liten, 47mm radomir känns.
Trevlig kväll
/Andreas

En klocka som alltid gör mig glad att titta på är min SKX173. Jag inhandlade den i NYC och har sedan dess hunnit med resor, erfarenheter mm. Oystern kommer t.ex. från Seiko Center i Paris. Den påminner mig om olika platser och minnen nästan varje gång jag tittar på den. Dessutom var det den som verkligen fick fart på mitt klockintresse på riktigt.

6e819d4c388711e2930d22000a9f12ad_7.jpg

Snart får den hård konkurens av en Seiko Orange Monster. Och på den skulle ett oranget nato vara grymt! :lol:

Min GMT 16700.

Vet iofs inte om ölen kan ha något att göra med hur glad jag är.
Med svart vridring tror jag den kan göra sig på ett orange nato.

Bilagor

• SundsPorter.jpg
    SundsPorter.jpg
    83 KB · Visningar: 222

Härligt med en massa tävlanden!
Det närmar sig men än finns det plats kvar i kanoten

Mvh
Anders P

Har inte haft av mig nyförvärvet sedan den kom, så det får bli den. Blå Happy Socks med röda prickar gör en också glad.

Och att dricka espresso ur shotsglas med Jägerlogga.

Bilagor

• ImageUploadedByTapatalk1356023419.651913.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1356023419.651913.jpg
    94.3 KB · Visningar: 222
  • ImageUploadedByTapatalk1356023557.404966.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1356023557.404966.jpg
    64.3 KB · Visningar: 218
Tillbaka
Topp