• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

deddas

Rolex
Haha visst är den väl charmig men i min värld bortom all rimlighet. Men är ju mycket som är bortom all rimlighet :D
Sedan gillar jag inte tavlan ändå men handlar ju om preferenser. Gillar tropic och tycker det är premium när den är jämn och fin, typ som Pers 1675, men för mig är den där tavlan inte fin/premium bara för att den är brun :)
Ja, allt är ju preferenser. Min lite "Hodinkee-klyschiga" hållning och även därför jag tror jag gillar vintage bl.a är att de faktiskt var avsedda att användas, som verktyg. En sån där klocka har ju "levt". Den har använts. Därför tycker jag termer som "premium" och klockor som faller under den kategorin kan vara lite...trista?!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ja, allt är ju preferenser. Min lite "Hodinkee-klyschiga" hållning och även därför jag tror jag gillar vintage bl.a är att de faktiskt var avsedda att användas, som verktyg. En sån där klocka har ju "levt". Den har använts. Därför tycker jag termer som "premium" och klockor som faller under den kategorin kan vara lite...trista?!
Absolut kan hålla med men premium finns ju varesig man gillar det eller ej. En NOS klocka kostar mer än en sliten och en fin tropic kostar mer än en fin vanlig, ovanliga referenser kostar mer än vanliga etc. Jag uppfattar denna som att man vill ha premium trots skicket pga "tropic"? Det tycker jag är orimligt.

Sedan är dessa dyrgripar inga verktyg längre, knappt ens klockor eller smycken. De är investeringar till absolut största grad. Denna klocka kommer kanske användas ytterst försiktigt ibland, men troligen ligga i ett bankfack största delen av tiden?

Tråkigt som fan men...
 

deddas

Rolex
Absolut kan hålla med men premium finns ju varesig man gillar det eller ej. En NOS klocka kostar mer än en sliten och en fin tropic kostar mer än en fin vanlig, ovanliga referenser kostar mer än vanliga etc. Jag uppfattar denna som att man vill ha premium trots skicket pga "tropic"? Det tycker jag är orimligt.

Sedan är dessa dyrgripar inga verktyg längre, knappt ens klockor eller smycken. De är investeringar till absolut största grad. Denna klocka kommer kanske användas ytterst försiktigt ibland, men troligen ligga i ett bankfack största delen av tiden?

Tråkigt som fan men...
Håller med! Vet inte riktigt vart dessa "ska" ligga prismässigt, men som du säger, är sannolikt ingen klocka som kommer användas nämnvärt. Jag tycker ju också HQ Milton är en av de mest "hetsiga" kring prissättningar och den ökade marknadifieringen av vintage klockor.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ja, allt är ju preferenser. Min lite "Hodinkee-klyschiga" hållning och även därför jag tror jag gillar vintage bl.a är att de faktiskt var avsedda att användas, som verktyg. En sån där klocka har ju "levt". Den har använts. Därför tycker jag termer som "premium" och klockor som faller under den kategorin kan vara lite...trista?!
+1 på den, känner samma sak faktiskt.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Ingen auktion, men jag tänkte att nån kanske var sugen på en möglig, läckande Tudor med service-insert för 935 k plus moms:
7A623D83-B1CB-418F-9352-61AF8F9336E3.jpeg

https://www.hqmilton.com/timepieces...iner-7924-gilt-dial-with-service-papers-A2301
Om nån är intresserad av min gilt sub ?
Bud från 100k $ mottas
48072BE2-3143-4379-BF4C-B0F201DA0105.jpeg

Dessutom med matchande länk ingår!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, allt är ju preferenser. Min lite "Hodinkee-klyschiga" hållning och även därför jag tror jag gillar vintage bl.a är att de faktiskt var avsedda att användas, som verktyg. En sån där klocka har ju "levt". Den har använts. Därför tycker jag termer som "premium" och klockor som faller under den kategorin kan vara lite...trista?!
+1 på den, känner samma sak faktiskt.
+2
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor

Husse

Patek
Att de flesta vet att jag gillar klockor som är så nära nos det går, och ogillar ojämn patina/skador, så jag antar att det är lite förvånande att jag diggar den där härjade, skadade och döcoola klockan :)
Nja, det är väl den som bekräftar regeln! :D
Sedan har den ju gått hela vägen. Den kan ju inte bli sämre, bara bättre helt enkelt übercool! :)
 
Topp