• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Corgi

Rolex
2-Faktor
De har ju varit heta (dyra) ett par år nu, har inte märkt av något speciellt nu men har iof inte hållit utkik heller.

Bra exemplar kostar väl runt 20k nu?, dogleg eller 4-siffriga ref samt piepan tavla i stål eller guld på stål. Känns som de gjorde de för 2-3år sedan också.

Sant, det är väl kanske så att färre och färre går under radarn, lite oavsett skick verkar det som. För ett par år sedan gick det ändå att köpa patinerade exemplar runt 4-5k.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Sant, det är väl kanske så att färre och färre går under radarn, lite oavsett skick verkar det som. För ett par år sedan gick det ändå att köpa patinerade exemplar runt 4-5k.
Ja så kan det vara att dåliga exemplar har blivit dyrare, brukar sällan titta/följa dem.

Jag tycker tex den jag länkade till inte ens borde kosta 4-5k, är väl typ bara verket och visarna som har ett värde kvar på den IMO.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ja så kan det vara att dåliga exemplar har blivit dyrare, brukar sällan titta/följa dem.

Jag tycker tex den jag länkade till inte ens borde kosta 4-5k, är väl typ bara verket och visarna som har ett värde kvar på den IMO.
Gäller de flesta modeller imo. Verkar vara en stor andel relativt nya/okunniga som bjuder på auktioner. Speciellt på välbesökta auktioner såsom Tratten och Bukowskis. Jag tror att många faktiskt inte ser skillnad på en sönderpolerad boett och en fin. De tittar lixom inte på en klocka som vi nördar...

Allt är lite all over the place är min känsla. Visst är det svårare att fynda idag om man hoppas på loppisfynd ala Speedy 50kr, men tycker man kan köpa halvbilliga fina ex utan större problem men samtidigt ser man att det ibland sticker iväg brutalt, på såväl bra som kassa ex.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor

Hahaha
Borde inte dessa behandlas som Parnis Marina Militare? Båda har ju förlorat mål om intrång i Panerais/APs IP. Dvs; Verboten att sälja/Posta på forumet (nu menar jag givetvis inte denna annons, utan allmänt)
 

deddas

Rolex
Borde inte dessa behandlas som Parnis Marina Militare? Båda har ju förlorat mål om intrång i Panerais/APs IP. Dvs; Verboten att sälja/Posta på forumet (nu menar jag givetvis inte denna annons, utan allmänt)
Sjuka är ju också vad de skriver i annonsen: ”Admittedly, if this watch were produced today the internet would rise up with cries of "Ripoff!" -- if not worse -- and its very likely some lawyering would be involved. But in the 1970s it was a different world, and everyone was keen to get in on the new "Luxury Sports Watch" category that Audemars Piguet had created - so this cool watch gets a pass!”

De skriver liksom att det är en ”rip off” i dagens värld.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sjuka är ju också vad de skriver i annonsen: ”Admittedly, if this watch were produced today the internet would rise up with cries of "Ripoff!" -- if not worse -- and its very likely some lawyering would be involved. But in the 1970s it was a different world, and everyone was keen to get in on the new "Luxury Sports Watch" category that Audemars Piguet had created - so this cool watch gets a pass!”

De skriver liksom att det är en ”rip off” i dagens värld.
... vilket det även var i gårdagens värld. Oärligt och fjantigt av dem.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ja den stack ifrån mig.

Men blir också lite glad att bra grejer får uppmärksamhet även om det inte står något fint på tavlan, i tider när man ser ommålat och överpolerat skit gå dyrt bara pga märket.

Det är på ngt sätt skönt att vår hobby inte helt tagits över av okunniga investerare :)

Är det ovanligheten i medicinska ur/pulsmätare eller misstänker man särskild modell som gör den så mycket mer spännande än vanliga kronografer? Patek har ju den komplikationen på en del ur såg jag. Skulle vara kul att veta mer.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Är det ovanligheten i medicinska ur/pulsmätare eller misstänker man särskild modell som gör den så mycket mer spännande än vanliga kronografer? Patek har ju den komplikationen på en del ur såg jag. Skulle vara kul att veta mer.
Bra boett, bra urtavla med eftertraktad utformning oaktat pulsmätargraderingen. Kommer bli riktigt fin med rengöring och rätt visare. Som @grodslukarenx säger, kommer ge mer än det dubbla hos internationell handlare.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Bra boett, bra urtavla med eftertraktad utformning oaktat pulsmätargraderingen. Kommer bli riktigt fin med rengöring och rätt visare. Som @grodslukarenx säger, kommer ge mer än det dubbla hos internationell handlare.

Kommer nog bli jättefin, boetten såg rejäl och oskadad ut. Noterade visarna och har också sett prissättningen på 40-talskronografer på t ex ch24, rejäla spann där. Rimliga priser blandade med rena chansningar känns det som.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Kommer nog bli jättefin, boetten såg rejäl och oskadad ut. Noterade visarna och har också sett prissättningen på 40-talskronografer på t ex ch24, rejäla spann där. Rimliga priser blandade med rena chansningar känns det som.
Såg vad jag tror var exakt samma modell fast utan röd visare och med rengjord boett hos en italiensk handlade med utgångspris på 9k €. :D
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Såg vad jag tror var exakt samma modell fast utan röd visare och med rengjord boett hos en italiensk handlade med utgångspris på 9k €. :D

Det är en djungel alltså. ☺️ Både modeller och prissättningar. Vet man att man kan få det där är det väl bara slå till, tänker jag. Men bra boetter, fina valjoux och okej tavlor går ju att fynda under 25k också!
 
Topp