• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Vintage"-bandjämförelse: Haveston Canvas vs. A.F.0210

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag råkar har två ganska lika nytillverkade "vintage"-band så jag fick för mig att göra en liten jämförelse mellan dem.

De två är M-1918C från Havestons "Corp. Canvas Series" och en A.F.0210-replik från företaget med samma namn. Båda är av kaki-beige canvas, enkelt helt band i militär stil från 1900-talet; "pre-NATO" om man så vill. (Dock icke att förväxla med ZULU som är ett varumärke som kom till senare.)

https://www.haveston.com/corp-canvas-series/23-409-HAV018C.html#/36-variation-20mm_polished
M-1918C är inte en replik av något specifikt historiskt band såvitt jag kunnat utröna, utan Havestons design, men (får man anta) i tidstypisk stil, en pastisch kanske man kan kalla det. Färgen ska dock vara historiskt korrekt, "OD No.9" (Olive Drab) som användes i Amerikansk fältutrustning 1915-1942. F.n. $28,55, och skickas från England.

https://af0210strap.com/product/a-f-0210-strap/
A.F.0210 ska däremot vara en trogen replik av bandet som användes i det Brittiska försvaret från 1945 fram till 1970-talet, innan det togs ur tjänst i februari 1980. F.n. 35 pund, men skickas från Australien. Mitt skickades i ett vanligt brev så det tog 6 veckor för det att komma hit.

Så inget av dem är särskilt billiga jämfört med t.ex. vanliga NATO-band, men de är å andra sidan lite speciella, och speciellt A.F.0210 är rätt unikt.

Båda mina band är 18 mm (eller "17,5" i A.F.0210-fallet då). (Se respektive web-sida för andra bredder, längder, och färger.)

Vi kan ju börja med att titta på färg och längd. De här färgerna ligger rätt nära "hudtoner" som faktisk hör till de svårare att återge korrekt på bild, så jag tar med färgkartan här. Färgprofil anpassad för kameran, vitbalanserad och justerad på kalibrerad skärm. Så om färgerna (och speciellt gråskalan) ser konstig ut behöver ni kalibrera skärmen. ;)
8eovSaqh.jpg

Som synes är A.F.-bandet kortare (25 cm), men det finns en längre variant om man föredrar det (27 cm). Haveston-bandet är 28 cm. Båda fungerar bra på min arm (17,5 cm) i alla fall, Haveston-bandet är kanske på gränsen på lite långt.

Spännena är klart olika. Det här är borstat stål på Haveston som ser helt modernt ut. Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon uppgift på materialet i A.F.-bandets spänne.
zseK7ZKh.jpg


På baksidan ser man att A.F.-bandets andra ring är fast, medan den på Haveston kan flyttas fritt.
YTcOj8hh.jpg


Haveston-bandet ska vara 1,5 mm tjockt, och vid spännet är det dubbelt. Notera att A.F.-bandet bara har 3 lager där, så förutom att det är tunnare till att börja med är det ännu tunnare där, relativt sett.
08Olkxnh.jpg


I andra änden ser man två väsentliga skillnader: Haveston har en spets på bandet, medan A.F. är rakt. Och, om någon inte lagt märk till det tidigare ;), A.F. har inga hål! Jo, det ska vara så, man trycker helt enkelt pinnen igenom bandet var man vill. Man kan ju även se tydlig skillnad på väven här, Haveston är betydligt tätare och styvare, medan A.F. är glesare och mjukare.
TyOS75oh.jpg


Från sidan, på klockan:
vUK8zkJh.jpg

JYwZkoMh.jpg


A.F.0210 har även tryck på undersidan:
1QJpWnMh.jpg


Personliga åsikter och intryck:
  • Havestons M-1918C känns lite onödigt styvt och tjockt, i alla fall när det är nytt.
  • Tjockleken på M-1918C gör att det kan vara trångt mellan bandstift och boett. På klockan ovan (Smiths) var det inga problem, men på en annan klocka var jag tvungen att byta till böjda bandstift.
  • A.F.0210 är extremt mjukt och skönt, men det kan vara FÖR mjukt. Den raka änden och mjukheten gör att det kan vara rätt pilligt att få den genom spännet när man ska ta på sig klockan.
  • Jag är lite kluven inför avsaknaden av hål på A.F.0210; å ena sidan är ju smidigt med full frihet i justeringen, men det är lite meckigt i början också. Det kanske blir bättre när man har nött upp "sina" hål dock.
  • Havestons band ger dock ett väldigt gediget och "tight" intryck, med bra och precisa sömmar. A.F.0210 ser lite "lösare" ut, men det kan vara en effekt av det mjukare materialet också.
  • Jag har märkt en tendens till att sömmen runt hålet man använder på Havestons band släpper och trådar sig lite, men det kanske är oundvikligt. Framtiden får väl visa hur det håller i längden...
  • Jag såg en antydan till att trycket på A.F.0210 färgade av lite på handleden i början, men det verkar inte ha fortgått sedan dess.
  • Men har man en engelsk militärklocka från tidsperioden, genuin vintage eller replik, så är förstås A.F.0210 det enda valet, i alla fall om man är puritan. ;)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte testat Haveston men äger två A.F.0210-band och är sjukt nöjd med dem. Enda nackdelen, som du även nämner, är att det kan vara för mjukt. För mig fungerar de bara på mindre, lättare klockor för stora klockor åker runt på handleden som om de satt fast i ett löst snöre. Mina band färgade också av sig lite i början och efter några månaders användning är trycket på undersidan av bandet ganska utsmetat. Jag tycker i alla fall att de är värda varenda krona och blir bara bättre ju mer patina de får. :)
PSX_20200713_165846.jpg
PSX_20200713_073354.jpg
PSX_20200707_115027.jpg
PSX_20200613_105023.jpg
PSX_20200611_100409.jpg
PSX_20200527_164856.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag har inte testat Haveston men äger två A.F.0210-band och är sjukt nöjd med dem. Enda nackdelen, som du även nämner, är att det kan vara för mjukt. För mig fungerar de bara på mindre, lättare klockor för stora klockor åker runt på handleden som om de satt fast i ett löst snöre. Mina band färgade också av sig lite i början och efter några månaders användning är trycket på undersidan av bandet ganska utsmetat. Jag tycker i alla fall att de är värda varenda krona och blir bara bättre ju mer patina de får. :)
PSX_20200713_165846.jpg
PSX_20200713_073354.jpg
PSX_20200707_115027.jpg
PSX_20200613_105023.jpg
PSX_20200611_100409.jpg
PSX_20200527_164856.jpg
Ja, det är helt klart ett band av sin tid, när klockor (även militära) var mindre och lättare. Det fungerar utmärkt på min lilla Smiths PRS29 (36mm, 51g), och är helt rätt för epoken (förlagan gjordes 1967-1970), till skillnad från det inte-speciellt-bra NATO som den kom med.
 

lofgreno

Vacheron
Jag älskar Havestons Naton, har fn tre st. Två canvas, ett svart (A-12) och ett grönt (M-1944C). Sen har jag ett från Service serien också, Fortress-B A2 som passar riktigt bra till min hamme. :)
Det jag gillar med Haveston är att kvaliten känns bra, man kan välja polerat eller borstat spänne och så är dom inte så långa och man slipper helt och hålllet Nato flärpen. Sen att dom kommer levererade i såna små plåtlådor är ju också lite kul.
Enda nackdelen är att dom kostar lite och måste beställas från UK så det blir ju tyvärr lite meckigt numera. :(
20191213_085849.jpg

20200903_083326.jpg
 
  • Like
Reactions: PJO

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag älskar Havestons Naton, har fn tre st. Två canvas, ett svart (A-12) och ett grönt (M-1944C). Sen har jag ett från Service serien också, Fortress-B A2 som passar riktigt bra till min hamme. :)
Det jag gillar med Haveston är att kvaliten känns bra, man kan välja polerat eller borstat spänne och så är dom inte så långa och man slipper helt och hålllet Nato flärpen. Sen att dom kommer levererade i såna små plåtlådor är ju också lite kul.
Enda nackdelen är att dom kostar lite och måste beställas från UK så det blir ju tyvärr lite meckigt numera. :(
20191213_085849.jpg

20200903_083326.jpg
Jag nämnde aldrig förpackningen. A.F.0210 kom ju inte i någon alls. :)
Jag har även ett mörkblått Haveston Canvas "Flight Deck" (20mm, till en annan klocka) och det kom i en sån där plåtask.
Men M-1918C kom i en pappask:
haveston-canvas-box.jpeg
 

lofgreno

Vacheron
Jag nämnde aldrig förpackningen. A.F.0210 kom ju inte i någon alls. :)
Jag har även ett mörkblått Haveston Canvas "Flight Deck" (20mm, till en annan klocka) och det kom i en sån där plåtask.
Men M-1918C kom i en pappask:
haveston-canvas-box.jpeg
Coolt. Undrar om dom har slutat med plåtlådorna då? Alltid fått det i det och har köpt både Canvas, Service och Parade. :)
 
Topp