• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Buyers Club - ide spåning

D

Deleted member 1154

Guest
Jag har en ide´ (borde man ju kunna få ha :)

Detta är alltså ingen färdig idé eller ens förslag, men jag undrar om nån tycker det är en bra ide eller bara lägga ner ?

Iden bygger på följande.
1. Man startar en tråd kring detta
2. man bjuder in 20, 30 eller liknande personer att joina, de ska vara personer som dels är genuint intresserade av vintage, kan tillföra info och kunskap till gruppen, men också är intresserade av att följa den i låt säga 1 år.
3. Alla tex. 20st personer betalar 500kr var och en vintageklocka för 10000kr inhandlas , "alla" som vill får testa den och ge utlåtande , bilder och info i tråden.
4. klockan säljs, pengarna används till att köpa en till klocka osv. osv. alternativt har man 2 klockor samtidigt som går runt.
5. vitsen med detta är att man lär sig om klockor och delar kunskap med de andra och vem som helst vill läsa tråden..

Man kanske ska ha nån slags ide om vilka klockor man vill se i gruppen, tex. 38-42mm klockor eller 60-70-tals klockor eller liknande kreterier..

Vilken summa kan va vettig?
6. nackdelar, det kan ta väldigt lång tid för klockan att gå runt? , klockan kan va paj eller felköp kan bli osv.
 
  • Like
Reactions: Ako

hedbrg

Panerai
Ställer mig skeptiskt till det där med att sälja vidare. Känns som en fälla där folk kommer gå in med förhoppningar om monetära framgångar, men kommer bittra gå ifrån när dom inser att dinkan behöver en runda för service och pengarna är borta. Varför inte bara lotta ut?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag tror den stannar vid idé stadiet kanske, tror den faller på att vi alla är så pass olika och alla har sina favoriter.... Men kanske en 3000krs klocka med 10 pers som lägger 300kr var kunde va nåt...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nja, det låter som en rätt lurig konstruktion - det blir ju i praktiken att alla får hyra en klocka de inte själva valt en vecka (typ) för en femhundring. Många passarounds har ju visat sig vara rätt knepiga arrangemang (och då är det en ny, garanterat fungerande klocka som alla deltagare är införstådda med ska skaffas)...
 
Topp