• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Prolog…
Jag skrev ju för ett tag sedan en artikel om Andy Warhol som klocksamlare. En av hans favoritklockor var ju Cartier Tank. https://klocksnack.se/threads/klocksamlaren-andy-warhol.80231/
Tråden togs nästan över i ämnet Tank och jag tänkte att det nästan borde finnas en egen tråd i ämnet.
För Cartier Tanks historia och uppkomst kan bl.a. läsas i denna; https://klocksnack.se/threads/min-frus-klockor-som-jag-givit-henne-del-3-tanks.24744/

Så, jag tycker Vintage behöver en riktig Cartier tråd.

untitled.png
efb84182cb3244043f875ec64aaeee8e.jpg

Historia
Cartier grundades 1847 av Louis-François Cartier och behölls i familjens ägor ända fram till 1964 då det togs över av Richemont gruppen. Cartier har alltid varit kända för hög nivå på guldarbeten, exklusiva smycken och klockor. Kung Edward VII of England kallade Cartier "the jeweller of kings and the king of jewellers.". Han beställde bla 27 tiaror av Cartier till sin kröning år 1902.
King-Edward-VII1-192x300.jpg
20090829PHOWWW00015.jpg


Även Edward VIII (Prince of Wales/Duke of Windsor) var en trogen kund som beställde några av världens absolut exklusivaste smycken till sin nya kärlek Wallis Simpson, en amerikansk frånskild societetsdam som fick Edward att abdikera från tronen för att kunna äkta henne.
220px-Wallis_Simpson_-1936.jpg
208140deeed695ebeb2ee2f1a33069b4.jpg



Till skillnad från de flesta andra klockhus kommer Cartier från Paris, Frankrike. Cartier som ju faktiskt var med allra först av framtagandet och utvecklandet av armbandsur med sin Cartier Santos år 1904 åt piloten Alberto Santos. Läs historien; https://monochrome-watches.com/history-of-the-pilot-watch-part-i-cartier-santos-1904/. Cartier må kanske inte ha varit först med armbandsur (för män), här var både Patek Philippe och Girard Perregaux före.
Wristwatch-for-German-Naval-Officers.jpg
Girard Perregaux första armbandsur

aeroplane.jpg

Dumont-1910-1.jpg

Alberto Santos-Dumont och hans flygplan. Cartier Santos från 1904, piloturet.

Men när dessa tillverkare tänkte fickur med band för fastsättning på armen tänkte Louis Cartier annorlunda. Han var juvelerare och tänkte mer design och enhet och hur klockan skulle sitta och se ut på handleden. Cartier utvecklade designen med boett och bandinfästning så som klockor än idag ser ut. Louis Cartier var en visionär och trodde inte på samtidens Art Noveau utan designade sina smycken i en abstrakt design och föregick det som skulle bli nästa era, Art Decon. En design som än idag, över ett hundra år senare, fortfarande håller.

400x-1.jpg

Marilyn Monroes Blancpain i Art Noveau stil.
http://www.notey.com/@thelaunch/article/12750342/be-dazzled-by-marilyn-monroe-s-blancpain-watch.html



F3C4BC07-0382-4A76-8195-FE004AC18762.jpeg

0918_lb-luxury-renault-tank-1917_1200x675.jpg

Renault FT-17 light tank, inspirationen till Cartier Tank.

6d0283e4abcd2f92aa03cfdce4436a1c.jpg
150.jpg

Den första framtagna tanken gavs faktiskt till den amerikanske generalen John Pershing som ett tack och fredsgåva i första världskriget år 1918.


"More than a decade after the Cartier family sold the business, the new owners created a lower-priced line, Les Must de Cartier. In 1976, the Cartier Must de Tank, with colorful lacquered dials and no numbers, debuted. The gold-plated quartz watch, which retailed for about $150, tarnished the prestige of the brand, but sales were extraordinary"
0918_lb-luxury-1976-must-de-cartier_1200x675.jpg


Källa och bra artikel i ämnet
https://www.vanityfair.com/news/2009/11/fanfair-cartier-200911

Kuriosa;
Wallis Simpsons Cartiersmycken som Edward VIII gav henne
article-1334499-0C4C3D21000005DC-182_964x792.jpg

wallis-simpson-panther-bracelet.jpg
Duchess-of-Windsors-Flamingo-Brooch.jpg
 

Bilagor

  • article-1334499-0C3154B0000005DC-339_306x404.jpg
    article-1334499-0C3154B0000005DC-339_306x404.jpg
    30.1 KB · Visningar: 29
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag spinner vidare på kända Tank bärare.

57e826455c048_image.jpg

Chet Baker


truman.jpg

Truman Capote


caaf6f7b07b9095feb9669f9fef86db8--cartier-watches-gary-cooper.jpg

Gary Cooper

Clark-Gable-Cartier-Tank.jpg

Clark Gable (med Cordonne band!)

Annex-Bogart-Humphrey-Casablanca_04.jpg

Ingrid Bergman

Power-Style-009.jpg

Warren Beatty

e68b7b999a04356a16f8b999b2ca4a4d.jpg
Patti-Smith-female-rock-musicians-32822264-304-304.jpg

Patti Smith

main-qimg-f48af1c038e2ea69843fe4a3a395e9c4-c.jpg

Catherine Deneuve

16-Cartier-Think-Tank.jpg

Günther Sachs

0918_lb-luxury-rudolph-valentino_1200x675.jpg

Rudolph Valentino

21-Cartier-Think-Tank.jpg

Yves Saint Laurent

img1310051361tih.jpg

Audrey Hepburn

main-qimg-c0c215bc68054f72bab04b03fbe6437b-c.jpg

Duke Ellington

13-cartier-tank-watch-mohammed-ali-habituallychic.jpg

Mohamad Ali

IMG_7219.JPG

Rozzy (nja, semikänd här på forumet i alla fall)

Med fler
01-Cartier-Tank-Ralph-Lauren.jpg
3dadc17d8009934191cef570a3a15b4c--nice-watches-cartier.jpg
17-Cartier-Think-Tank.jpg
1352e215b5e5b0493e29df0783eb9e30--jacqueline-kennedy-onassis-jaqueline-kennedy.jpg
18257461_think-tank-think-cartier-tank_a4a05360_m.jpg
121499613.jpg
a98491480979e7c2b1292af8c57211a9.jpg
c6f4d6eaa7ab76744a90755db36abe91--jacqueline-kennedy-onassis-jaqueline-kennedy.jpg
d0b0f46feb156ac64dfcc500d7286fc2.jpg
d4f0660d599735260c9cbf58659c1e02--cartier-tank-nice-watches.jpg
dad77b48c05f98b93b67ec6a7300d93e--jean-paul-belmondo-big-star.jpg
fa8625163cef70cb34dec2b935861454.jpg
JFK-wearing-Yellow-Gold-Cartier-Tank-with-black-leather_-rolexblog_blogspot.jpg
db5492e703e81077846048c46672d657.jpg
tc688-cartier1.jpg
humphrey-bogart-casablanca.jpg
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Himla bra ämne och trådstart, jag fortsätter! Andra kända Cartierbärare;

B1H5TFdCIAEdLum.jpg

Igor Stravinsky

cartierbrosnan-670x360-1.jpg

Pierce Brosnan

12-The-Return-of-the-Panthere.jpg

untitled.png

Keith Richards

COVER-Cartier-Panthere-Collection-2017-EiT.jpg

Cartier Panthere som egentligen var tänkt som en feminin lite mjukare version av Santosen tillverkades mellan 1983 och 2000. Dock har den återlanserats i år 2017. http://blog.elementintime.com/index.php/panthere-de-cartier-comeback-in-2017/
Pantheren blev i dåtidens anda populär även hos männen. På åttiotalet var det populärt med mindre klockor och många män skaffade sig klockor som ursprungligen var ämnade till kvinnor. I denna halvgamla tråd kom diskussionen att handla om detta;
https://klocksnack.se/threads/ska-jag-sno-tillbaka-frugans-klocka-cartier-tank.57066/


sammy-davis-cartier.jpg

Sammy Davis Jr, Cartier Pascha
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt feelgood-tråd. Önskar det var lättare att komma över äkta vintage från Cartier, dvs. innan det försvann ut från familjen. Aja, man får väl harva på med de semi-vintage man har.

Ett annat spår som inte passar in här och som jag inte har samlat in bilder på är ju den lilla rådande trend med små Cartier-tanks på tuffa ungdomar idag. Ska vara närvarande i vissa street-mode-kretsar. Tror inte jag direkt sett det själv så återstår la att se var de kommer synas framöver.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Riktigt feelgood-tråd. Önskar det var lättare att komma över äkta vintage från Cartier, dvs. innan det försvann ut från familjen. Aja, man får väl harva på med de semi-vintage man har.

Ett annat spår som inte passar in här och som jag inte har samlat in bilder på är ju den lilla rådande trend med små Cartier-tanks på tuffa ungdomar idag. Ska vara närvarande i vissa street-mode-kretsar. Tror inte jag direkt sett det själv så återstår la att se var de kommer synas framöver.
Vaddå, du, @Psykel och jag medverkar ju bla annat? Eller, nja, jag kan nog inte räknas till ungdom längre, men ni andra. Jag och Andrea Luparelli bildar en gubbliga.
IMG_4664.PNG
IMG_4665.PNG


Så, ofrivillig moderåtta @Aurum ?:D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vaddå, du, @Psykel och jag medverkar ju bla annat? Eller, nja, jag kan nog inte räknas till ungdom längre, men ni andra. Jag och Andrea Luparelli bildar en gubbliga.
IMG_4664.PNG
IMG_4665.PNG


Så, ofrivillig moderåtta @Aurum ?:D
Jag har rundat 30, så får börja räkna ut mig själv från den unga kategorin snart... Till klassiskt herrmode känns Tanken given, speciellt när man tröttnat på sportklockor på länk en aning. Hade dock varit en rolig undersökning vad modelejonen väljer idag.
 

DrDre

Patek
Ett annat spår som inte passar in här och som jag inte har samlat in bilder på är ju den lilla rådande trend med små Cartier-tanks på tuffa ungdomar idag. Ska vara närvarande i vissa street-mode-kretsar. Tror inte jag direkt sett det själv så återstår la att se var de kommer synas framöver.

Såg den här bilden hos GQ för ett par år sedan. Tycker det funkar riktigt bra med en Tank även på yngre jeans-och-t-shirt stil.


60606AF2-9D50-4DA1-9930-EA260D167EA7.jpeg
 

Psykel

Patek
Riktigt feelgood-tråd. Önskar det var lättare att komma över äkta vintage från Cartier, dvs. innan det försvann ut från familjen. Aja, man får väl harva på med de semi-vintage man har.

Ett annat spår som inte passar in här och som jag inte har samlat in bilder på är ju den lilla rådande trend med små Cartier-tanks på tuffa ungdomar idag. Ska vara närvarande i vissa street-mode-kretsar. Tror inte jag direkt sett det själv så återstår la att se var de kommer synas framöver.
Vaddå, du, @Psykel och jag medverkar ju bla annat? Eller, nja, jag kan nog inte räknas till ungdom längre, men ni andra. Jag och Andrea Luparelli bildar en gubbliga.
IMG_4664.PNG
IMG_4665.PNG


Så, ofrivillig moderåtta @Aurum ?:D
Det vi saknar i ungdom tar vi igen i tuffhet! :D
Kul att omnämnas som modern Tank-bärare för övrigt! Jag känner mig hedrad!
Edit: förstklassig tråd som alltid, förresten!
 

Brage

Omega
Fantastisk trådstart, vintage Cartier har nämligen jag fångat mitt intresse.
Inte minst pågrund av dess unika formspråk, som jag tycker imponerande, just för att det inte direkt skett någon större förändring av formspråket.

För att tala utveckling i väldigt stora drag, så var väl Santos Dumont först ut, 1904.

Sedan kom den klassiska Tank 1917 som jag inte tror behöver närmare presentation.

1921 så lanserade man föregångaren för Tank Americaine, Cintree. Som kanske är den mest eleganta i mitttycke, med sin kurvade form.

IMG_3602.JPG


För att sedan efterföljas av en lite mer udda fågel 1922, Tank Chinoise.

IMG_3601.JPG

-Personligen tycker Omega Marine har likheter med denna.

Efterföljande 1928 var sedan en minst sagt unik klocka för sin tid, Tank Guichete, som utan urtavla presenterar tiden för sin bärare på bild enligt nedan. Duke Ellington som @Rozzy postat bild på ovan, bär en sådan.
IMG_3603.JPG


1929 kommer sedan något som kan ha varit en inspiration till Reverso, Tank Obus heter modellen, en klocka som jag tycker är främst utger sitt formspråk i luggarna, där den mycket troligt kan ha varit en inspirationskälla för den mer framtida Bamboo med dess mer runda former.
IMG_3604.JPG


1932, så har även sportklockan Reverso kommit in på marknaden, och Cartier ska inte vara sämre, så de släpper Cartier Basculante, som istället för att vrida klockan åt sidan, vrider den uppåt. Kan även användas som bordsklocka för den på resande fot enligt nedan bild.
IMG_3607.JPG


Alla bilder är inte tidsenliga, men de får duga för tillfället.
 
Senast ändrad:

cjperry

Audemars
2-Faktor
Fantastisk trådstart, vintage Cartier har nämligen jag fångat mitt intresse.
Inte minst pågrund av dess unika formspråk, som jag tycker imponerande, just för att det inte direkt skett någon större förändring av formspråket.

För att tala utveckling i väldigt stora drag, så var väl Santos Dumont först ut, 1904.

Sedan kom den klassiska Tanken, 1917, som jag inte behöver närmare presentation.

1921 så lanserade man föregångaren för Tank Americaine, Cintree. Som kanske är den mest eleganta i mitt tycke, med sin kurvade form.

IMG_3602.JPG


För att sedan efterföljas av en lite mer udda fågel 1922, Tank Chinose.

IMG_3601.JPG

-Personligen tycker Omega Marine har likheter med denna.

Efterföljande 1928 var sedan en minst sagt unik klocka för sin tid, Tank Guichete, som utan urtavla presenterar tiden för sin bärare på bild enligt nedan. Duke Ellington som @Rozzy postat bild på ovan, bär en sådan.
IMG_3603.JPG


1929 kommer sedan något som kan ha varit en inspiration med och av Reverso, Tank Obus heter modellen, en klocka som jag tycker är främst utger sitt formspråk i luggarna, där den mycket troligt kan ha varit en inspirationskälla för den mer framtida Bamboo med dess mer runda former.
IMG_3604.JPG


1932, så har även sportklockan Reverso kommit in på marknaden, och Cartier ska inte vara sämre, så de släpper Cartier Basculante, som istället för att vrida klockan åt sidan, vrider den uppåt. Kan även användas som bordsklocka för den på resande fot enligt nedan bild.
IMG_3607.JPG


Alla bilder är inte tidsenliga, men de får duga för tillfället.
En Tank Chinoase från 60-talet var jag nära på att knipa för ett tag sedan. Kan vara en av Cartiers bästa enligt mig.
 

Brage

Omega
En Tank Chinoase från 60-talet var jag nära på att knipa för ett tag sedan. Kan vara en av Cartiers bästa enligt mig.

Bättre lycka nästa gång, de dyker upp på Ebay ibland med jämna mellanrum har jag sett, dock ofta med kvartsverk, om det är av betydelse för dig.

Personligen tycker jag att Cartier är en klocka man inte köper för dess urverk, även om de historiskt sett har använt sig mycket av LeCoultre-verk bland annat, för att sedan tappa stinget lite på urverksfronten i samband med "Must de"-satsningen.
 

Psykel

Patek
Bättre lycka nästa gång, de dyker upp på Ebay ibland med jämna mellanrum har jag sett, dock ofta med kvartsverk, om det är av betydelse för dig.

Personligen tycker jag att Cartier är en klocka man inte köper för dess urverk, även om de historiskt sett har använt sig mycket av LeCoultre-verk bland annat, för att sedan tappa stinget lite på urverksfronten i samband med "Must de"-satsningen.
Sitter nåt slags manuellt ETA-verk i min Must de Tank. Inget fel med det med tanke på priset. Går alldeles utmärkt!
Foto från tidigare i veckan. Notera att den har "star dust dial" på Rolex-språk.
snapseed-jpg.647897
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Bättre lycka nästa gång, de dyker upp på Ebay ibland med jämna mellanrum har jag sett, dock ofta med kvartsverk, om det är av betydelse för dig.

Personligen tycker jag att Cartier är en klocka man inte köper för dess urverk, även om de historiskt sett har använt sig mycket av LeCoultre-verk bland annat, för att sedan tappa stinget lite på urverksfronten i samband med "Must de"-satsningen.
Tackar! Är främst på jakt efter äldre Cartier pre-ETA men är inte jättelätt som @Aurum nämde ovan. När de väl säljs så måste man vara snabb och villig att betala :)
 

Brage

Omega
Har man en förkärlek till kontanter, samt Cartier så tillverkade Cartier sedelclips med klockor tidigare, vilket de inte längre gör vad åtminstone jag vet.
IMG_3623.JPG

Denna ovanstående modellen är från 40-talet, som har en viss likhet i formspråket i Ronde. Finns även mer Tank inspirerad utformning likt den nedanstående.
IMG_3627.JPG

De brukar dyka upp på bland annat Ebay med jämna mellanrum, i diverse olika prisklasser, främst i guld.

Designmässigt finns de i många fler utseenden, men dessa är de som tilltalat mitt öga mest efter lite undersökning av utbudet.


För den brukande av tobak, så vet alla hur svårt det kan vara att hålla reda på tiden, med en viss likhet i formspråk av Santos Dumont.
IMG_3630.JPG

-Minst sagt en festlig accessoar åtminstone

Lite offtopic möjligtvis, ber om ursäkt för det i förväg. Syftet med inlägget var att vissa hur förtjusande Cartier genom tiderna implementerat klockor i vardagen.
 

Psykel

Patek
Har man en förkärlek till kontanter, samt Cartier så tillverkade Cartier sedelclips med klockor tidigare, vilket de inte längre gör vad åtminstone jag vet.
IMG_3623.JPG

Denna ovanstående modellen är från 40-talet, som har en viss likhet i formspråket i Ronde. Finns även mer Tank inspirerad utformning likt den nedanstående.
IMG_3627.JPG

De brukar dyka upp på bland annat Ebay med jämna mellanrum, i diverse olika prisklasser, främst i guld.

Designmässigt finns de i många fler utseenden, men dessa är de som tilltalat mitt öga mest efter lite undersökning av utbudet.


För den brukande av tobak, så vet alla hur svårt det kan vara att hålla reda på tiden, med en viss likhet i formspråk av Santos Dumont.
IMG_3630.JPG

-Minst sagt en festlig accessoar åtminstone

Lite offtopic möjligtvis, ber om ursäkt för det i förväg. Syftet med inlägget var att vissa hur förtjusande Cartier genom tiderna implementerat klockor i vardagen.
Skulle vilja påstå att det var väldigt on topic! Tillverkade dom några fler prylar med inbyggda klockor? Vore ju kul att ha en hel outfit med tändare, sedelklämma, manschettknappar, slipsnål, nyckelring, plånbok och fidgetspinner med Cartierklockor i! :D
 

Brage

Omega
Skulle vilja påstå att det var väldigt on topic! Tillverkade dom några fler prylar med inbyggda klockor? Vore ju kul att ha en hel outfit med tändare, sedelklämma, manschettknappar, slipsnål, nyckelring, plånbok och fidgetspinner med Cartierklockor i! :D

De har historiskt tillverkat mycket accessoarer med klockor, mycket som i stor variation, ej i volym.

Jag har sett klockor implementerade från Cartier i bland annat cigarettetuier, läppstift, hängsmycken, mycket av mer feminin karaktär så att säga.

Nyckelring har jag ej sett, men Cartier har en tradition av fickur, så det är väl inget som stoppar dig att fästa dina nycklar i tillhörande kedja till den, men om det är ett missbruk av klockan, eller bruk, låter jag vara osagt.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
De har historiskt tillverkat mycket accessoarer med klockor, mycket som i stor variation, ej i volym.

Jag har sett klockor implementerade från Cartier i bland annat cigarettetuier, läppstift, hängsmycken, mycket av mer feminin karaktär så att säga.

Nyckelring har jag ej sett, men Cartier har en tradition av fickur, så det är väl inget som stoppar dig att fästa dina nycklar i tillhörande kedja till den, men om det är ett missbruk av klockan, eller bruk, låter jag vara osagt.
Smidigt att kunna kolla tiden både när man plockar fram en cigarett och när man ska tända den. Kanske Cartier askkopp med klocka för att sluta cirkeln? :D
Edit: Google levererar!
fbcce9ef5bd6df321b6ea2e2e470325a--cartier-clocks.jpg
 
Topp